اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اولین جلسه هماهنگی سال جاری اتحادیه با معاون و مدیران کل دفاتر مرتبط سازمان دامپزشکی در محل سالن جلسات سازمان برگزار شد: تصمیمات مهم و کاربردی در تسهیل امور

اولین جلسه هماهنگی سال جاری اتحادیه با معاون و مدیران کل دفاتر مرتبط سازمان دامپزشکی در محل سالن جلسات سازمان برگزار شد: تصمیمات مهم و کاربردی در تسهیل امور

اولین جلسه هماهنگی سال جاری اتحادیه با معاون بهداشتی و پیشگیری و مدیران کل دفاتر مرتبط سازمان دامپزشکی در تاریخ 1400,03,01 از ساعت 10 تا 12 در محل سالن جلسات سازمان دامپزشکی برگزارشد. در این جلسه که با ریاست آقای دکتر نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی و با حضور آقایان دکتر برومندفر، حبیبی، رخشان مهر، میرزایی مدیران کل دفاتر نظارت، مرکز تشخیص، بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان و امور بین الملل سازمان و دکتر عبدی نماینده دفاتر قرنطینه و دکتر امیری نظارت برگزار شد، از طرف اتحادیه آقایان معصومی، خطیبی، خدایی، بابایی، هراجی، انوری و خانم ها منافی و عزیزپور به طرح درخواست ها پرداختند.

در ابتدای جلسه آقای دکتر خدایی از ریاست و معاونین و مدیران کل سازمان دامپزشکی بابت همکاری های ارزشمندشان با اتحادیه در جهت همگرایی و رفع مشکلات پرورش دهندگان و کلیه فعالان صنعت آبزیان و خصوصاً اقدام موثر سازمان در مورد اتحادیه اروپا تشکر نموده و اعلام کردند که در این رابطه مراتب تشکر و تقدیر از این اقدامات ارزشمند طی نامه ای رسمی به جناب آقای وزیر محترم جهاد کشاورزی نیز اعلام خواهد شد.
در ادامه طبق پیشنهاد آقای دکتر نقیبی مصوبات جلسه قبل و اقدامات باقی مانده مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه تمام موارد اجرا شده و پنج مورد نیاز به پیگیری مجدد به شرح ذیل دارد:
1) دستورالعمل انجمادزدایی آگاهانه ( Tawing) تأیید شده و توسط دفتر نظارت به ادارات کل دامپزشکی استان ها ابلاغ خواهد شد.
2) خوشبختانه دستورالعمل NRP توسط دفتر نظارت به ادارات کل استان ها ابلاغ شده تا در زمینه نحوه عمل در مورد نمونه برداری ها وحدت رویه ایجاد شود و همچنین مقرر گردید نسخه ای از این ابلاغیه جهت اطلاع اتحادیه نیز ارسال گردد.
3) با توجه به ضرورت تعیین تکلیف نگرانی ها و گلایه های بهره برداران از نوع و نحوه آزمایشات نمونه های محموله های وارداتی و هزینه های متعلقه مقرر شد که جناب آقای دکتر حبیبی به همراه آقای دکتر نقیبی به استان هرمزگان سفر کرده و در معیت نمایندگان اتحادیه برای هفته سوم خرداد موضوع از نزدیک بررسی میدانی شود.
4) پرداخت بدهی 134 هزار یورویی به آزمایشگاه اینووالیس توسط اتحادیه و دفتر بین الملل سازمان پیگیری شده و با اخذ فاکتور اصلاحی از آزمایشگاه فرانسوی و مکاتبات متعدد با بانک مرکزی احتمالاٌ (اگر مشکل جدیدی حادث نشود)، پرداخت نهایی انجام خواهد شد. در همین رابطه با توجه به تجربه مثبت همکاری های فیمابین اتحادیه و سازمان و نیازهای مالی آتی (تجهیز آزمایشگاه مرجع و …) مقرر شد که رویه همکاری فعلی تداوم داشته باشد.
5) خوشبختانه شرایط صدور مجوز ماهی خشک نیم پخت تدوین و برای دو واحد هم مجوز صادر شده و لذا با درخواست اتحادیه در این زمینه موافقت شده و متقاضیان می توانند تقاضای خود را به دفتر نظارت ارسال نمایند.
سپس موارد جدید به شرح زیر مطرح شد:
1) بازنگری در تفسیر نتایج آزمایشات نمونه گیری از مراکز تکثیر میگو
در این رابطه آقایان دکتر خدایی و مهندس هراجی توضیح دادند که با تفسیر استاندارد اعلام موارد مثبت تست های تشخیص بیماری لکه سفید از CT 35 به 40، تعداد موارد حذفی بویژه در هرمزگان افزایش یافته و با توجه به ریفرنس های OIE به نظر می رسد که این تغییر رویه که اخیراً ابلاغ شده سختگیرانه باشد. در این رابطه آقایان دکتر رخشان مهر، حبیبی و عبدی توضیحات مبسوطی ارائه داده و با توجه به آن که بحث تخصصی در این رابطه در جلسه فعلی قابل جمع بندی نیست مقرر شد که:
اولاً با توجه به آن که مسئولیت رسمی و قانونی این امر با سازمان دامپزشکی کشور بوده و این سازمان پاسخگوی تصمیمات خود در مراجع قانونی می باشد رویه فعلی برقرار و صنعت تابع این تصمیم باشد.
ثانیاً اتحادیه به فوریت پیشنهاد اصلاحی خود مبنی بر حصول اطمینان از نحوه نمونه گیری،انجام تست های جایگزین (نظیر ردیابی از مولدین، نمونه برداری در مرحله PL11 ، آزمایشات هستیو پاتولوژیک و …) را بر اساس منابع علمی به صورت مکتوب ارائه دهد که چنانچه قابلیت جایگزینی و اصلاح داشته باشد مورد عمل قرار گیرد.
2- اجرای دقیق دستورالعمل بیمه آبزیان از مبادی تولید
این درخواست مورد تایید قرار گرفته و مقرر شد که با هماهنگی دفتر آبزیان و دفتر قرنطینه، مجوز حمل لارو از مرکز تکثیر به مزارع پرورشی، توسط ادارات کل دامپزشکی استان ها اکیدأ منوط به بیمه نمودن لارو میگو و تخم چشم زده ماهی قزل آلا گردد.
3- اجرای دستورالعمل جدید در مورد تسهیل واردات غذای آبزیان توسط ادارات کل استان ها
ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات مثبت مجموعه سازمان (دفاتر نظارت، آبزیان و قرنطینه) و ابلاغ دستورالعمل جدید واردات غذای آبزیان به استان ها، از این که این دستورالعمل مورد توجه قرار نداشته و همچنان سختگیری های بی مورد ادامه دارد گلایه شد. در این رابطه آقای دکتر نقیبی، دکتر عبدی را مأمور کردند که از طریق برگزاری یک وبینار، ادارات کل استان های مربوطه را توجیه و به تسهیل گری هدایت نمایند.
4- همکاری و هماهنگی بیشتر دفتر نظارت با اتحادیه
ضمن تشکر از اقدام فوری و موثر دفتر نظارت و اداره کل دامپزشکی استان تهران و در برخورد با توزیع خاویار تقلبی از عدم قاطعیت اداره کل تهران با یک مورد تخلف محموله فاقد مجوز و بسیار بی کیفیت میگوی فله یکی از شرکت ها گله شد. همچنین تقاضا شد که در ارتباط با بازدیدها و نظارت های دامپزشکی چین و ضرورت انعکاس مطالبات طرف چینی به بدنه صنعت همکاری بیشتری صورت پذیرد. این درخواست مورد تایید و استقبال آقایان دکتر نقیبی و دکتر برومندفر قرار گرفته و مقرر شد که برای موارد بعدی اطلاع رسانی بهتر انجام شود.
5- درخواست تسهیل در ترخیص تون ماهیان کشور وارداتی
تعدادی از شرکت های واردکننده ماهی تون از کشور هند مشکلاتی در ترخیص محموله ها داشته و درخواست دارند که قبل از رفع نقص مدارک مورد نیاز سازمان نمونه برداری از محموله ها انجام شود که دموراژ کمتری پرداخت نمایند. این درخواست به جهت آن که ممکن است برای مشتری حقی ایجاد کند که حتی با نقص مدارک و با فشارهای بعدی به سازمان تقاضای ترخیص گردد با این درخواست موافقت نگردید و تاکید شد که شرکت ها قبل از اقدام به واردات از تکمیل مدارک خود اطمینان حاصل کنند.
6- درخواست واردات ماهی از کشور ها یا واحد های فاقد کد EC
این درخواست به جهت ایجاد امکان تأمین از منابع مطمئن و جدید که مدارک HACCP و سایر مستندات تولید بهداشتی را داشته لیکن فاقد کد EC می باشند به عنوان یک راهکار در دوران تحریم مطرح گردید که این درخواست نیز با توجه به صراحت قانون و آئین نامه های مربوطه، مورد موافقت قرار نگرفت.
۷- تجدید نظر در مورد آزمایشات نمونه های محموله های صادراتی
در خصوص نحوه و تعداد آزمایش بر روی ماهی ها و نیز انجام آزمایش فلزات سنگین نیز تقاضاهای اعضا منتقل شد که قرار شد موارد مشخص به صورت موردی و با ذکر مصداق توسط آقای دکتر خطیبی به اقای دکتر نقیبی شخصا گزارش گردد تا مورد دیگری واقع شود.