اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه بررسی راه کارهای حمایت از صادرکنندگان آسیب دیده از غرق شدن کشتی حامل کانتینرهای آبزیان ایران

گزارش جلسه بررسی راه کارهای حمایت از صادرکنندگان آسیب دیده از غرق شدن کشتی حامل کانتینرهای آبزیان ایران

بنا به دعوت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران جلسه ای در روز چهارشنبه 1400/03/19 از ساعت 8:30 تا 10 در محل سالن جلسات سازمان شیلات ایران با حضور آقایان دکتر گلشاهی سرپرست معاونت آبزی پروری سازمان شیلات، مختاری و کریمخانی از سازمان شیلات، دکتر مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته، دکتر ملکپور کارشناس خبره حقوقی و مشاور رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، اسکویی از خبرگان صنعت بیمه دریایی، شاهرخی، مسیبی (نماینده آقای پور علی) و محسن مرادی به نمایندگی از صادرکنندگان آسیب دیده و خدایی و شریفی از اتحادیه تشکیل گردید. در این جلسه نمایندگان اتحادیه و شرکت های صادرکننده درخواست های ذیل را مطرح نمودند:

1) ضرورت حمایت از صادرکنندگان آسیب دیده به هر طریق ممکن .

2) تقاضای همکاری شرکت های حمل و نقل طرف قرارداد صادرکنندگان در جهت احقاق حقوق آنها.

3) برنامه ریزی برای اقدام هماهنگ و مشترک در جهت اقدام حقوقی بین المللی.

آقای دکتر پل مه نیز ضمن اعلام این که از نظر حقوقی و قانونی شرکت های حمل و نقل مسئولیتی در باب جبران خسارت وارده ندارند، در عین حال آمادگی همکاری کامل با زیان دیدگان در جهت اقدامات حقوقی بین المللی را اعلام نمودند. ایشان اعلام نمودند که مسئولیت خسارت بر عهده شرکت کشتیرانی سنگاپوری است که 2754 کانتینر را با خود حمل می کرده و این کار در ایران قابل پیگیری نیست.

آقای دکتر ملکپور فرموند که افتخار می کنم در جمع صادرکنندگانی هستم که در عین تمام مخاطرات و ریسک ها خالصانه فعالیت می کنند. می دانیم دشمن ها و بد خواهان کشور که نمی خواهند ما صادرات داشته باشیم اما این عزیزان این محرومیت و ممنوعیت را دور می زنند. همچنین شرکت های حمل و نقل که علیرغم مخالفت تحریم کنندگان در حال ارسال کالاهای صادراتی کشور هستند.

 

ایشان فرمودند که این کشتی در 10 فوریه 2021 تحویل شده و دارای قوی ترین استانداردهای بین المللی بوده و لذا هیچ مشکلی از نظر ایمنی نداشته و دچار سانحه ای شده که 100 % از بین رفته است و قوی ترین پوشش بیمه ای را هم داشته است. صاحب کشتی در چهار زمینه می تواند برای جبران خسارت اقدام کند:

 

خود کشتی، پرسنل، خسارات زیست محیطی و محموله های کانتینری.

بر اساس اخبار متقن صاحب کشتی در سه مورد اول اقدام کرده ولی هنوز برای محموله ها تقاضایی نداده است. در این زمینه لازم است:

اولاً هرچه سریعتر به جای تقابل با یکدیگر در تعامل با هم اقدام به تشکیل سیستم ویژه و رایزنی و هماهنگی نماییم.

ثانیاً به عنوان اولین قدم ذی نفع ها (خریداران) به واسطه تحویل نگرفتن کالا اعلام Claim نمایند.

در جمع بندی مقرر شد که از طریق واتساپ به یک گروه همکاری تشکیل شده و مستندات لازم جمع آوری شود و مسایل از طریق همفکری پیگیری شود.