اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

صید پنج هزارو811تن ماهی کیلکا در مازندران

صید پنج هزارو811تن ماهی کیلکا در مازندران

ایرنا-معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران مقدار صید امسال ماهی کیلکا از دریای خزر در استان را پنج هزارو 811تن به ارزش 63میلیارد ریال اعلام کرد.
82280497-71117955

عباسعلی شیخ تبار روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به افزایش 16درصدی مقدار صید کیلکا امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: پارسال در این مدت پنج هزار و شش تن ماهی کیلکا صید شده بود.
معاون شیلات مازندران به فعالیت 44 فروند شناور صیادی کیلکا اشاره کرد و گفت : 85درصد ماهیان کیلکا صید شده در استان مازندران تبدیل به پودر ماهی می شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می رسد.
بر اساس آمار شیلات ایران ، از سال 1380 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت .
تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر ،صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می کردند اما این میزان در سه سال اخیر به 23 هزار تن کاهش یافت .
کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.
**صید 147تنی ماهیان استخوانی از سواحل مازندرانی خزر
معاون شیلات مازندران با اظهار اینکه از هفدم تا سی ام مهر، 147تن انواع ماهی استخوانی کفال، سفید و کپور در سواحل خزر استان صید شده است، گفت: ارزش اقتصادی این مقدار ماهی نیز 25میلیارد ریال است.
شیخ تبار میانگین قیمت ماهیان استخوانی در هر کیلو گرم را امسال 180تا 230 هزار ریال اعلام کرد.
مازندران 338کیلومتر ساحل دریای خزر را در اختیار دارد که علاوه بر کیلکا ، صید ماهیان استخوانی به صورت پره نیز در این دریا انجام می شود.
هر ساله فصل صید این گونه ماهیان از نیمه دوم مهر هر سال آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه دارد.
چهار هزارو 200ماهیگیر در قالب 54شرکت تعاونی صیادی پره در سواحل استان مازندران مشغول صیادی هستند.

منبع: ایرنا