اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

توسعه همکاریهای بخش خصوصی شیلات ایران و عمان

توسعه همکاریهای بخش خصوصی شیلات ایران و عمان

در پی سفر آقای العوفی رئیس سازمان شیلات کشور عمان و هیئت همراه که متشکل از چندین شرکت بخش خصوصی آن کشور بود با برگزاری نشست پرشور و موفقیت آمیز 98.01.28 میان شرکت های ایرانی و عمانی علاقه مند به همکاری های شیلاتی فیمابین، زمینه توسعه این همکاری ها فراهم گردیده است.

در همایش یاد شده که در طبقه هشتم اتاق بازرگانی ایران با استقبال بی نظیر بخش خصوصی کشورمان انجام شد، ابتدا آقای ضرابی رئیس اتاق مشترک دو کشور ضمن خوشامدگویی به بیان ظرفیت ها و زیر ساخت هایی که برای توسعه همکاری های دو کشور فراهم شده پرداخته و اظهار کردند که از سال 84 تا 92 سطح مبادلات تجاری دو کشور سالانه حدود 180 تا 200 میلیون دلار بوده است ولی با تشکیل اتاق مشترک رشد تبادلات شروع شد به نحوی که در سال 96 به 597 میلیون دلار و در 11 ماهه سال 97 به 1141 میلیون دلار رسیده است که همچنان قابلیت توسعه دارد. همکاری های شیلاتی می تواند بخش مهمی از این روابط اقتصادی رو به توسعه باشد.

 سپس آقای العوفی ضمن تشکر از مهمان نوازی طرف ایرانی از روابط خوب تجاری و سیاسی و فرهنگی دو کشور که ریشه در سالهای دور دارد سخن گفتند و با ارائه گزارش کاملی از ظرفیت های زیر بخش شیلات عمان، اهداف آن کشور در زمینه های صید و صیادی، پرورش میگو و ماهی در قفس و توسعه بازار در مورد سرمایه گذار های مشترک و خصوصاً بهره مندی از توان و دانش فنی طرف ایرانی و مشارکت دو طرف در طرح های مشترک سخن گفتند.

در ادامه آقای دکتر خدایی ضمن اظهار خوشحالی از فرصت ایجاد شده و آرزوی موفقیت هیئت عمانی طی گزارش جامعی صنعت شیلات کشور در حوزه های مختلف صید و صیادی، آبزیان و صنایع شیلاتی را به طرف عمانی معرفی کرده و برنامه های توسعه ای در حوزه های مختلف شیلاتی را مطرح فرمودند. همچنین 8 سر فصل اصلی توسعه روابط شیلاتی فیمابین دو کشور توسط ایشان مورد اشاره قرار گرفت که محورهای اصلی آن عبارت است از:

  • – توسعه همکاری در بخش صید
  • – مشارکت در تولید تحت برند
  • – صادرات محصولات شیلاتی ایران به عمان
  • – واردات ماهی از عمان
  • – صادرات آبزیان ایران از بنادر عمان
  • – تشکیل کنسرسیوم ها و سرمایه گذاری های مشترک
  • – همکاری در انتقال دانش در حوزه پرورش میگو و ماهی در قفس
  • – سرمایه گذاری طرف عمانی در طرح های توسعه شیلاتی کشور خصوصاً در بندر چابهار
  • همچنین نماینده سازمان منطقه آزاد چابهار هم زمینه های سرمایه گذاری و مزایای فعالیت در این منطقه را توضیح دادند.

سپس جلسات مذاکره رو در رو میان شرکت های ایرانی و عمانی برگزار گردید. در این همایش 20 شرکت عضو اتحادیه حضور یافتند و زمینه های فعالیت مشترک با بخش خصوصی عمان را مود ارزیابی قرار دادند.

ذیلا می توانید گزارش مختصری از دیدار بالا را ببینید: