اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه بررسی عملکرد سازمان شیلات در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی

گزارش جلسه بررسی عملکرد سازمان شیلات در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی

بنا به دعوت آقای دکتر کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و به عنوان نخستین جلسه کمیسیون با رئیس جدید سازمان شیلات ایران، در روز یکشنبه 98.02.15 جلسه ای با حضور نمایندگان تشکل های بخش شیلاتی و از جمله اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در محل کمیسیون کشاورزی اسلامی برگزار شد…

در ادامه می توانید جزئیات خبر را مطالعه کنید؛

زمان: یکشنبه 15/02/98 از ساعد 16:30 تا18:30

مکان: مجلس شورای اسلامی، اتاق جلسات کمیسیون کشاورزی

حاضرین: آقایان دکتر کیخا، ابراهیمی، اکبری و تعدادی از اعضای محترم کمیسیون کشاورزی مجلس، دکتر خون میرزایی، عبدالحی، کاکولکی، گلشاهی، حسینی از سازمان شیلات، خدایی، نبی زاده، سالاروند و عبداله پور و آقازاده از تشکل ها و آقایان فرهی و کاکاوند و صمامی

موضوع جلسه: ارزیابی عملکرد سازمان شیلات

خلاصه مباحث:

آقای دکتر کیخا رئیس محترم کمیسیون کشاورزی محلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدم اظهار فرمودند که با توجه به نامه واصله از امام جمعه محترم شهر اردبیل منضم به ادعای یک واحد تولیدکننده تخم ماهی چشم زده قزل آلا و تاکیدریاست محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر رسیدگی به موضوع واردات بی رویه و غیرضروری تخم چشم زده ، فرصت را مغتنم دانستیم تا به مناسبت تغییر در مدیریت سازمان شیلات ایران و آمدن آقای دکتر خون میرزایی مروری بر عملکرد سازمان شیلات هم داشته باشیم.

ایشان با اشاره به سفرهایشان به لرستان، بوشهر، کیش و مازندران به پتانسیل های بالای زیر بخش شیلات برای توسعه اشاره کرده و به صورت تلویحی سازمان شیلات را برای به تحقق در نیامدن ظرفیت ها مسئول دانستند. ایشان با اشاره به این که موضوع صید میکتوفیده مبهم مانده فرمودند اگر این طرح خوب و مفید است چرا به درستی تبیین نمی شود و از آن دفاع نمی کنید و اگر اشکال دارد چرا برخورد نمی کنید. به هر حال این موضوع از دوحالت خارج نیست یا خوب است یا بد و برای ما هنوز موضوع روشن نشده است. من همکاری خودم را با شیلات مشروط بر این می دانم که چه برنامه ای دارد و چه می خواهد بکند. ما در مجلس به دنبال مچ گیری نیستیم و واقعا می خواهیم کارها به درستی انجام شود.

در مورد تخم چشم زده هم تکلیف مشخص نیست. هیچ برنامه ای برای حمایت از تولید داخلی نیست و ما بعضاً با اطلاعاتی مواجهیم که خود تولیدکننده متهم است که دارد تحت عنوان تولیدکننده بچه ماهی قاچاق وارد می کند. دو جلسه در مجلس و یک جلسه در شیلات داشتیم ولی هنوز موضوع از ابهام در نیامده است. خواهش ما این است که برنامه ها را شیلات پیشنهاد دهد و در مورد این موارد سریعاً رفع ابهام کند.

2) آقای مهندس ابراهیمی هم به صورت خیلی خلاصه به این سوالات و ابهامات اشاره کرده و اظهار نمودند که هر دو موضوع (واردات تخم چشم زده و کشتی های چینی) از موضوعات استیضاح آقای وزیر جهاد کشاورزی بوده و اگر روشن نشود همچنان به عنوان عاملی برای استیضاح مطرح خواهد ماند.

3) آقایان نبی زاده و عبداله پور اشاره کردند که تولید تخم چشم زده داخلی مورد حمایت و خواست همه است لیکن در حال حاضر کیفیت بچه ماهی های تولید داخلی به گونه ای نیست که صنعت پرورش قزل آلا بتواند به آن تکیه کند. ما حق نداریم برای حمایت از تعدادی معدود سرنوشت 6 تا 7 هزار پرورش دهنده را نادیده بگیریم. تخم چشم زده داخلی بعضاً حتی تا 14 ماه پرورش به 270 گرم هم نرسیده و ضریب تبدیل غذای بالای 5/2 دارد که این پرورش دهنده را متضرر می کند. ضمناً مشکلات دیگری نظیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی، خسارات سیل، صندوق سرمایه گذاری و نیز اصلاح نژاد ماهی هم وجود دارد که باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

4) آقای دکتر کیخا فرمودند این که ما نباید پرورش دهنده را مجبور به استفاده از نوع خاصی از بچه ماهی کنیم قبول ولی در همین مجلس در جلسه قبل گفته شد که تولیدکنده بچه ماهی داخلی مدعی است کیفیت خوبی دارد و با نمونه خارجی برابری می کند. پس راه روشن است: رفتن با برنامه به سمت تولید با کیفیت داخلی و طبیعی است که تا رسیدن به نقطه مطلوب، واردات هم ادامه داشته باشد ولی با برنامه و زمان بندی مشخص تا مرحله ی قطع واردات.

5) آقای کاکاوند در اعتراض به نحوه تخصیص ارز برای واردات تخم چشم زده اظهار کردند که به کسانی ارز داده می شود که تخصص ندارند و نظارتی انجام نمی شود.

6) آقای فرهی فرمودند که اصل مسئله تخم چشم زده با یک جلسه حل نمی شود و نباید این موضوع تخصصی را سیاسی کرد، لذا بهتر است به صورت تخصصی در جلساتی در سازمان شیلات مسئله حل شود. ایشان به آمارهای ارائه شده هم اعتراض داشته و اعلام نمودند در حالی که نیاز کل کشور 250 میلیون قطعه تشخیص داده شده حدود 500 میلیون قطعه تخم چشم زده وارد شده است.

7) آقای سالاروند اظهار نمودند که اتفاقاً ما هم به همین سیاسی کردن مسئله اعتراض داریم و کسانی که گزارشات دروغ به امام جمعه و نماینده و حتی رئیس مجلس می دهند کار را سیاسی کرده اند. در استان لرستان از 20 مرکز تکثیر فقط 3 کارگاه مولد داشته است و کمیت و کیفیت تولید داخل تکافوی نیاز را نمی کند.

8) آقای خدایی اظهار نمودند که شیلات قطعاً طرح و برنامه دارد و پیشرفت هایی که در سالهای اخیر انجام شده عملاً گویای موفقیت  این برنامه هاست و اگر نقاط ضعفی هم وجود دارد باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. این که ارز به تخم چشم زده تعلق گرفته قطعاً بر اساس درخواست پرورش دهنده و با هدف کاهش قیمت بچه ماهی و ماهی تولیدی نهایی بوده اما اگر آثار مورد انتظار را نداشته اشکال در نظارت و ضعف کنترل هاست که در این رابطه پیشنهاداتی توسط اتحادیه تولید و تجارت به شیلات داده شده که امید است مورد توجه قرار گیرد. آقای دکتر کیخا از شیلات برنامه خواستند که موضوع خوبی است ولی تشکل ها هم باید آمادگی برنامه دادن و مشارکت داشته باشند و تا وقتی تشکل های موازی و بعضاً ناکارآمد داریم چه انتظاری برای حل ریشه ای مشکلات وجود دارد. مثلاً در مورد بیمه بارها اجباری شدن بیمه را خواستار شده ایم اما همچنان مواجهیم فقط در هنگام خسارت همه می خواهند بیمه شوند و خسارت دریافت کنند. این مشکل فرهنگی را هم تشکل ها و هم حاکمیت باید اصلاح کند.

9) آقای دکتر خون میرزایی ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده و شوخی با حضار فرمودند که قرار بود نیمی از وقت به بخش خصوصی تعلق گیرد ولی بیشترین زمان به دوستان گرفت و البته ازین جهت بسیار خوشحال هستیم. ایشان به صورت بسیار کلی اشاره کردند که برنامه های سازمان شیلات کاملاً مشخص است و عملکرد آن هم 11 % در مجموع تولید و 24 % در بخش صید از برنامه پیشی گرفته است. در مورد میکتوفیده سازمان بازرسی و کارگروه ویژه وزارت جهاد کشاورزی تصمیماتی گرفته که تمام دغدغه ها را مرتفع خواهد کرد. در مورد تخم چشم زده و سایر موارد بدون حضور خود بخش خصوصی هیچ تصمیمی نگرفتیم و من بعد هم در تمام تصمیمات خود بخش خصوصی حاضر خواهد بود. در مورد اعلام خسارات سیل که مورد اعتراض قرار گرفت هم عیناً ما براساس خود اظهاری مزارع اعلام کرده ایم و چیزی از خودمان اعلام نکرده ایم.

در ماه مبارک رمضان آمادگی داریم که جلسه ای داشته باشیم و در تمام موارد برنامه ها و عملکرد را به بحث بگذاریم.

10) آقای دکتر کیخا ضمن تشکر از حاضرین فرمودند:

الف) منتظریم جلسه هماهنگی در شیلات را ترتیب بدهید که این بررسی ها ادامه داشته باشد.

ب) در مورد نامه واصله از امام جمعه اردبیل لازم است آقایان ابراهیمی و اکبری از مجلس، عبدالحی از شیلات و سالاروند و فرهی از هر دو جناح بخش خصوصی طی یک کار کارشناسی ادعاهای مطرح شده را بررسی و نتیجه را اعلام نمایند.

ایشان اظهار نمودند که قطعاً با کسانی که اطلاعات غلط می دهند و آمارهای رسمی را زیر سوال می برند که این موجب تشویش اذهان و انحراف افکار است برخورد خواهند نمود.