اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

موفقیت بزرگ در رفع مشکل واردات قانونی غذای لاروی

موفقیت بزرگ در رفع مشکل واردات قانونی غذای لاروی

بدنبال درخواست اتحادیه با موضوع ” تقاضاى تسریع و تسهیل پروسه واردات غذاى لاروى” به دعوت آقاى دکتر قاجارى مدیرکل محترم بهداشت و مبارزه با بیمارى هاى آبزیان سازمان دامپزشکى جلسه اى در روز دوشنبه ٢٣ تیرماه جارى در دفتر آبزیان برگزار شد.

در این جلسه آقایان دکتر قاجارى، نجار، صالحى ، علوى، عبدى، محقق، خانم دکتر بنى طالبى از سازمان دامپزشکى و معدنی ، یارى و درخشان از شیلات ودکتر بحرانى و دکتر جانباز (بصورت آنلاین) و خدایی و هراجى از اتحادیه ( و آقاى قنادیان بصورت غیرحضورى) برگزار شد.
ابتدا آقای دکتر قاجاری با اشاره به مصوبه جلسه اخیر شورای مدیران آن سازمان و نیز جلسه هفته گذشته اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با معاون محترم پیشگیری و سایر مدیران سازمان در خصوص رفع مشکل واردات غذای لاروی به طرح موضوع پرداخته و از آقای دکتر خدایی خواستند از منظر بخش خصوصی به تبیین مشکل بپردازند.آقای دکتر خدایی ضمن تشکر از تشکیل این جلسه با اشاره به روند سخت و پیچیده ورود قانونی غذای لاروی و شیوع عارضه ورود غیر قانونی آن خواستار آن شدند که برای رفع خطر تامین این نهاده از کانال های غیرمجاز که تهدیدی برای صنعت میگو تلقی می شود، تاییدیه دفتر آبزیان ملاک عمل قرار گیرد و سختگیری های دفتر نظارت حذف شود. ایشان در مورد نمونه گیری های متعدد از اقلام مشابه دارای مجوز های معتبر از اتحادیه اروپا یا FDA و … که هزینه زیادی به واردکننده تحمیل نموده درخواست کردند که نمونه برداری از محموله وارداتی برندهای شناخته شده فراملیتی و معتبر بین المللی به صورت اتفاقی صورت پذیرد.

سپس آقای مهندس هراجی شرح حال مفصلی از گلوگاه های امر ثبت سفارش قانونی را برشمردند و گلایه کردند که چرا وقتی محموله هایی دارای معتبرترین گواهی های بین المللی هستند می باید همانند یک محموله ناشناخته هر بار مورد شدید ترین سختگیری ها قرار گیرند؟ چرا هنگامی که سازنده با مدارک معتبر عمده ماندگاری را دوسال اعلام کرده، دفتر نظارت شش ماه را تایید می کند؟ چرا برای خرید مقدارمحدودی غذا باید نمایندگی شرکت خارجی را گرفت؟ با توجه به مشکلات متعدد دیگری که در زمینه ثبت سفارش و تخصیص ارز و عبور از گردنه های بوروکراتیک گمرک و وزارت صمت و … وجود دارد سازمان مسیرکار را سهل نمی کند؟ این موارد باعث شده که همچنان اجبار به عبور از مسیرورود غیرقانونی برای مراکز تکثیر وجود داشته باشد و تقاضای ما این است که مسیر قانونی هموار گردد.

در ادامه آقایاان دکتر بحرانی و دکتر جانباز در تایید ضرورت رفع مشکل مطالبی بیان فرمودند و اظهار داشتندکه آسیب های ورود غیر قانونی کرم خونی یا فلیک آرتمیا و غذای لاروی ایجاب می کند که حتما در این زمینه تصمیم گیری شود.

سپس آقایان مهندس معدنی و مهندس یاری از سازمان شیلات در تایید همه موارد فوق صحبت نمودند. همچنین جناب آقای دکتر نجار و رئیس جدید دفتر قرنطینه سازمان شیوه نامه های جدید ترخیص و سپردن مسولیت ها به استان ها را مطرح نمودند. آقای دکتر عبدی هم با اشاره به نامه 12071 مورخ 12 خرداد 99 دفتر قرنطینه به استان ها اعلام کردند که اساسا کار صدور VIP غذای وارداتی (ازجمله غذای لاروی) به استان ها سپرده شده و شرایطی فراهم شده که ورود غذا از شرکت های دارای سابقه تسریع گردد. همچنین بر روی IHR جدید و عمر ماندگاری هم کار شده و همان گونه که جناب آقای دکتر نجار اعلام کردند طی دوهفته آینده فرم ها و ضوابط جدید را ابلاغ خواهیم کرد.

آقای دکتر محقق با تاکید بر این که در دفتر نظارت نیز شرایط تسهیل گردیده تاکید داشتند که چون کارخانجات تولید خوراک مدعی هستند که غذای لاروی در داخل کشور تولید می شود باید اتحادیه آنان یا سازمان شیلات اعلام عدم امکان تولید داخلی را اعلام کند تا ارگان های نظارتی توجیه باشند. در رابطه با ثبت هم می بایست اسناد حداقلی ارائه گردد. عمر ماندگاری نیز منوط به ارائه اسناد مثبته از سوی شرکت تولیدکننده است که این مورد موافقت قرار نگرفت.

در پایان مقرر شد که:
1) دفتر قرنطینه موضوع تفویض اختیار به استانها را اعلام و استان بوشهر را هم به فهرست قبل اضافه نماید.
2) در مورد شرکت های دارای سابقه، تسهیل گری بیشتری انجام شود.
3) در مورد عمر ماندگاری اعلام شرکت های تولیدکننده معتبر ملاک عمل بوده و به جای شش ماه عمر ماندگاری دوساله مورد قبول قرارگیرد.
4) بخش خصوصی و ترجیحا اتحادیه یا تشکل تکثیر کنندگان قبل از شروع فصل تولید، مقدار نیاز، منابع(شرکت های تولیدکننده) و مبادی تامین را طی نامه رسمی به دفتر آبزیان سازمان اعلام کنند تا نسبت به برنامه ریزی تسهیل کار با هماهنگی بهتری اقدام شود.
5) کاهش مقدار نمونه برداری و انجام نمونه برداری به صورت اتفاقی مورد تایید دفتر آبزیان است و این موضوع در IHR اصلاحی مد نظر قرار خواهد گرفت.
6) از نمایندگان بخش خصوصی در تنظیم و اصلاح بخشنامه های جدید مرتبط دعوت شود.