اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

چند خبر خوب برای صنعت آبزیان کشور

چند خبر خوب برای صنعت آبزیان کشور

خوشبختانه پس از آن که مدت ها به شنیدن اخبار نا امیدکننده عادت کرده بودیم حامل چند خبر خوب هستیم.

نخست آن که بالاخره تلاش های اتحادیه به نتیجه رسید و قیمت های پایه صادراتی آبزیان در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران تثبیت گردید که شرح آن در همین بولتن آمده است. این مسئله برای همکاران ما بسیار حیاتی بود و بویژه با توجه به کاهش جهانی قیمت آبزیان و نیز تصمیمات قبلی دولت محترم در خصوص سامانه نیما موجب تشدید نگرانی های آنان شده بود که امیدواریم با این اصلاحیه قیمتی بخش عمده مشکل صادرکنندگان مرتفع گردد. همچنین اخبار مثبتی از پذیرش شرایط ایران توسط ویتنامی ها رسیده است که بتوانیم به صورت مستقیم صادرات آبزیان ایران را به ویتنام انجام دهیم و این موفقیت در پی تلاش های معاونت بین المللی وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری دفتر بین الملل و سازمان های تخصصی سازمان دامپزشکی به دست آمده است و ان شاالله به زودی خواهیم توانست که میگو و ماهی کشور را مستقیم به کشور ویتنام صادر کنیم. در همین راستا با پی گیری طرف کره ای، مکاتبات اولیه با نهاد نظارت قرنطینه ای کشور کره جنوبی آغاز شده و با توجه به زمینه مثبتی که در کشور کره وجود دارد و تقاضای خوبی خصوصاً برای میگوی پرورشی ما هست امکان این که بتوانیم این مسیر را هم باز کرده و پس از عقد تفاهمنامه دامپزشکی ایران با کره جنوبی، صادرات آبزیان به این کشور را مجدداً آغاز کنیم وجود دارد.

همزمان اخبار خوبی از اروپا رسیده و سماجت ها و پی گیری ها در خصوص رفع مشکل تعرفه صادرات آبزیان ایران به اتحادیه اروپا در حال نتیجه دادن است. در حال حاضر فقط می توان گفت که در پی جلسات با کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا که در تاریخ های 28 و 29 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار شد و در تمام جلسات از بالا بودن تعرفه صادرات آبزیان ایران به اروپا گلایه شد، نشانه هایی از پذیرش درخواست اتحادیه مشاهده شده و لازم است این تلاش ها با درایت و جدیت کامل تا مرجله رسیدن به هدف نهایی ادامه یابد.

خوشبختانه تعیین سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پکن که مصادف با تعیین رایزن جدید اقتصادی سازمان توسعه تجارت در آن کشور هم شده فرصت جدیدی به وجود آورده است که موضوع معوق و بسیار حیاتی حل مشکل تفاهمنامه قرنطینه دامی دوکشور در زمینه آبزیان مجدداً مطرح و مورد پی گیری واقع شود.

درتمام این زمینه ها اتحادیه با شدت و جدیت پی گیری کرده و امیدوار است که نتایج مطلوب در جهت کسب رضایت اعضای محترم و رفع مشکلات آنان حاصل آید. اثر گذاری بر سیاست ها و تصمیمات مسئولین ذیربط دولتی در جهت حفظ منافع ملی و بهبود فضای کسب و کار در صنعت آبزیان کشور از وظایف مهم اتحادیه است که همواره در پی انجام آن هستیم.

از دیگر اقدامات موثری که در آغاز اجرای آن هستیم تلاش در جهت گشایش بازارهای اروپایی از طریق قدم گذاشتن برای اخذ گواهینامه معتبر بین المللی  ASC و MSC است. با توجه به افق های گسترده ای که در آینده نزدیک جهت افزایش تولید و توسعه صادرات آبزیان کشور پیش رو داریم اخذ این دو گواهینامه بین المللی از اهمیت زیادی برخودار است. همان گونه که در گزارش جلسه مربوط به این مطلب در همین بولتن آمده است در حال حاضر دارابودن این گواهی اختیاری است ولی در آینده نزدیک اجباری خواهد شد و این گواهی نیز مربوط به رعایت اصول اجتماعی و مسایل زیست محیطی در تولید محصول است که خوشبختانه شرایط اخذ آن در ایران وجود دارد.

از دیگر اخبار خوشایندی که در این ایام با آن مواجه بوده ایم توجه مطلوب به موضوع ساماندهی فعالیت کشتی های صید میکتوفیده است که پس از یک دوره غفلت، به نظر می رسد این  پروژه مهم ملی که می تواند در جهت تثبیت تولیدات آبزی پروری کشور نقش به سزایی ایفا کند در مسیر صحیحی قرار گرفته است البته همچنان نیاز هست که پی گیری، نظارت و سماجت در رعایت قانون و تدوین و اجرای آئین نامه های مصوب دارد.

همواره باید کوشید و امیدوار بود و این مسیری است که فعالان صنعت تولید و تجارت آبزیان کشور مدتهاست انتخاب کرده اند و برای سربلندی و افتخار میهن اسلامی عزیزمان و پاسداری از آرمان های ارزشمند آن صادقانه می کوشند و با استعانت از درگاه الهی به حصول نتایج بهتر امیدوارند.