اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

افزایش قیمت جهانی ماهی تون /گزارش فائو سپتامبر 2016

افزایش قیمت جهانی ماهی تون /گزارش فائو سپتامبر 2016

قیمت گیدر (تن زردباله) در حال حاضر در هر تن 1000 دلار بیشتر از ماهی اسکیپ جک (هوور) عرضه می گردد؛ همه نگاه ها به جلسه IOTC دوخته شده است. 
کاهش جهانی صید ماهی گیدر سبب گردیده است که افزایش قیمت آن نسبت به ماهی هوور سرعت بیشتری داشته است.          

tunafish
در حالیکه قیمت تن زردباله همچنان افزایش می یابد، همه منتظر جلسه پایان ماه می کمیسیون ماهی تون اقیانوس هند (IOTC) در جزیره لاریونیون می باشند تا در این جلسه اقدامات لازم برای کاهش صید این نوع ماهی مورد بحث قرار گیرد.          

در این جلسه از بزرگترین خرده فروشان و برند های ماهی تون دعوت شده تا با کاهش صید 20 درصدی تون زرد باله و استفاده از سایر منابع دریا به خصوص اسکیپ جک موافقت نمایند.

چند روز پیش فاش شد که گواهی صید تون زرد باله در اقیانوس هند برای مالدیو متوقف شده بود.اگر چه این اتفاق هنوز به یک عامل موثر بر قیمت اثبات نشده است اما می توان از حاشیه نمایشگاه غذاهای دریایی بروکسل متوجه شد که این اتفاق در حال وقوع است.

 

در اسپانیا قیمت هر تون ماهی گیدر خام برای تهیه  کنسرو اکنون برای هر تن حدود 2550-2525 دلار است و برای تهیه استیک 2700-2600 دلار عرضه می گردد.          

او گفت، در اواسط ماه مارس، قبل از اینکه قیمت ها به سطح  افزایش فعلی برسد هر تن اسکیپ جک (هوور) 1300 دلار  و برای گیدر 2300 دلار عرضه می گردید.

با این حال آیا قیمت اسکیپ جک هم می تواند افزایش یابد؟

در حاشیه نمایشگاه بروکسل مدیر بازرگانی یک شرکت صادراتی ماهی تون عنوان کرد که امکان افزایش تا 2000 دلار در هر تن وجود دارد. این منبع افزود با توجه به پدیده ال نینو در اقیانوس آرام شرقی کاهش صید 20 درصدی توسط کشتی های اکوادوری به ثبت رسیده است. همچنین زلزله اخیر اکوادور نیز در کاهش صید بی تاثیر نبوده است.

اما خریدار با سابقه ماهی تون نظر دیگری داشت و گفت: چطور ممکن است تولید کنندگان کنسرو، برای اسکیپ جک  1300 دلار برای هر تن بپردازند. او پیش بینی کرد که در ماه می نهایتا به 1600 دلار برای هر تن برسد.