اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

افزایش امیدواری ها به رفع ممنوعیت صادرات آبزیان به کشور عراق

افزایش امیدواری ها به رفع ممنوعیت صادرات آبزیان به کشور عراق

پس از وصول خبر وضع ممنوعیت صادرات آبزیان ایران به عراق که از نیمه آذرماه گذشته به صورت رسمی اعلام شد با توجه به اهمیت حیاتی این مسئله برای صادرکنندگان آبزیان کشور اقدامات گسترده ای برای حل این مشکل توسط اتحادیه آغاز شد ازجمله این موارد درخواست اقدام جدی سازمان های شیلات و توسعه تجارت، اتاق بازرگانی و وزارت امورخارجه برای رفع این مشکل بود که متاسفانه اقدام مؤثری انجام نشد؛ تنها سازمان شیلات ایران طی نامه ای به وزارت خارجه عکس العمل نشان داد و سازمان توسعه تجارت نیز مکاتبه ای با سفارت عراق در تهران عملا نه مذاکره ای توسط دولتمردان انجام شد و نه اتاق مشترک ایران و عراق تحرکی دراین زمینه از خود بروز داد.

همزمان تنها راه چاره اقدام جدی خود صادرکنندگان بود که طی یک برنامه منسجم و به صورت چراغ خاموش با راهبری امور بین­الملل اتحادیه به انجام رسید. لازم به ذکر است که این محدودیت صرفا برای ایران اعمال نشده بود و با توجه به آن که ظاهراً موضوع حمایت ازتولیدات داخلی علت این تصمیم عنوان گردیده بود لیکن اخبار واصله مشخص می­ساخت که درهمین مدت آبزیان از برخی کشور­های همسایه همچنان وارد عراق می­شد.

همکاران صادرکننده ما که با کمک شرکای خود درداخل عراق درحال رایزنی با تجار آن کشور بوده (و هستند) به نقل از مقامات مسئول عراقی اعلام می­کردند که متأسفانه حتی یک نامه رسمی توسط دولت ایران برای حل کلی این مشکل یا تخفیف آن و یا محدود کردن زمان و … ارسال نگردیده است. علیهذا با پیگیری هایی که انجام شد خوشبختانه زمینه رفع ممنوعیت فراهم شد و عملا ممنوعیت برای آبزیان تازه و منجمد و فراورده های ابزیان اعلام شده مرتفع گردید؛ هر چند که هنوز رسما این موضوع اعلام نشده لیکن عملیات صادرات به روال گذشته خود بازگشته است. در مورد ماهیان گرمابی نیز تلاش ها ادامه دارد.

هیئت مدیره اتحادیه وظیفه خود می­داند از خدمات و زحمات بخش بین الملل اتحادیه و بویژه دوستان عزیز صادرکننده ای که دررفع این مشکل مهم نقش داشته و به دلایلی امکان ذکر نام آنان وجود ندارد کمال امتنان و سپاسگزاری رادارد.