اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

از نظر بازار عرضه و تقاضای ماهی : کرونا در بدترین زمان ممکن شایع شد

از نظر بازار عرضه و تقاضای ماهی : کرونا در بدترین زمان ممکن شایع شد

مصاحبه اختصاصی دکتر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با وت جم :
از همان ابتدای شیوع بیماری کووید 19 در کشور و علی رغم اطمینان بخشی مراجع ملی و بین المللی در این خصوص که مصرف ماهی و سایر آبزیان، هیچ گونه نگرانی از نظر انتقال بیماری کورنا ندارد، برخی شایعات و اظهار نظرهای غیرکارشناسی سبب کاهش تمایل بیشتر مصرف کنندگان به این منبع پروتئین حیوانی گردید. کاهش تقاضا اثرات نامطلوبی بر تولید این فراورده و در نتیجه، اقتصاد این صنعت در کشور گردید.
کاهش مصرف در زمانی که همیشه تقاضا بالاست

دکتر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، زمان شیوع کرونا را در کشور، بدترین زمان ممکن می داند و اظهار می دارد: شیوع کرونا در ایام منتهی به شب عید اتفاق افتاد که دوره اوج مصرف ماهی در فرهنگ ایران است. در نتیجه، شیوع کرونا سبب کاهش قابل توجه مصرف ماهی در کشور شد و به همین دلیل، نه مزارع و نه واحدهای فراوری موفق به فروش محصولات تولیدی خود نشدند. وی می افزاید: با شروع سال 99 نیز به طور طبیعی با آغاز فصل گرما با کاهش مصرف آبزیان روبرو هستیم. در نهایت، به صورت طبیعی در ماه مبارک رمضان نیز تمایل به استفاده از آبزیان در سبد غذایی خانوار کاهش پیدا می کند. به طور کلی برداشت بنده این است که در 6 ماهه اول سال این پایین بودن مصرف وجود داشته باشد.
دکتر خدایی، کاهش مصرف آبزیان در ماه مبارک رمضان را یک اتفاق همیشگی و هر ساله عنوان می کند و نتیجه گیری می کند: نمی توان گناه آن را چندان به گردن کرونا انداخت. ضمن اینکه ما رقیبی به نام گوشت مرغ داریم که متاسفانه با اتفاقات ناگواری که امسال گریبان صنعت تولید گوشت مرغ کشور را گرفت، با افت قیمت جدی مواجه شده و در نتیجه مردم با توجه به عادات غذایی، مصرف مرغ را ترجیح دهند که این باعث تشدید کاهش مصرف آبزیان خواهد شد.
کاهش تولید در زمانی که همیشه تقاضا بالاست
تولید آبزیان در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا با کاهش مواجه بوده است که آثار آن در کاهش قیمت جهانی آبزیان نمایان است و در کوتاه مدت، به دلیل کاهش مصرف بین المللی به دلیل ایجاد قرنطینه جهانی، پایین آمدن قیمت¬ها اجتناب ناپذیر است. با اینحال، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان تصریح می کند: اگر چه پاندمی کرونا، بازارهای صادراتی را تحت الشعاع قرار داده و با کاهش جهانی قیمت آبزیان مواجه خواهیم بود، لیکن با توجه به سهم ناچیز ایران در بازار جهانی، امکان فروش محصولات همچنان وجود داشته و صادرات قطعاً رونق خواهد داشت.
به گفته دکتر خدایی، تداوم کاهش تولید در بخش سردابی، گرمابی، قفس، صنایع کنسرو و واحدهای فراوری برای بازار داخل، پایین بودن تقاضای بازار و مشکلات نقدینگی، به نوعی با رکود تورمی همراه خواهد بود، چرا که قطعاً با افزایش هزینه های سربار و دستمزدها و تامین مالی قیمت تمام شده افزایش می یابد، ولی امکان فروش با قیمت های جدید وجود نخواهدداشت .
راهکار تبلیغ و ترویج مصرف آبزیان
دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در مورد راهکارهای کاهش آثار در کوتاه مدت اظهار می کند: در ایران، بحثی تحت عنوان تبلیغ و ترویج مصرف آبزیان و همینطور کار بر روی افزایش تقاضای واحدهای فرآوری وجود دارد. به این معنی که عادت تازه خوری آبزیان در جامعه را اصلاح کرده و به سمت مصرف آبزیان منجمد و بسته بندی شده حرکت دهیم که تا اندازه ایی مشکلات صنعت را تخفیف می دهد، چرا که در حال حاضر با توجه به میزان فسادپذیری آبزیان تازه، تولیدکننده ناچار به فروش سریع محصولات است که گاهی از جمله شرایط امروز جهانی می تواند صنعت را با مشکل مواجه کند. بنابر این بسته بندی و منجمدسازی محصولات فرصت فروش را افزایش خواهد داد که در حال حاضر با کمک و همکاری سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی، در این خصوص اقداماتی در دست انجام است. دکتر خدایی می افزاید: هر چند که با افت قیمت روبه رو بوده ایم، از آنجا که در کشور ما با کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم، این احتمال وجود دارد که با برنامه ریزی صحیح برای صادرات بتوانیم به پرورش دهندگان و فعالان این حوزه کمک کنیم.
اصول بهداشتی در سطح جهانی رعایت می شود
به گفته دکتر خدایی موضوع بهداشت در کارگاه های بسته بندی ماهی بحث مهمی است. وی وضع کارگاه های بسته بندی آبزیان در کشور را بسیار مطلوب ارزیابی می کند و ادامه می دهد: در منطقه، تنها کشوری هستیم که مجوز صادرات به اتحادیه اروپا، روسیه، چین را کسب کرده و تمام بازارهای اصلی آبزیان دنیا را در اختیار داریم. کارگاه های فرآوری ما، محصولات خود را در بهترین شرایط، بسته بندی نموده و این مورد استقبال و تایید تمام بازارهای دنیاست و این قول را به مردم می دهیم که هیچ نگرانی ¬ایی در این زمینه وجود ندارد.
دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان می افزاید: سخت افزار کارگاه های بسته بندی آبزیان متناسب با استانداردهای جهانی ساخته شده است که این اتفاق در نتیجه برنامه ریزی های بلندمدت و سرمایه گذاری سنگین بخش خصوصی و نظارت بخش دولتی و همچنین با بهره گیری از دانش فنی بسیار خوب در بخش پرورش یعنی از اولین حلقه های زنجیره تولید یعنی بچه ماهی و بچه میگوهای مولد، تکثیر بچه¬ماهی و بچه میگو، خوراک آبزیان، فرآوری و … طبق استانداردهای جهانی با نظارت سازمان مسئول دولتی یعنی سازمان دامپزشکی کشور و نیز نظارت خود اتحادیه در حال انجام است و این اطمینان وجود دارد. نیازهایی که وجود دارد طبیعتا تا حدودی بحث ماشین آلات است و بیشتر از آن بحث تبلیغات و معرفی و آشناسازی مردم با مزایای استفاده از ماهی های بسته بندی است.

منبع: https://www.vetjam.ir/viewnews426