اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

موفقیتی بی نظیر در سایه خرد، شجاعت و درایت

موفقیتی بی نظیر در سایه خرد، شجاعت و درایت

در طی دو هفته ایام منتهی به دهه آخر مهر و اوایل آبان ماه سال جاری مذاکرات ارزشمندی که آقای دکتر خطیبی عضو هیئت مدیره و مسئول روابط بین الملل اتحادیه با تعدادی از مسئولین بخش بهداشتی اتحادیه اروپا انجام دادند، منجر به چند دستاورد بزرگ شد که در تاریخ فعالیت بخش خصوصی کشور کم نظیر (و بلکه بی نظیر بود) و به جهت اهمیت آن سخن ماه این بولتن خبری را به بیان بخشی از اقدامات انجام شده در این زمینه اختصاص دادیم.

دوستان و همکاران ما مطلع هستند که هزینه آزمایشات انجام شده توسط آزمایشگاه مورد تأیید اتحادیه اروپا برای سازمان دامپزشکی ایران به مبلغ 95 هزار یورو (سال 96) ، 180 هزار یورو( برآورد نمونه های لازم برای سال 97) ، 234 هزار یورو (سال 98) و 203 هزار یورو (سال 99) می باشد و سازمان دامپزشکی تنها 60 هزار یورو سال 97 را پرداخت و در مورد تأمین مابقی نیز اعلام عجز نموده و کشور با خطر حذف نام ایران از فهرست صادر کنندگان مجاز آبزیان به اتحادیه اروپا مواجه شد.

طی دو سال گذشته تمام تلاش ها برای رفع این معضل انجام شد و با تصمیم شجاعانه هیئت مدیره اتحادیه و همکاری همه جانبه تعدادی از صادر کنندگان نخبه مبلغ 35 هزار یورو با مشارکت این عزیزان تامین و بدهی سال 96 در تابستان سال گذشته تسویه شد. مشکل بعدی این بود که چون به دلیلی بدهی به آزمایشگاه نمونه های سال 97 ارسال نشده بود باقی ماندن نام ایران در فهرست عملا ناممکن بود. این مشکل بزرگی بود که آقای دکتر خطیبی در سال گذشته با درایتی ویژه آن را حل کردند و با این استدلال که طی سال 97 ده ها کانتینر محصول ایران وارد اروپا شده و خوشبختانه هیچ مشکلی هم گزارش نشده بخش بهداشتی آن اتحادیه را قانع کردند که سحت و سلامت همان محموله ها را دلیلی بر تایید بدانند و خوشبختانه نه تنها تعلیقی ایجاد نشد پرداخت حدود 180 هزار یورو هزینه هم صرفه جویی شد.

در مورد سال 98 هم علیرغم مشارکت بسیار ضعیف واحدهای فراوری (بهره مندان اصلی و دارندگان کدهای EC) و نیز عدم مشارکت واردکنندگانی که از مزیت کد EC برای صادرات آبزیان بهره مند هستند باز هم صادرکنندگان جور این موضوع را کشیده و تا کنون قریب 80 هزار یورو تأمین و حدود 40 هزار یورو دیگر در حال پرداخت می باشد؛ لیکن این روند، علاوه بر آن که با گرانی مداوم نرخ ارز به درازا خواهد کشید، عمدتاً خطر مجدد تعلیق کدهای EC را در پی خواهد داشت.

اگر چه تلاش های اتحادیه در اقناع دفاتر قرنطینه و نظارت سازمان دامپزشکی برای جلب مشارکت واردکنندگان و خصوصاً واحد های فراوری دارای کد EC در تأمین این هزینه ادامه دارد و امیدوار هستیم که به نتیجه مطلوب برسد، لیکن سه راهکار دیگر هم مدنظر قرار گرفته که یک به یک در حال پیگیری است:
1) اعتبار بخشی آزمایشگاه مرجع داخلی: طی سال های گذشته به دلیل عدم توجه به این موضوع مهم و نبود آزمایشگاه مورد تأیید اتحادیه اروپا، بالاجبار نمونه ها به آزمایشگاهی در کشور فرانسه ارسال می شده که تداوم این روند و هزینه های سرسام آور آن با افزایش تولیدات آبزیان کشور عملاً غیر قابل ادامه است؛ لذا از سال گذشته تلاش شد که با دعوت از تیم کارشناسی اروپایی (مرکب از سه نفر شامل یک ناظر فنی امور آزمایشگاهی و دو نفر از کمیسیون کشاورزی و بهداشت اتحادیه اروپا) ارزیابی آزمایشگاه تشخیص مرجع سازمان دامپزشکی و اعتبار بخشی به آن ها انجام شده و ارسال نمونه ها قطع و کارآزمایش ها در داخل کشور انجام گردد. سفر این هیئت سه نفره برای 17 آذر ماه سال قبل تنظیم شده بود که در اثر ناهماهنگی میان معاونت بین الملل وقت وزارت جهاد کشاورزی و نیز وزارت امور خارجه، ویزای افراد مذکور صادر نشد و این سفر مهم انجام نگردید.
در ادامه پیگیری ها، هماهنگی برای انجام این سفر در فروردین سال جاری در حال انجام بود که با شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد و همگان بر این باور بودند که این سفر با پایان کرونا به زودی انجام خواهد شد که چنین نشد. در حال حاضر اتحادیه از طریق وزارت امور خارجه و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است که به هر شکل ممکن انجام این سفر را پیگیری نماید و بلکه بتوان از شر این مسئله برای همیشه خلاص شد.
2) تأمین اعتبار مورد نیاز از وزارت جهاد کشاورزی: به هر حال مسلم است که تأمین این بودجه یک وظیفه حاکمیتی است و همان گونه که طی یک دوره بیست و چند ساله انجام شده، این سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد است که می بایست نسبت به تخصیص بودجه و رفع مشکل مذکور اقدام نمایند؛ بر همین مبنا در اواسط مهر ماه پس از تعیین وقت و هماهنگی که از طریق جناب شهریاری عضو محترم هیئت مدیره و نماینده اتحادیه در اتاق بازرگانی ایران انجام شد، ملاقاتی حضوری با آقای دکتر کیخا معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و در این جلسه با توجه به این که ایشان از زمان ریاستشان در کمیسیون کشاورزی مجلس دهم به این مشکل اشراف داشتند درخواستی به صورت مکتوب خدمتشان تقدیم شد و با توجه به مشارکت حدود 50 درصدی بخش خصوصی در تأمین اعتبار رو به افزایش ( به دلیل تفاوت نرخ روز ارز) این بدهی، درخواست شد که دولت هم سهم 50 درصدی (معادل حدود پنج میلیارد تومان) از کل بدهی سه ساله را بر عهده بگیرد.خوشبختانه ایشان نیز به دو شرط موافقت خود را اعلام نمودند؛ یکی تأمین سهم بخش خصوصی و دوم اقدام به تاسیس آزمایشگاه مورد تایید اتحادیه اروپا یا اعتبار بخشی آزمایشگاه موجود. آقای دکتر کیخا در همین رابطه جناب آقای قاسمی مدیر کل محترم برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی را احضار و اهمیت و ضرورت موضوع را به ایشان اعلام و تأکید نمودند که این مهم حتما انجام شود. در حال حاضر این امر با هماهنگی سازمان دامپزشکی در حال پیگیری است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.
3) مذاکره با مسئولین بخش بهداشت و کشاورزی اتحادیه اروپا: همان گونه که در ابتدا اشاره شد آقای دکتر خطیبی طی روزهای 20 مهر تا 3 آبان ماه سال جاری مذاکرات سنگین و مفصلی را با مسئولین مربوطه در اتحادیه اروپا آغاز نمودند و خوشبختانه با توجه به آشنایی و مذاکرات دور قبلی و تسلط و تبحر ایشان در امر لابی گری و مذاکرات این چنینی، مسئولین مربوطه را قانع کردند که با توجه به بدهی اتحادیه اروپا به ایران بابت ضرر و زیان های ناشی از تحریم و خروج آمریکا از برجام و عدم امکان انجام تراکنش های مالی و… بودجه ای به ایران اختصاص یابد که مشکل بدهی جاری را مرتفع سازد. خوشبختانه با پیگیری شخص آقای دکتر خطیبی و طی یک عملیات به شدت محققانه و فنی، ردیف بودجه ای هم در بودجه های اتحادیه مذکور پیدا شد که انجام این حمایت را امکان پذیر می ساخت.
بدین ترتیب در یک جلسه مشترک میان دکترخطیبی وآقایان استفان آندره از بخش بهداشت(DG SANTE) و فرانچسکو جوفروی از بخشITC اتحادیه اروپا در مورخ 16 اکتبر موافقت با تخصیص حدود 479 هزار یورو انجام شد و مصوبه این جلسه برای تأیید به ریاست کمیسیون کشاورزی (آقای جان کلارک) ارسال و نهایتاً پس از حدود یک هفته این مسئله به تأیید دو نهاد مرتبط رسید و مراتب به صورت رسمی طی نامه ای با امضای آقای جان کلارک مدیر بخش کشاورزی و خانم ناتالیا چایز مدیر بخش بهداشت برای آقای دکتر سرافرازی معاون امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ 30 اکتبر (9 آبان) ارسال گردید.

این موفقیت در سایه جدیت ودرایت شخص دکتر خطیبی و همکاری و هماهنگی کامل با سازمان دامپزشکی صورت پذیرفت و در این رابطه، نامه اعطای معرفی آقای دکتر ماکنعلی برای انجام این مذاکرات به آقای دکتر خطیبی بسیار موثر و کارآمد بود.
در هر حال به مصداق دستور قرآنی که در آیه 60 سوره انفال می فرماید وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ ، تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که این مشکل را به یاری خداوند و مدد امام عصر ارواحنافداه حل کنیم. خداوند در این آیه به اعداد یعنی آماده کردن و مهیا بودن و همت کردن و نیز استطاعت یعنی هرچه توانستن تاکید نموده و قوه به معنای قدرت و توان و نیرو و رباط الخیل به مفهوم بهره گیری از ابزارهای مختلف را متذکر شده است. اتحادیه در کنار وزارت جهاد کشاورزی آمادگی کامل دارد و تا حد ممکن استطاعت و توانایی خود و اعضا را با تمام نیرو با بهره گیری از ابزارهای مختلف از قبیل مشارکت مالی، مذاکره و اقناع و حضور فعال در هر عرصه ای که لازم باشد به کار می گیرد تا در جهت حل مشکل تولید و تجارت آبزیان کشور و نیل به نتیجه مطلوب که پیشرفت و موفقیت کشور است حرکت نماید.
پیش برد این فرایند و خصوصاً حفظ و حراست از دستاورد اخیر از مذاکرات با اتحادیه اروپا استحکام اقتصاد شیلاتی کشور را در بردارد و معنای واقعی اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و به کار گیری توان و استعدادها در جهت خیر و موفقیت است.
به امید آن که این گام ها با همت و پیگیری بخش دولتی (تأمین بودجه آزمایشات توسط وزارت جهاد کشاورزی و جدیت و درایت امور بین الملل آن وزارت در ایجاد سازوکار جذب حمایت یورویی مصوب) به نتیجه مطلوب نایل آید.