اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تاکید دبیر کل اتحادیه بر ایجاد کنسرسیوم صادرات آبزیان

تاکید دبیر کل اتحادیه بر ایجاد کنسرسیوم صادرات آبزیان

هیات رئیسه اتاق ایران در نشست با اعضای هیات رئیسه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و سندیکاهای صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی از مشکلات موجود در این حوزه باخبر شدند.

عدم اجرای دقیق معافیت صادرکنندگان از مالیات، اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، بدهکار بودن وزارت بهداشت به بخش قابل‌توجهی از فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و بالا رفتن دوره بازپرداخت از 140 روز به 500 روز، کاهش مدت اعتبار ثبت سفارش، عدم ارائه مجوز از سوی وزارتخانه برای اصلاح قیمت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی علی‌رغم افزایش قیمت 30 درصدی، تغییر مداوم میزان تعرفه واردات گوشت قرمز و موضوعاتی از این دست، مهم‌ترین مسائلی بودند که در این نشست مطرح شدند.

اعضای هیات رئیسه اتحادیه‌ها و سندیکاهای حاضر در این نشست از اتاق ایران خواستند که بیش از گذشته در مسائل ورود کند و نظر بخش خصوصی را با صدای رساتر به گوش مسئولان برساند.

اجرای طرح تحول سلامت، موضوعی بود که ابعاد و زوایای آن در این جلسه بررسی شد. در این طرح دوره بازپرداخت بدهی واحدهای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از 140 روز به 500 روز افزایش پیدا کرده و از طرفی پرداخت اوراق قرضه و اسناد خزانه به جای بدهکارهای های معوقه دولت به بخش خصوص مورد انتقاد قرار گرفت.

علی‌اکبر خدایی، دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از رشد صادرات شیلات از 90 میلیون دلار طی 10 سال گذشته به 450 میلیون دلار خبر داد و گفت: این افزایش صادرات در شرایطی اتفاق افتاده که ایران امکانات و زیرساخت‌های مناسب برای پاسخ‌گویی به تقاضای متناسب با سلایق جهانی را ندارد.

وی تأکید کرد: راهکار این مشکل ایجاد کنسرسیوم و افزایش سطح توانایی واحدهای اقتصادی است.

این فعال اقتصادی بااشاره به یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان بخش خصوصی در حوزه تجارت آبزیان، عارضه سرقرمزی در بین میگوهای ایرانی را مهم‌ترین مانع دسترسی کشور به بازارهای جدید صادراتی دانست و خواستار رسیدگی به این مشکل از طریق انجام پروژه‌های مطالعاتی شد.

جلیل مغازه‌ای، رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی خواستار الزامی شدن ارائه کارت اتحادیه برای صادرات شد و گفت: این کار موجب می‌شود تا اتحادیه‌ها قدرت و ضریب نفوذ بیشتری پیدا کنند.

محمدرضا زرگرزاده، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با بیان این مسئله که در حال حاضر وزارت بهداشت در ارتباط با فعالان صنعت دارو هم مصرف‌کننده، هم ناظر و هم قیمت گذار محصولات است، گفت: نمی‌شود که یک وزارتخانه هم مصرف‌کننده محصول باشد وهم برای آن قیمت تعیین کند.

این فعال اقتصادی پیشنهاد کرد که سازمان غذا و دارو از وزارت بهداشت جدا شده و زیر نظر رئیس‌جمهور اداره شود.

علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق ایران و رئیس انجمن قند و شکر ایران، تشکل‌گرایی و حرکت در زیر چتر اتاق ایران را مورد تأکید قرار داد و گفت: شاید افراد به تنهایی بتوانند مشکلات خود را پیگیری کنند و یا شاید تشکل‌ها به صورت جدا از هم نیز توانایی این کار را داشته باشند اما شک نکنید که تشکل‌ها بهتر از تک تک واحدهای اقتصادی و تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران به مراتب بهتر از تشکل‌هایی که زیرمجموعه اتاق نیستند، مشکلات خود را مطرح و به گوش مسئولان برسانند و درعین حال پاسخ بگیرند. پارلمان بخش خصوصی قدرت چانه‌زنی بالایی داشته و طبق تجربه سال‌های اخیر می‌تواند حتی تا تصویب قوانینی مانند بهبود مستمر محیط کسب‌وکار نیز پیش برود.

وی ادامه داد: در این روزها نمایندگان اتاق برای پیگیری روند تصویب بودجه به صورت مداوم در مجلس حضور دارند. اتاق در تلاش است منطق علمی و مصلحت‌های کشور را مدنظر گرفته و راه‌حل‌های خود را پیشنهاد دهد.

حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که اتاق نیز قابل نقد بوده و خالی از اشتباه نیست، تأکید کرد: فلسفه ایجاد نظام تشکلی این است که گروهی از متخصصان در یک حوزه روی مشکلات خاصی متمرکز شوند و راهکار ارائه دهند. در این وضعیت اتاق پژواک صدای آن‌ها خواهد بود.

وی افزود: اگر قرار باشد اتاق همه آنچه را که وظیفه تشکل‌هاست انجام دهد پس دیگر چه نیازی به ایجاد تشکل‌ است؟ در دنیای امروز تشکل‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و بنابراین باید برای حفظ این جایگاه تلاش کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه با اشاره به پایش فصلی قانون بهبود مستمر محیط کسب کار از سوی اتاق ایران، تشریح کرد: تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران برای پیگیری مسائل خود می‌توانند از ظرفیت شورای گفت‌وگو و کمیته ماده 12 نیز استفاده کنند.

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با تأکید بر حضور نمایندگان اتاق ایران در مجامع و شوراهای تصمیم‌گیری، گفت: در این حوزه از ظرفیت تشکل‌ها نیز استفاده می‌شود و در مورد موضوعات خاص افراد آگاه و متبحر به عنوان نماینده اتاق ایران انتخاب می‌شوند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دریافت بازخورد اقداماتی که تاکنون به همت اتاق انجام شده را برای بهبود روند ادامه کار ضروری ارزیابی کرد و گفت: تجربه نشان می‌دهد با جنجال نمی‌توان کاری پیش برد؛ بخش خصوصی باید روی مواضع کارشناسی و منطقی خود محکم بایستد ولی هیچ مشکلی با جنجال و دعوا حل نمی‌شود.

وی تأکید کرد: باید با تعامل سازنده و ادبیات مناسب و محکم مطالبات خود را دنبال کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با تأکید بر اینکه در مورد بودجه، بیانیه‌ای جامع و محکم شامل همه مشکلات و پیشنهادات بخش خصوصی از سوی دبیرخانه سه اتاق تهیه و منتشر شد، ضاافه کرد: در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده نیز همین اقدام صورت گرفت.

شافعی در ادامه به تعدادی از مشکلات موجود در بودجه اشاره کرد؛ نبود شفافیت لازم، نبود نشانی از تلاش برای کوچک شدن دولت و تعیین میزان فاینانس‌های نگران‌کننده که منجر به افزایش بدهی‌های دولت می‌شود، از جمله مواردی هستند که در این لایحه وجود دارد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به توانمند شدن تشکل‌ها اشاره و آن را مایه افتخار اتاق دانست و تصریح کرد: تشکل‌ها مانند فرزندان اتاق هستند.

منبع خبر سایت اتاق ایران