اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

ویژگی های ماهی سالم: چگونه سلامت ماهی را تشخیص دهیم؟

ویژگی های ماهی سالم: چگونه سلامت ماهی را تشخیص دهیم؟
  • گوشت ماهی تازه، سفت و قابل ارتجاع است و در مقابل فشار انگشت گودی روی بدن ماهی باقی نمی ماند
  • باله های ماهی تازه مرطوب است و در برابر کشیدگی مقاومت نشان می دهد. تیغه های آبشش ماهی نیز دربرابر کشیدگی مقاوم بوده و کنده نمی شود
  • ظاهر ماهی و چشم ها درخشان و شفاف است
  • فلس یا پولک ماهی درخشان و براق است و به راحتی کنده نمی شود. علائم فساد ماهی
  • بدن ماهی فاسد شده نرم است و در مقابل فشار انگشت تغییر شکل می دهد
  • بوی گندیدگی نیز از دیگر علائم فساد ماهی است
  • ظاهر ماهی کدر و کثیف است و ماده مخاطی لزجی روی سطح ماهی مشاهده می گردد
  • آبشش ماهی رنگ پریده است و به راحتی جدا می شود.

trout

اصول ایمنی نگهداری آبزیان:

ماهی و سایر آبزیان فسادپذیری بالایی دارند. به همین دلیل مواد غذایی دریایی را از اماکنی خریداری کنید که کیفیت بالایی دارند و عاری از آلودگی هستند. عرضه فله ای ماهی که از چند تکه یخ برای خنک نگه داشتن ماهی استفاده می کنند مناسب نیست. عرضه نامناسب ماهی باعث کاهش کیفیت و تغییر طعم ماهی و بدبویی آن و در نهایت فساد ماهی می گردد. برای انتقال و جابجایی ماهی تازه خریداری شده آن را در محل گرم قرار ندهید.

باید همواره ماهی را سرد نگه دارید که به این منظور می توانید از تکه های یخ استفاده کنید. پس از خرید ماهی نهایتاً 1 الی 2 روز می توانید ماهی را در یخچال نگه دارید. بهتر است هرچه سریعتر ماهی مصرف شود یا جهت مصرف آتی در فریزر نگهداری شود. توجه داشته باشید که میزان مصرفی در هر وعده باید در بسته های جداگانه قرار گیرد که ناچار به انجماد زدایی و منجمد کردن مجدد ماهی نشوید. نگهداری ماهی حتما باید به شکل منجمد باشد و بیش از 6 ماه نیز ماهی را در فریزر ذخیره نشود. برای یخ زدایی ماهی بهتر است ماهی را یک شب در یخچال نگه دارید.

قرار دادن ماهی در دمای محیط روش مناسبی نیست. برای یخ زدایی سریع نیز می توان ماهی را به مدت یک ساعت در آب سرد قرار دارد. همیشه غذاهای دریایی پخته و خام را جدا نگهداری کنید. قبل و بعد از تماس با غذاهای پخته و یا خام، تجهیزات مانند چاقو، چنگال و …. و دستان خود را با مواد شوینده و آب بشویید. سوزاندن یک تکه پوست پرتقال یا لیموعمانی در فضای آشپزخانه بوی بد ماهی را از بین می برد.

در هنگام خرید میگو توجه کنید که میگو با سر باشد و سر آن محکم به بدن چسبیده باشد. پس از پخت، رنگ میگو صورتی مایل به قرمز است که هرچه شدت رنگ بیشتر باشد نشانه سلامت ماهی است. میگوی سالم و تازه بدون بو است اما اگر میگو فاسد شده باشد بوی شدید و تندی استشمام می شود. میگویی که تازه خریداری شده باید سر آن جدا شود و با پوست منجمد شود. درصورت جداکردن پوست میگو نمی توان به مدت زیاد در فریزر نگه داشت. حداکثر زمان مجاز نگهداری میگو در یخچال 2 الی 3 روز و در فریزر 4 ماه است.