اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

جلسه هماهنگی اهم موضوعات صادرات آبزیان در سال جاری

جلسه هماهنگی اهم موضوعات صادرات آبزیان در سال جاری

در جلسه هماهنگی اهم موضوعات صادرات آبزیان در سال جاری که در مورخ 98.02.09 از ساعت 16 تا 18 در سالن جلسات ساختمان تشکل های اتاق بازرگانی با حضور آقایان (ابراهیم قرائی /مروارید تجارت پدیده، رضا متینی مجد/شیلات نگین بیستون، ضیاء الدین فلاحدوست/دریاهوده، حسین ترکمانی/کاسپین کیان پاد، مرتضی ترک آبادی/تعاونی دهکده میگو، جهانشاه سلطانعلی/دریازاد، مرتضی دشتی نژاد/صدر دریا، واهه آقاجانی/فراورده های شیلاتی سروش سلامت نیکان، حمیدرضا حاجی قربانی/زرافشان جنوب، فرزاد رسولی/دریای نیلگون چابهار، احمد ادیب زاده و مجید صراف پور/شرکت اربیان طلایی، علی خطیبی/تراز آب دریا )برگزار شد موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفت.

1) براساس گزارش آقای دکتر خدایی به محض اطلاع از محتوای نامه ارسالی اتحادیه اروپا به وزارت خارجه و سازمان دامپزشکی مبنی بر خروج ایران از فهرستA  صادرکنندگان آبزیان به اتحادیه اروپا، اقدامات اتحادیه برای مقابله با این خطر آغاز گردید و طی سه جلسه مهم در سازمان دامپزشکی و با حضور ریاست آن سازمان اقدامات مقابله ای به شرح زیر انجام شد:

1-1) تماس تلفنی توسط دکتر خطیبی با آقای استفان آندره کارشناس مسئول بخش دامپزشکی اتحادیه اروپا و همچنین ارتباط از طریق ایمیل و درخواست فرصت برای حل مشکل

2-1) ارسال نامه رسمی توسط سازمان دامپزشکی با همین مضمون و شرح این مطلب که به دلیل مشکل انتقال وجه ناشی از تحریم ها، مطالبات آزمایشگاه فرانسه پرداخت نشده و به همین دلیل هم امکان ارسال نمونه سال 2018 فراهم نگردیده است.

3-1) تنظیم صورتجلسه ای مبنی بر این که اولاً به عنوان اقدام کوتاه مدت، وجه تامین شده توسط سازمان دامپزشکی (معادل 950 میلیون تومان) به اتحادیه پرداخت گردد و اتحادیه مبلغ 95225 یورو صورتحساب آزمایشگاه را پرداخت و مابقی ریالی آن را از ذی نفعان اخذ نماید. ثانیاً به عنوان راهکار اساسی و بلند مدت اقدامات اعتبار بخشی آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی کشور پیگیری شود تا دیگر نیازی به ارسال نمونه ها به آزمایشگاه فرانسه نباشد.

4-1) طی مکاتبه ای توسط سازمان، اتحادیه به عنوان عامل پرداخت وجه به طرف اروپایی معرفی گردد.

5-1) بر این مبنا از جناب آقای نوری (شرکت مروارید تجارت پدیده) درخواست شدکه مبلغ مذکور را به حساب آزمایشگاه واریز کنند و اتحادیه نیز مبلغ دریافتی از دامپزشکی را به همراه وجوه مابه التفاوت دریافتی از شرکت های ذینفع را به ایشان پرداخت نماید.

براین اساس حاضرین در جلسه ضمن تشکر از شرکت مروارید تجارت پدیده بابت پذیرش این همکاری، مصوب نمودند مابه التفاوت وجه پرداختی دامپزشکی (به نرخ فعلی معادل 59500یورو) را که معادل حدود 36000 یورو می گردد به تناسب50 % سهم شرکت هایی که صادرات به اروپا دارند، 30 % سهم سایر صادرکنندگان و20 % سهم شرکت های دارای کد EC، تامین نمایند.

در این راستا مقرر گردید اتحادیه براساس فهرست شرکت های دارای کد و نیز با استناد به آمارهای صادرات سال گذشته (به اروپا و سایر نقاط) سهم هر شرکت را تعیین و اعلام نماید. بدیهی است که غالب شرکت ها قطعاً همکاری خواهند داشت لیکن از ابزار همکاری سازمان دامپزشکی( گواهی بهداشت و یا تمدید کد ECو … هم استفاده خواهد شد.

2) گزارش مختصری در خصوص پی گیری های انجام شده در موضوع صادرات مستقیم به چین توسط آقای دکتر خدایی ارائه شد. براساس این گزارش، با توجه به سفر اخیر رئیس شیلات چین به ایران و جلسه بسیار مهمی که در 98.02.02 در شیلات برگزار شد و خواسته ایران در زمینه صادرات مستقیم برای اولین بار به صورت جدی مطرح و صورتجلسه شد. امیدواری برای رفع مشکل افزایش یافته است. ضمناً با هماهنگی جناب آقای شهریاری امکان جلب مشارکت اتاق بازرگانی برای تامین بخشی از هزینه های سفر هیئتی از ایران (متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی) و دعوت هیئت دامپزشکی چین به ایران و ایجاد تحرک جدی تر در این زمینه فراهم شده است.

3) در خصوص مشکلات و مسایل سال جاری که به زعم همه حاضرین سال بسیار سخت و حساسی خواهد بود مباحثی توسط آقایان سلطانی، دشتی و تعدادی دیگر از همکاران حاضر در جلسه مطرح شد که اهم آن به کمبود غذای آبزیان، مشکلات نقدینگی، گرانی نهاده ها، بی عملی و ضعف شدید دولتمردان و … مربوط بود. در این راستا نکات مهمی به شرح ذیر مطرح و تصمیم گیری شد:

1-3) چالش تولید غذای داخلی( به دلیل کمبود مواد اولیه و سایر مشکلات کارخانجات) قطعاً مشکلات کمبود غذا و کاهش کیفیت آن را در زمان اوج مصرف غذا در پی خواهد داشت که این امر می تواند استرس زا بوده و زمینه بروز بیماری را پدید آورد. لذا پرورش دهندگان و سرمایه گذاران باید حتماً از تامین غذای مورد نیاز مزارع مطمئن گشته و تراکم و برنامه تولید خود را متناسب آن تنظیم نمایند.

2-3) بازار چین مملو از سایز ریز است و درخواست بالایی برای سایزهای کوچک وجود ندارد. لذا بهترین گزینه( با درنظر گرفتن مشکلات عدیده تولید سال جاری) روی آوردن به تراکم کمتر و تولید سایزهای درشت می باشد.

3-3) به لحاظ آن که مشکل تامین غذای تولید داخل جدی است لازم است از هم اکنون برای واردات غذا به صورت جدی اقدام گردد.

4-3) با توجه به آن که برای تسهیل در امور اجرایی و کاهش گرفتاری ها نیاز به همفکری و هماهنگی بیشتر از طریق اتحادیه است، مقرر شد که اتاق فکر ویژه با حضور افراد صاحبنظر صنف و فعال در حوزه صنعت تشکیل و دستور کار پیگیری ها و اقدامات لازم الاجرا توسط اتحادیه مشخص گردد.

5-3) براساس مذاکرات جلسه حاضر، به عنوان اولین پیشنهادات مقرر شد فعالیت های ذیل پی گیری گردد:

الف) پی گیری تسهیل امر واردات غذا در سازمان های دامپزشکی و گمرک

ب) ایجاد ارتباط میان واردکنندگان غذا (صادرکنندگانی که از محل ارز صادرات خودشان در حال وارد کردن غذا هستند) و متقاضیان غذا و عقد قرارداد میان آنان با قیمت های روز جهانی.

ج) حل مشکل مالیات شرکت هایی که مطابق پیشنهاد بند”ب” نیاز سایر همکاران به غذا را تامین می کنند.( مذاکره با سازمان امور مالیاتی و اتاق و … برای آن که مشکل مالیاتی مضاعف نداشته باشند).

د) به کارخانجات غذا اعلام گردد که امکان واردات نهاده هایی که نیاز دارند توسط صادرکنندگان ( از محل ارز حاصل از صادراتشان) وجود دارد. این نهاده ها شامل کنجاله، پودرماهی، آلاسکایولاک و سایر مود اولیه مورد نیاز می باشد.