اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

پرسش و پاسخ های متداول

پرسش و پاسخ های متداول

اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران تحت نظارت چه نهادی تاسیس شده و فعالیت مینماید؟

این اتحادیه به استناد اساسنامه تشکل های اقتصادی وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (مصوب ۱۳۸۰/۲/۱۱ شورای عالی نظارت بر اتاق) تشکیل و تحت شماره ۱۵۴ مورخ ۱۳۸۰/۱۱/۶ به شماره ملی ۱۰۳۲۰۸۴۴۲۷۱ در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به ثبت رسیده است، لذا فعالیت اتحادیه در قالب تشکل های زیر مجموعه اتاق بازرگانی بوده و دارای کرسی نمایندگی در هیئت نمایندگان اتاق ایران می باشد.

هیئت مدیره فعلی اتحادیه چه کسانی هستند و از چه زمانی شروع به فعالیت نمونده اند؟

هشتمین دوره هیئت مدیره اتحادیه (دوره کنونی) با برگزاری مجمع در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۷ آغاز گردید. در این دوره با رای اعضا، آقایان هادی سنگانیان (رئیس هیئت مدیره)، حسن احمدی جزنی (نائب الرئیس)، جهانشاه سلطانی (خزانه دار)، حسین معصومی، مهرداد بازرگان، امیر شهریاری، غلامعباس حیاتی به عنوان عضو اصلی و آقایان صالح ادیب زاده و مرتضی ترک آبادی به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند. هیئت مدیره آقای دکتر علی اکبر خدایی را به عنوان دبیر کل اتحادیه در سمت خود ابقا نمود. مجمع بعدی اتحادیه در تیرماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

شرایط عضویت در اتحادیه صادرکنندگان ابزیان ایران چگونه است؟

تمامی شرکت هایی که در حوزه تولید و فراوری آبزیان صادراتی فعالیت دارند؛ می توانند به عضویت رسمی اتحادیه درآیند. همچنین با توجه به خدمات اتحادیه به سایر فعالین حوزه های تکثیر و پرورش آبزیان، واردکنندگان، فراوران، عرضه کنندگان در بازار داخلی، واحدهای صنایع کنسرو، کارخانجات غذا و… صاحبان این واحد ها نیز به عنوان عضو غیر رسمی در زمره اعضای این اتحادیه می باشند. برای مشاهده شرایط عضویت می توانید به لینک ذیل مراجعه نمایید.

چه نوع محصولاتی از ابزیان ایران صادر میگردد؟

مهمترین آبزیان صادراتی ایران شامل دو دسته اصلی می باشند: دسته اول آبزیان دریایی (صیادی) شامل انواع ماهیان غیر ماکول (ماهی یال اسبی، ماهی مرکب، مار ماهی، خرچنگ دراز آب شیرین و …) و آبزیان ماکول (میگو، حلوا ماهیان، تن ماهیان، شیر ماهی، ماهیان دریای مازندران و …) و دسته دوم محصولات پرورشی شامل خاویار پرورشی، میگو، ماهیان گرمابی(کپور، فیتوفاگ، بیگ هد، سی باس)، ماهیان سردابی (قزل آلا رنگین کمان)، ماهیان خاویاری. همچنین مقادیری پودر ماهی، غذای آبزیان، کنسرو ماهی و نیز ماهیان زینتی از کشور صادر می گردد.

مهمترین محصولات فوق از نظر مقدار، ارزش و البته بازار پسندی بترتیب شامل: ماهیان غیر ماکول، میگوی پرورشی، خاویار پرورشی و ماهیان گرمابی می باشد.

مهم ترین کشور های هدف صادراتی ابزیان ایران کدامند؟

کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، کویت، عراق، کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا شامل ویتنام، چین، کره جنوبی، تایلند و …، کشورهای اروپایی مانند روسیه، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، لوگزامبورگ، آلمان و … می باشند. میگوی ایران حتی اخیراً به کشور مکزیک و ایالات متحده آمریکا صادر گردیده است.

قابل ذکر است به طور کلی آبزیان ایران به بیش از ۶۰ کشور در ۵ قاره جهان صادر می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت منو سایت/ آمار صادرات مراجعه نمایید. در این قسمت صادرات آبزیان ایران به تفکیک سال، کشور و البته نوع گونه صادراتی برای بهره برداری علاقه مندان در دسترس آنان قرار گرفته است.

فهرست شرکت های مجاز به صادرات انواع ابزیان به کشور روسیه چیست؟

این فهرست شامل ۱۹ شرکت ایرانی است که توسط سرویس فدرال دامپزشکی و بهداشت گیاهی فدراسیون روسیه به تایید رسیده است. برای دریافت این فهرست به قسمت منو/ لیست اعضا یا به لینک ذیل مراجعه نمایید.

اعضای اتحادیه صادر کنندگان ابزیان چه سهمی از میزان(مقدار و ارزش)صادرات ابزیان ایران را در اختیار دارند؟

بر اساس آخرین اطلاعات و آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران (سال ۹۴) ۸۳ % مقدار و ارزش صادرات میگوی ایران را اعضای اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران انجام می دهند. در مورد آبزیان دریایی نیز از نظر مقداری ۵۰ % و ارزشی ۴۸ % و به طور کلی ۴۹ % مقدار و ارزش کل صادرات آبزیان ایران به اعضای اتحادیه اختصاص دارد.