اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

وبینار بیمه اجباری میگو از مبادی تولید برگزار شد

وبینار بیمه اجباری میگو از مبادی تولید برگزار شد

وبینار بیمه اجباری میگو از مبادی تولید برگزار شد

با حضور آقایان دکتر شمس زاده و مهندس مشرقی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی، دکتر عزیز زاده از سازمان دامپزشکی، مهندس معدنی و مهندس مردانی از سازمان شیلات ایران و نیز آقایان مهندس هراجی، دکتر راسخی، دکتر مهربان، مهندس مقصودی، دکتر ترکمانی و تعدادی دیگر از همکاران بخش های تکثیر و پرورش میگوT وبینار آشنایی با جزئیات موضوع بیمه میگو از مبادی تولید از ساعت 13 تا 15 مورخ 1400/01/29 برگزار گردید.
در این وبینار که نمایندگان صندوق بیمه و سازمان دامپزشکی به صورت حضوری در دفتر اتحادیه حاضر شده و سایر عزیزان از طریق مجازی مشارکت داشتند، ابتدا آقای دکتر خدایی دبیرکل اتحادیه ضمن تشکر و خوشامدگویی، به طرح موضوع پرداخته و اظهار نمودند که علیرغم آن که بیمه اجباری مصوبه دولت را داشته و ابلاغ گردیده ولی به دلیل عدم تبیین دقیق و شفاف سازی لازم، چنان که باید روشن نبوده و ابهامات زیادی را برای پرورش دهندگان ایجاد کرده است؛ از نظر ایشان و آقایان مقصودی، ترکمانی، هراجی و معدنی سوالات زیر مطرح است:
1) دلایل کاهش سهم دولت از 70% به 50% در حالی که باید حمایت دولت بیشتر باشد.
2) عدم تناسب سهم بیمه پرداختی پرورش دهنده با خدمات دریافتی .
3) کاهش دوره پوشش بیمه از 120 به 100 روز .
4) محدود شدن خسارت های مشمول بیمه اجباری در حالی که در قراردادهای قبلی این محدودیت ها وجود نداشت.
5) به نظر می رسد رویکرد اصلی آئین نامه بیمه اجباری حل مشکل سازمان دامپزشکی بوده نه رفع مشکل پرورش دهنده.
6) نامشخص بودن زمان انجام بیمه تکمیلی و پوشش های آن.
7) ابهام در نحوه کلرزنی استخرهای معدومی (بیمه وجه خرید کلر را پرداخت می کند و دامپزشکی دستور معدوم سازی می دهد) و مشخص نیست که فرایند خرید کلر و کلر زنی چگونه باید انجام شود.
8) مبنای تعیین ضرایب خطر و تعیین حق بیمه مشخص نمی باشد.
9) لازم است دامپزشکی مسئولیت پذیری بیشتری در اجرای این طرح داشته باشد.
10) بیمه مراکز تکثیر همچنان به نتیجه نرسیده است.
11) مدیران بیمه و بانک کشاورزی استان ها از جزئیات این طرح مطلع نمی باشند.

در ادامه آقای دکتر شمس زاده معاون محترم دفتر دام و طیور و آبزیان صندوق بیمه توضیحات ذیل را بیان نمودند:
1) صندوق بیمه به عنوان یک پشتیبان در بخش کشاورزی و آبزیان بوده و به دنبال انتفاع نمی باشد و همواره در طی سالهای اخیر بیش از حق بیمه دریافتی، بابت جبران خسارت ،پرداختی داشته است.
2) بیمه پایه فقط در جهت خطر معدوم سازی در اثر بیماری لکه سفید در نظر گرفته شده است؛ همچنین هدف اصلی از شکل جدید بیمه نامه را کنترل بیماری از زمان شیوع آن برشمردند چراکه یکی از مشکلات در سنوات گذشته عدم امکان معدوم سازی در اوزان پایین بوده است. ضمن آنکه از حق بیمه پرداختی در بیمه نامه جدید علاوه بر پرداخت خسارت، مبلغی هم برای تامین کلر مورد نیاز جهت عملیات معدوم سازی پیش بینی شده است.
3) برای افزایش سهم دولت در پرداخت حق بیمه از 50% به 70% اقدامات خوبی انجام شده است و انشاا… بزودی اجرائی می گردد.
4) هدف از در نظر گرفتن 100 روز برای طول دوره بیمه ای، کاهش نرخ و پرداختی پرورش دهنده بوده است. با توجه به آن که بیشترین خطر معدوم سازی در ماه های اولیه است، این پیشنهاد توسط خود پرورش دهندگان ارائه گردیده بود و از نظر صندوق محدودیتی حتی برای 150 روز هم نیست ولی طبیعی است که نرخ ها متفاوت و افزایش پیدا خواهد کرد.
5) این که تصور می شود سهم بیمه پرداختی با خسارات دریافتی تناسب ندارد ناشی از اشتباه محاسباتی یا اطلاع ناکافی است و در جلسه حضوری این موضوع و سایر موارد ابهام را می توان روشن کرد.

آقای دکتر عزیز زاده کارشناس محترم بهداشت و کنترل بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور نیز توضیحات ذیل را ارائه فرمودند:
1) سیاست در نظر گرفته شده در بستر فرم جدید بیمه میگوی پرورشی را “معدوم سازی تا سن 45 روزگی و مدیریت بیماری همراه با پرورش” برای اوزان بالاتر از آن عنوان کردند.
2) علت اینکه چرا پوشش بیمه ای تا 100 روز در نظر گرفته شده است، تصمیم مشترک اخذ شده در کارگروه مشترک بخش های دولتی و خصوصی بوده است.
3) این که گفته شد نظام بیمه اجباری از مبادی تولید صرفا مشکل دامپزشکی را حل کرده درست نیست چرا که اولا دامپزشکی در خدمت تولید کننده است و اگر تصمیم صحیحی اخذ شود که ریسک بیماری را کاهش دهد اولا صنعت را در امنیت قرار می دهد ثانیا این طرح دست سازمان را برای اعمال مدیریت بهتر خطر باز می گذارد و ما دیگر همانند گذشته که با احتیاط عمل می کردیم (بدلیل نبود پوشش بیمه و تامین خسارت پرورش دهنده) عمل نخواهیم کرد و بیماری را با قدرت بیشتری نظارت و با آن مقابله خواهیم نمود.
آقای دکتر خدائی در پایان فرمودند که شواهد و قرائن نشان از عدم اقناع کافی پرورش دهندگان و ذی نفعان این طرح بیمه ای جدید دارد و با توجه به ابهامات موجود برای ایشان تصور بر این است که خسارت دریافتی متناسب با حق بیمه پرداختی آنها نخواهد بود و این در حالی است که مدیران محترم صندوق بیمه محصولات کشاورزی، طرح را عادلانه، کارشناسی شده و در جهت منافع پرورش دهندگان محترم می دانند. از همین رو تشکیل یک جلسه حضوری و فوری ظرف چند روز آینده با حضور کارشناسان محترم سازمان های دامپزشکی و شیلات و نمایندگان محترم مراکز تکثیر و پرورش میگو در محل صندوق بیمه ضروری به نظر می رسد تا انشاا… با رفع موانع، شرایط به نحوی پیش رود که کل بدنه این صنعت ارزشمند و ارزآور کشورمان از مزایای طرح مذکور بهره مند گردند.