اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تحلیلی بر مجمع عمومی 7 مرداد ماه 98 اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران

تحلیلی بر مجمع عمومی 7 مرداد ماه 98 اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران

برگزاری پرشور مجمع عمومی اخیر در تاریخ 98.05.07 و وقوع تغییراتی در هیئت مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از چند منظر قابل توجه است که بررسی زوایایی از آن می تواند برای اعضای محترم اتحادیه و نیز فعالان حوزه کارهای تشکلی درس آموز باشد. از برجسته ترین نکات در این زمینه می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

1) تعداد واجدین رأی و تعداد حاضرین در مجمع

از میان 146 عضو رسمی اتحادیه، در مقطع برگزاری مجمع تعداد 84 شرکت واجد شرایط رأی دادن بودند. توضیح آن که براساس ماده 7 اساسنامه دارا بودن کارت بازرگانی یا کارت عضویت معتبر اتاق به همراه سایر شرایط ( اظهارنامه های صادراتی یا وارداتی یا پروانه بهره برداری معتبر در بخش های مختلف صنعت و نیز پرداخت حق عضویت و …) از الزامات مهم صدور مجوز حضور اعضاء در مجمع می باشد.

همانگونه که اشاره شد براساس این شرط مهم، در زمان برگزاری مجمع 84 شرکت واجد صلاحیت تشخیص داده شدند که براساس دستورالعمل معاونت تشکل ها اسامی آنها چند روز قبل از برگزاری مجمع در اختیار اتاق ایران قرار گرفت.

در روز جلسه از این 84 شرکت تعداد 71 شرکت حضور یافتند که نشان از مشارکت 84.5 درصدی شرکت ها در رسمیت یافتن مجمع آن هم در اولین دعوت دارد. این علاقه مندی شایسته تقدیر فراوان است.

البته نماینده محترم اتاق در ابتدای جلسه با بررسی دقیق تر مدارک، اجازه حضور 62 شرکت را صادر کردند و 9 شرکت به دلایل مختلف اجازه نیافتند که در مجمع حضور رسمی داشته و برگه رأی أخذ نمایند. دلایل عدم صدور مجوز حضور رسمی این شرکت ها عبارت بود از:

عدم امکان حضور نماینده شخص حقیقی- یک مورد
صادر نشدن کارت بازرگانی (علیرغم آن که کارت صادر شده ولی تحویل نگردیده بود ) – سه مورد
فقدان معرفی نامه قابل قبول نماینده اتاق (ممهور نبودن مهر معرفینامه ، عدم امضای نامه توسط صاحبان امضای مجاز و…) پنج مورد
اگر مبنای کار را همین 62 نفر در نظر بگیریم حدود 74 درصد را خواهیم داشت که همین هم بسیار ارزشمند است.

2) ترکیب و توزیع حوزه فعالیت شرکت ها
باتوجه به رشد شتابنده تمایل فعالان عرصه تولید و تجارت آبزیان به عضویت در اتحادیه و خصوصاً پس از تغییر نام اتحادیه از ” صادرکنندگان آبزیان” به ” تولید و تجارت آبزیان” یک تصور در میان تعدادی از افراد ایجاد شده است که اتحادیه استحاله شده و واردکنندگان یا فعالان بازار داخل و … اکثریت اعضاء را تشکیل داده اند. حال آن که بررسی حوزه فعالیت شرکت ها نشان می دهد که این تصور صحیح نیست و اتفاقاً سهم صادرکنندگان در مجموع فعالیت اعضاء بالغ بر 80 % می باشد.
بر مبنای 62 شرکتی که اجازه رأی در مجمع را از طرف نماینده محترم اتاق دریافت کردند، توزیع حوزه کار شرکت ها به شرح زیر می باشد:

1-شرکت های فراوری و صادرکننده 24 شرکت
2- شرکت های صرفاًصادراتی 19شرکت
3- صادرکننده و واردکننده 3 شرکت
4- تولیدکننده و صادرکننده غذا 2 شرکت
5-کشتی صیادی و صادرکننده 1 شرکت
6-واحدهای فراوری (بدون صادرات) 4 شرکت
7- واردکنندگان 4 شرکت
8-تولیدکننده کنسرو 2 شرکت
9-تولیدکننده غذای آبزیان 2 شرکت
10- تأمین کننده نهاده ها 1 شرکت

ملاحظه می گردد که 49 شرکت در امر صادرات بوده و با ارائه اظهارنامه صادراتی در مجمع شرکت نمودند (79% واجدین) و تنها 4 شرکت هستند که صرفا واردات داشته اند.در مجموع طبق اساسنامه قبل که صرفا شرکتهای صادرکننده و واحدهای فراوری اجازه حضور در مجمع را داشتند تنها 9 شرکت یعنی کمتر از 15 % واجدین شرایط بر اساس تغییرات جدید به مجمع ورود کردند؛ لذا تصور این که اتحادیه استحاله شده و در تیول واردکنندگان و فعالان بازار داخل قرار گرفته کاملا مردود است.

3- ترکیب و توزیع استانی اعضاء
خوشبختانه با توسعه فعالیت های اتحادیه و تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از صادرکنندگان و شرکت های فعال در حوزه های مختلف صنعت، از نظر حوزه جغرافیایی نیز فعالیت های اتحادیه گسترش یافته و تعدا بیشتری از استانهای کشور در عداد اعضای اتحادیه درآمده اند. اگر در گذشته فقط چهار استان ساحلی جنوب اعضای اتحادیه را تشکیل می دادند در حال حاضر اعضای اتحادیه را فعالان 14 استان تشکیل می دهند.
ترکیب 62 عضو رأی دهنده در مجمع اخیر شامل هرمزگان 20 عضو، بوشهر 16 عضو، تهران 6 عضو، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و البرز هر کدام 3 عضو، گیلان 2 عضو و گلستان، فارس، اردبیل، یزد و زنجان و چهار محال هر کدام یک عضو در مجمع شرکت کرده بودند.

4- جوان گرایی و فراگیر شدن ترکیب هیئت مدیره
توجه به تغییرات حاصله در ترکیب هیئت مدیره منتخب مجمع جدید نشان می دهد که اولاً میل به تغییر و توجه به چهره های جوان تر در نوع انتخاب اعضاء خود را نشان داده است و ثانیاً در عین حال که وزن و جایگاه صادراتی اعضای هیئت مدیره قوی تر شده، تنوع فعالیت افراد منتخب نیز افزایش یافته و پوشش جغرافیایی نیز بهبود داشته است.
متوسط سن هیئت مدیره دوره قبل 55.7 سال بوده که در این دوره به 48.7 سال کاهش یافته است. این کاهش هفت ساله در سن اعضای هیئت مدیره نشان از جوانگرایی شدید و تزریق خون تازه به شبکه مدیریتی اتحادیه تلقی می گردد که در نوع خود ارزشمند و قابل توجه است.
همچنین در این دوره واحدهای فراوری و کنسرو و بخش خای صادرات و واردات و نیز بازار داخل دارای سهم متناسب در ترکیب هیئت مدیره هستند. این ترکیب بدین شرح می باشد:

آقای معصومی: فراوری و صادرات
آقای خطیبی: تولید و صادرات و واردات
آقای نوری: تولید و صادرات و واردات
آقای سلطانعلی: فراوری، صادرات، بازار داخل
آقای شهریاری: فراوری، صادرات و بازار داخل
آقای ادیب زاده: فراوری، صنایع کنسرو ، صادرات و بازار داخل
آقای محبی: فراوری، صادرات و تولید کنسرو

چهار تن از اعضای هیئت مدیره نمایندگان واحد های فراوری هستند. دونماینده در هیئت مدیره از بخش صنایع کنسرو می باشند و بخش بازار داخل دارای دو نماینده است.همچنین دو تن از اعضای هیئت مدیره در امر تولید و صادرات و واردات و تأمین نهاده ها فعالیت دارند.
نهایتاً باید امیداوار بود که:

– با توجه به حضور قوی و علاقه مندانه اعضای محترم در مجمع و مشارکت در هر امری که نیاز به همراهی جمعی دارد
– گسترش پوشش جغرافیایی اعضای اتحادیه و همچنین توسعه محدوده فعالیت ها
– تنوع مسئولیت ها و نمایندگی طیف گسترده ای از فعالیت ها در ترکیب هیئت مدیره محترم
– استحکام جایگاه اتحادیه نزد نهادهای حاکمیتی برای نمایندگی اعضا و پیگیری مطالبات آن ها

در دوره جدید که دهمین دوره فعالیت هیئت مدیره اتحادیه است، با کمک و مساعدت همه بزرگان وپیش کسوت ها و خصوصاً بهره مندی ار اعضای هیئت مدیره در دوره های گذشته، تصمیمات مجمع اخیر برای همه اعضاء منجر به نتایج درخشان بوده و در کسب و کار تک تک آنان اثرات مثبت باقی گذارد.