اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تاثیر تحریم بر اقتصاد روسیه و مناسبات تجاری روسیه با ایران

تاثیر تحریم بر اقتصاد روسیه و مناسبات تجاری روسیه با ایران

از جمله مشکلات ناشی از اعمال تحریم ها بر اقتصاد روسیه می توان به مسائلی مانند کاهش رشد اقتصادی ، فرار سرمایه گذاری خارجی ، کاهش بیش از 50 درصدی ارزش رویل ، افت ارزش بازار سهام ، کاهش درآمد های ناشی از صنعت گردشگری و فشار بر زندگی عمومی مردم اشاره نمود.

82

روسیه به طور متوسط سالانه 500 میلیارد دلار صادرات و 350 میلیارد دلار واردات دارد. شریک اول صادرات روسیه، کشورهای اروپایی هستند و بیشترین صادرات روسیه نیز انرژی می باشد . بعد از اروپایی ها ، چین ، ترکیه و هند قرار دارند. شریک اول وارداتی روسیه نیز اتحادیه اروپا، چین و آمریکا هستند. این اطلاعات بیانگر اهمیت اتحادیه اروپا و غرب در فعالیتهای وارداتی و صادراتی روسیه می باشد.

 شایان ذکر است که روابط اقتصادی ایران و روسیه از سال 2009 به بعد به شدت آسیب دید. با وجود اینکه تا سال 2008 مبادلات اقتصادی دو کشور حدود 4 میلیارد دلار بود، این روابط به تدریج کاهش یافته و در سال های 2012 و 2013 به یک میلیارد دلار رسید. البته از سال 2014 جهش کوچکی مشاهده شده و سطح مبادلات دو کشور به حدود 1.5 میلیارد دلار افزایش یافت. انتظار می رود با بهبود حاصله در روابط دو کشور ، سطح روابط اقتصادی در سال 2015 به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است بر مینای توافق صورت گرفته بین ایران و روسیه احتمال افزایش سطح مبادلات تا بیش از 10 میلیارد دلار هم وجود دارد.

محدودیت هایی که روسیه بر واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از کشورهای کانادا، آمریکا، اروپا، استرالیا و نروژ در آگوست 2014 اعمال نمود، تاثیرات قابل توجهی بر بازار خواربار بر جای گذاشته و خرده فروشان و خریداران روسی را تحت فشار شدید قرار داده است. کاهش ناگهانی عرضه مواد غذایی موجب افزایش قیمت در گروهای مختلف مواد غذایی گردید. مطالعات بازار بیانگر این امر است که حتی اگر عرضه کنندگان محصولات قادر باشند تمامی کالاهای وارداتی را جایگزین نمایند، قیمت به سطح قبلی باز نخواهد گشت . پس از اعمال تحریم ها، اکثر خرده فروشان مواد غذایی روسیه تلاش کردند تا کالاهای وارداتی را با کالاهای داخلی و یا واردات از کشورهای بدون محدودیت جایگزین نمایند. بعبارت دیگر، افزایش قیمت بسیاری از محصولات غذایی مانند ماهی،‌محصولات روزانه ،‌میوه جات و سبزیجات موجب شد که مشتریان درصدد یافتن جایگزین هایی با قیمت های پائین تر برآیند که این امر به نوبه خود منجر به کاهش فروش محصولات غذایی غیرضروری گردید.  
تورم قیمت های مواد غذایی یک عامل کلیدی برای افزایش تورم کلی در سال 2014 بوده است این افزایش قیمت ها عمدتاً به دلیل کاهش ارزش روبل و محدودیت های اعمال شده بر واردات مواد غذایی بوده است. قیمت محصولاتی نظیر پنیر، ماهی و گوشت با توجه به وارداتی بودن درصد قابل توجهی از آنها ، سریع تر از سایر مواد غذایی افزایش یافت. علاوه بر این ، قیمت مواد غذایی خرده فروشی برای کالاهای با عدم ممنوعیت واردات نیز ،11.8% افزایش نشان داد. طبق آمار خدمات آماری روسیه، گردش مالی خرده فروشی در سال 2014 سالانه 5.2 درصد رشد داشته، در حالی که شاخص ارزش مقداری از 744 میلیارد دلار در سال 2013 به 694 میلیارددلار در سال 2014 رسیده است. طی سال 2014 روبل روسیه 70% کاهش ارزش داشت که دلیل عمده این امر، ‌تحریم های اعمال شده توسط کشورهای اروپایی و آمریکا ، همچنین کاهش قیمت نفت بوده است. به منظور توقف کاهش ارزش پول ، بانک مرکزی روسیه به یکباره نرخ بهره کلیدی را از 10.5 به 17 درصد افزایش داد.

بازار خرده فروشی روسیه دارای تفاوت قابل توجهی بین استان های مختلف ، به لحاظ حجم و نیز توسعه یافتگی می باشد. تفاوت ها از تعداد ساکنان ، تراکم جمعیت، سطح شهرنشینی ، متوسط درآمد، هزینه ماهانه و ویژگی های رقبا و استانهای هم جوار نشات گرفته است. مطابق با این آمار ، استان مرکزی که شهر مسکو را نیز در بر می گیرد، کوچکترین استان روسیه و در عین حال، پرجمعیت ترین منطقه آن بوده و بیشترین سهم بازار خرده فروشی را به خود اختصاص داده است (34% در سال 2014) اکثر خرده فروشان بزرگ روسیه در مسکو تمرکز یافته اند بطوریکه بخش عمده ای از فعالین داخلی ، همچنین خرده فروشان خارجی که در جستجوی تاسیس امکانات خود در روسیه هستند ، در این شهر تمرکز یافته اند.

بزرگترین شرکت های خرده فروشی در روسیه

ردیف

نام شرکت

کشور مبدا

فروش سال 2014 (دلار)

سهم بازار (%)

تعداد فروشگاه

1

Magnit (jsc tander)

روسیه

19.6

6

8631

2

X5 Retail Group

روسیه

16.6

5.1

5483

3

Auchan Group

فرانسه

9.2

2.8

223

4

Dixie Group

روسیه

6

1.8

2195

5

O`Key Group

روسیه

4

1.2

108

6

Metro Group

آلمان

3.4

1

80

7

Lenta

روسیه

3.1

0.9

135

8

Spar Russia

هلند

2

0.6

420

9

Sedmoy Kontinet

روسیه

1.6

0.5

146

10

Element-Trade

روسیه

1.6

0.5

700

 

 

صندوق ضمانت صادرات ایران به منظور حمایت از صادرکنندگان ایرانی فعال در روسیه، اقدام به تدوین سیاست پوششی منعطف نسبت به این کشور نموده و ریسک عدم پرداخت مطالبات ناشی از قرار دادهای منعقده فی مابین صادرکنندگان ایرانی و شرکت های روس (از جمله 10 شرکت فوق) را با شرایط ویژه تحت پوشش بیمه ای قرار می دهد.
‌مدیریت صندوق ضمانت صادرات ایران با در نظر گرفتن اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همه جانبه روابط با کشورهای منطقه، اقدام به شناسایی و معرفی خریداران و شرکتهای خارجی معتبر که بطور بالقوده مواد غذایی روسیه، این امکان را برای صادرکنندگان ایرانی فراهم نموده است تا با انتخاب شرکای تجاری قابل اتکا با پوشش ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران، صادرات امن و پایداری به روسیه انجام دهند. همچنین موافقت نامه همکاری استراتژیک صندوق ضمانت صادرات ایران با صندوق ضمانت صادرات روسیه (EXIAR) ، امکان ویژه ای برای دسترسی به بانک اطلاعات شرکت های روس فراهم نموده تا اطلاعات موثق و کاملی برای اعتبار سنجی شرکتهای روس در اختیار داشته باشد. امکان حمایت مشترک از شرکت های سرمایه گذاری مشترک ایرانی – روسی از دیگر امکانات موافقت نامه مذکور است که جنبه اجرایی یافته است. پیش بینی می شود با تشریک مساعی این دو صندوق ، انتظارات دو دولت برای توسعه پایدار روابط اقتصادی و تجاری بیش از گذشته برآورد گردد.

منبع: گزارش چشم انداز صنعت خرده فروشی مواد غذایی در روسیه- صندوق ضمانت صادرات ایران