اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

جلسه دوره ای بررسی عملکرد تکثیر و پرورش میگو

جلسه دوره ای بررسی عملکرد تکثیر و پرورش میگو

برگزاری جلسه دوره ای هماهنگی و بررسی عملکرد تکثیر و پرورش میگو

به دعوت جناب آقای دکتر عبدالحی در روز دوشنبه 96.5.2 جلسه ای با حضور مدیران کل شیلات استانهای پنجگانه میگو خیز، رئیس موسسه تحقیقات شیلاتی، مدیران ارشد سازمان دامپزشکی، نمایندگان بانک کشاورزی و صندوق بیمه و مدیران تشکل های استانی میگو و دبیر کل اتحادیه و جمعی از کارشناسان شیلاتی و مدیران شرکت های فعال بخش خصوصی در آمفی تئاتر سازمان شیلات برگزار شد و گزارش های جالبی مطرح گردید که چکیده آن به اطلاع می رسد:

آمار کل تولید میگوی جهان در سال 2015 : 3.8 میلیون تن

رتبه ایران: سیزدهم در دنیا
واردات مولد به کشور در سال 94: 16960 قطعه
واردات مولد به کشور در سال 95: 3400 قطعه
کل تولید لارو در سال 95 : 2.116 میلیارد قطعه
کل تولید لارو در سال 96 (96.4.31): 2.260 میلیارد قطعه
برای سال جاری جمعاً 566 مزرعه در 23 مجتمع فعالیت خواهند داشت و سطح زیر کشت حدود 9481 هکتار پیش بینی می شود و انتظار تولید 30135 تن وجود دارد. همچنین 30 مرکز تکثیر فعال هستند و پیش بینی می شود 2.438 میلیارد قطعه لارو تولید شود. انتظار این است که تولید بوشهر به حدود 15 هزار تن برسد و در سایر مناطق 10.2 هزار تن هرمزگان، 1700 تن چابهار، 1612 تن گلستان و 1600 تن هم خوزستان تولید میگو داشته باشیم.  از نظر بهره وری تکثیر و مولد سازی مناسبی در سال جاری به نسبت سال قبل بوجود آمده است به نحوی که میانگین تولید هر مرکز تکثیر که در سال قبل 76 میلیون قطعه بوده به 83.7 میلیون قطعه رسیده است و رشدی هفت درصدی را شاهد بوده ایم. میزان تولید لارو نیز به همین میزان افزایش داشته؛ البته این در حالی است که تعداد مولدین استفاده شده در مراکز تکثیر 34.5 % رشد داشته و میانگین تولید به ازای هر قطعه مولد20.6 % کاهش داشته و از 49255 قطعه به 39100 قطعه کاهش داشته است.
از نظر زمان و تاریخه ذخیره سازی نیز پیشرفت خوبی حاصل شده است به نحوی که که در سال جاری که 2.260 میلیارد قطعه رهاسازی شده در مقایسه با سالهای قبل تقریباً 50 روز زمان این ذخیره سازی جلو افتاده است چرا که در سال 95 ذخیره سازی 2.116 میلیارد قطعه ای در اوایل شهریور پایان یافته بود.
در سال جاری تا کنون 732 هکتار از مزارع کراپ اول هرمزگان برداشت شده است.
در خصوص چالش های پیش رو و مشکلات مدیریتی نیز نکات مهمی توسط آقای مهندس معدنی به شرح ذیل ارائه شد:

چالش های پیش رو:

– عدم اجرای دقیق و مسئولانه دستورالعمل ها.
– اجرایی نشدن برخی از مصوبات کمیسیون عالی.
– کمبود لارو مورد نیاز برای ذخیره سازی در بعضی از استان ها.
– عدم تامین تسهیلات جهت هزینه های جاری تولید کنندگان.
– اجرایی نشدن بیمه تمام خطر محصول مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو.

مشکلات مدیریت مزارع:

– عدم وجود مدیریت منسجم و یکپارچه در مجتمع.
– عدم توجه کافی پرورش دهندگان به اصول مدیریت علمی.
– تغذیه بیش از حد.
– تراکم بالای ذخیره سازی.
– استفاده از غذاهای بی کیفیت.
– تعویض مکرر و نامناسب آب استخرها.
– عدم صثبت فاکتور های فیزکوشیمیایی آب استخر ها.
– عدم همکاری و اقدام در جهت جمع آوری مناسب و اصولی میگوهای آلوده از سال قبل
– عدم لایروبی مناسب کانال های ورودی و خروجیآب در زمان مناسب.
– عدم همکاری پرورش دهندگان در معدوم سازی و یا صید اضطراری میگو در مواقع بروز بیماری.
– عدم بررسی کیفیت بچه میگو در مراکز تکثیر میگو.
در ادامه آقایان دکتر پورقاجاری و دکتر پورکاظمی اطلاعات بسیار مفیدی از اقدامات سازمان دامپزشکی و موسسه علوم تحقیقات شیلاتی ارائه نمودند که بسیار امیدوار کننده بود.
گزارش آقای مشرقی در خصوص بیمه مزارع که شامل کاهش آمار بیمه گزاری مزارع بود مورد انتقاد شدید نمایندگان پرورش دهندگان و نیز شیلات قرار گرفت. البته بیمه تمام خطر مراکز تکثیر و نیز حل مشکلات بیمه به نام سرمایه گذار از اقدامات مثبت بیمه در سال جاری است. در خصوص تعرفه ها و پرداخت غرامت و اصلاح رویه ها هم اعلام کردند که از طرح آقای مهندس زنده بودی مدیر کل محترم شیلات بوشهر استقبال نموده و در حال بررسی آن هستند.
آقای قربان زاده نیز توضیحاتی در خصوص منابع مالی جدید و خصوصاً حمایت صندوق سرمایه گذاری دادند و علت کاهش سهم مشارکت صندوق در سال جاری را عملکرد ضعیف برخی از وام گیرندگان در تسویه و بازپرداخت اعتبارات اعلام نمودند و توصیه کردند که با بد حسابی این منبع ارزشمند را از دست ندهیم.
آقایان معلم، حاجبی، حاج سید جوادی و عباسی نیز به طرح مطالبات خود پرداختند و بویژه در خصوص گلایه از صندوق بیمه و بانک کشاورزی مطالب مهم و به حقی را مطرح نمودند. سخنان آقای حاج عباسی که کنایه های هم به عدم پیگیری شیلات در جذب اعتبارات زیر بنایی و معطل ماندن مصوبات هیئت دولت بود؛ مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت.