اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

صادرات 63 درصد میگوی ایران به جنوب‌شرق آسیا

صادرات 63 درصد میگوی ایران به جنوب‌شرق آسیا

بررسی وضع تولید و تجارت آبزیان در 1397

گروه اقتصادی: تولید میگو با تکیه بر صادرات‌محور بودن آن در سال 1397 رشد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس آمارهای اعلامی اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، تولید میگو در این سال از ۳۲ هزار تن سال ۹۶ به ۴۵ هزار تن رسید. توان درونی این صنعت سبب شد میگو به ۲۴ کشور دنیا صادر شود و در عمل با قدرت تولید و تکنولوژی، تحریم‌ها شکست بخورد و دشمنان که درصدد قطع رگ حیاتی ارتباط ایران با اقتصاد دنیا هستند، در این هدف ناکام بمانند. صنعت میگو در سال ۱۳۹۷ باز هم رکورد صادرات را شکست و از مبادی رسمی گمرکی  بالغ ‌بر 29 هزار و 962 تن میگو به کشورهای مختلف صادر شد. علاوه‌ بر این از مبادی غیررسمی نیز حدود 5 هزار تن میگو به صورت تازه به کشورهای قطر، امارات و کویت صادر شد. همان گونه که قابل پیش‌بینی است سهم چین از معبر بنادر هایفونگ، هنگ‌کنگ و کلانگ نزدیک به ۵۹ درصد کل صادرات میگو بوده است. گفتنی است برای نخستین‌بار چند کانتینر میگو به صورت مستقیم به کشور چین ارسال شد که مجموع صادرات میگو به این مقصد در سال گذشته به 17 هزار و 619 تن رسیده است. تایلند با واردات ۱۴۳۸ تن میگوی ایران یکی دیگر از مقاصد صادراتی ما در جنوب شرق آسیا بوده، ضمن آنکه مقدار کمی هم به تایوان صادر شده است.

بنابراین می‌توان گفت بیش از ۶۳ درصد میگوی ایران به جنوب شرق آسیا که خود مهد تولید میگوی پرورشی دنیاست، صادر شده است. این علامت بسیار خوبی برای سیاستمداران کشور است تا بدانند چگونه باید از صنعتی حمایت کنند که توان تکنولوژیک و قدرت رقابت اقتصادی آن به گونه‌ای است که حتی می‌تواند به بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده این محصول، کالای خود را صادر کرده و با آنان رقابت کند.

مقصد دوم صادرات میگوی ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بوده که از مبادی گمرکی به امارات، کویت، عمان و قطر در سال ۱۳۹۷ به ۹۸۱۳ تن رسیده است که نزدیک یک سوم کل صادرات میگو را تشکیل می‌دهد. در این میان سهم اروپا شامل کشورهای فرانسه، اسپانیا، بلژیک، لهستان، انگلستان و ایتالیا با مجموع واردات ۵۸۱ تن میگو از ایران نسبت به سال 96 کاهش چشمگیری داشته که علت عمده آن مشکلات نقل‌وانتقال پول و تحریم شرکت‌های کشتیرانی بوده است. از سوی دیگر کشورهای لبنان، تونس، عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و گرجستان هم خریداران دیگر میگوی ایران بوده‌اند که با خرید حدود ۳۸۱ تن در رتبه چهارم مشتریان ایران دسته‌بندی می‌شوند. سهم روسیه با ۶۳ تن واردات میگوی ایرانی به‌عنوان یک بازار مهم که از سال‌های گذشته مورد توجه بوده بسیار ناامید‌کننده است؛ در این میان موانع نقل‌وانتقال پول بویژه عدم همکاری نظام بانکی از جمله بانک‌های توسعه صادرات و ملی با صادرکنندگان در زمینه نرخ تبدیل واقعی ارز، نقش کاهنده‌ای در صادرات داشته است.

از سوی دیگر پیشنهادات قیمتی غیرجذاب طرف روس نیز سبب شده سهم این بازار رو به کاهش باشد. بررسی آمار صادرات ماهانه میگوی کشور نشان می‌دهد صادرات میگو به امارات در 12 ماهه 97 استمرار داشته و ویتنام و هنگ‌کنگ 2 مقصدی بوده‌اند که در ۱۱ ماه پارسال میگوی ایران را دریافت کرده‌اند. بیشترین مقدار صادرات با ۸۳۳۳ تن مربوط به دی‌ماه و کمترین میزان مربوط به خرداد با ۱۸۲ تن بوده است. در بهار 97 صادرات میگو کاهش داشته که علت آن اتمام ذخایر و موجودی سردخانه‌ها بوده و به محض آنکه تولید کراپ اول هرمزگان به دست آمد، مقدار صادرات از ۱۸۲ تن در خرداد به ۱۷۳۴ تن در تیر افزایش پیدا کرد.

بنا بر این گزارش، مشکلات پیمان‌سپاری و ابهام در قیمت پایه ( با توجه به کاهش نسبی قیمت جهانی) و نیز مشکلات حمل‌و‌نقل سبب شد مقدار کل میگوی صادر شده ایران در 8 ماه نخست سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه 96 کاهش چشمگیری داشته باشد. در 8 ماه ۹۶ بیش از ۱۳ هزار تن میگو صادر شده بود، حال آنکه در سال ۹۷ و به‌رغم افزایش نزدیک به 50 درصدی تولید، مقدار صادرات 8 ماهه تنها 10 هزار و 600 تن بود و خطر انباشت میگو در سردخانه‌ها وجود داشت. خوشبختانه با اصلاح مشکل قیمت پایه صادرات آبزیان از جمله میگو به یکباره از آذر تا پایان اسفند پارسال و فقط در4 ماه پایانی سال بیش از ۱۹ هزار تن (معادل 64.5 درصد کل صادرات سال) میگو از کشور صادر شد. نکته مهم آنکه ارزش کل صادرات میگوی کشور که در سال 96 برابر 116.3 میلیون دلار برای 24 هزار و 780 تن بوده در سال ۱۳۹۷ به 96.5 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. این تفاوت ارزش صادراتی میگو به‌ دلیل کاهش جهانی قیمت میگو و اصلاح نرخ پایه بوده اگرچه بر اساس نرخ فروش سال 97 درآمد ارزی میگو برابر۱۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2750/3/210845/0