اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

خلاصه گزارش دبیر کل از سیزدهمین جلسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران

خلاصه گزارش دبیر کل از سیزدهمین جلسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران

در جلسه امروز با که به صورت مشترک و با حضور اعضای دو کمیسیون دیگر یعنی کمیسیون های “کشاورزی” و “پولی و بانکی” برگزار شد نکات جالبی مطرح گردید که چکیده آن ها جهت اطلاع دوستان و همکاران بیان می گردد.


.1 صادرات محصولات کشاورزی امسال افت داشته که این افت عمدتا ناشی از آثار تصمیمات غلط دولت در سال گذشته و ورود عناصر غیر حرفه ای و کنار کشیدن ( یا در حاشیه قرار گرفتن) صادرکنندگان حرفه ای این بخش بوده است.
.2 صادرات فرش دستباف در شش ماهه امسال تنها 41 میلیون دلار شده در حالی که سال گذشته طی 12 ماه 450 میلیون دلار بود.
.3 آمار 8 ماهه صادرات امسال 4.095 میلیارد دلار در مقایسه با 5.05 میلیارد دلار 8 ماهه سال قبل بوده است(حدود یک میلیارد دلار کاهش)
.4 ارزش کل صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی در سال 97 برابر با 7.6 میلیارد دلار و ارزش واردات معادل 12.4 میلیارد دلار بوده ( حدود 4.8 میلیارد دلار کسری تراز)
.5 سیاست های غلط دولت ( و البته ناکارامدی بخش خصوصی) موجب شده امسال افغانستان صادرکننده اول دنیا در زعفران باشد. تولید بالای امسال به همراه موجودی صادر نشده قبلی قیمت را بشدت کاهش داده است.
.6 بانک مرکزی که برای برگشت ارز در سال گذشته 20% را معاف کرده بود ( 80% مبلغ صادرات باید به یکی از سه طریق تعیین شده بازگشت داده می شد) برای امسال 100% را مشمول برگشت کرده و با رایزنی های اتاق احتمالا حد اکثر تا 95% را قبول کند. در این رابطه امروز قرار بوده جلسه مهمی برگزار شود.
.7 علی رغم تمام تلاش اتاق ، همچنان در سال 99 علی الحساب مالیات ارزش افزوده را از صادرکننده می گیرند ( در صورت ارائه اسناد مثبته صادرات به همراه تسویه تعهد ارزی این مبلغ عودت می شود که عودت آن معمولا تا یک سال طول می کشد)
.8 بانک مرکزی که برای برگشت ارز سال 97 تا دی ماه 98 مهلت داده بود در مورد سال 98 فرجه شش ماهه در نظر گرفته است. این بدین معنی است که تعهدهای ارزی صادرات تا شهریور امسال باید در پایان اسفند برگشت شده باشد.
.9 اگرچه با رایزنی های اتاق کمیسیون تلفیق تصویب نموده که بخش کشاورزی ( و صادرات خدمات فنی و مهندسی) از تعهد ارزی در سال 99 معاف باشد ولی بانک مرکزی به شدت مخالفت درد و بعید است که در صحن علنی رأی بیاورد.خصوصا آن که سران سه قوه در موضوع ارزی کلیه اختیارات را به آقای همتی واگذار نموده اند.
.10 آماری فاجعه آمیز از آثار و تبعات تصمیم سال قبل دولت در زمینه تعهد ارزی ارائه شد و وضعیت کارت های بازرگانی غیر حرفه ای را کاملا مشخص ساخت. از مجموع تعهد ارزی سال 97 حدود 69% برگشت ارز انجام شده و 31% ارز از منظر بانک مرکزی بازنگشته است. نکته مهم این است که کل کارت های بازرگانی که با آن ها صادرات انجام شده 12900 کارت بوده که 69% ارز برگشت شده مربوط به تنها 3980 کارت می باشد . این به معنای آن است که بیش از 8900 کارت [ همان کارت های اجاره ای] که 31% ارز برگشت نشده فوق الذکر را شامل می شود اثر منفی خود را در اقتصاد گذاشته اند.

دبیرخانه اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران