اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه هماهنگی و ساماندهی صادرات آبزیان به روسیه

گزارش جلسه هماهنگی و ساماندهی صادرات آبزیان به روسیه

زمان: دوشنبه 98.11.21 از ساعت 10 الی 12
مکان: ساختمان تشکل های اتاق بازرگانی تهران
حاضرین: آقایان دکتر گلشاهی(سازمان شیلات)، مهندس کاکاوند و کمال زاده (سازمان توسعه تجارت) خدادادی، مشهدی، رسولی، میرزاخانی، صدر، آقاجانی، خطیبی، هایراپتیان، زهری، شاهرخی و ستوده


خلاصه مباحث:
1) ابتدا آقای دکتر خدایی ضمن اعلام خوشامد به حاضرین و تشکر از اینکه دعوت اتحادیه را پذیرفته و با جدیت در جلسه حضور یافته اند از حضور نمایندگان سازمان های شیلات و توسعه تجارت در جلسه تشکر نموده و اظهار امیدواری کردند که در جلسات آتی نماینده دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد و دبیر کارگروه اجرایی موافقتنامه اوراسیا نیز حضور داشته باشند. ایشان فلسفه تشکیل این جلسه را اقدام اخیر روسیه در ممنوعیت واردات آبزیان از چین اعلام کرده و اظهار نمودند که شاید بتوان از این فرصت برای جهش صادرات آبزیان به روسیه استفاده کنیم. به همین منظور پاورپوینتی که توسط آقای بابائی در اتحادیه در رابطه با وضعیت روسیه و تجارت آبزیان این کشور و سهم ایران از این تجارت تهیه شده به اطلاع دوستان خواهد رسید و سپس در رابطه با علل پائین بودن میزان صادرات و راهکارهای افزایش آن، نظرات دوستان را خواهیم شنید. همچنین از نظرات بخش دولتی هم استفاده کرده و در نهایت راهکارهای اجرایی و برنامه های توسعه صادرات به روسیه را جمع بندی خواهیم نمود.
2) آقای دکتر گلشاهی از تشکیل این جلسه ابراز خرسندی نموده و در ابتدا در خصوص اصل خبر و صحت و سقم آن توضیح دادند. ایشان در این رابطه فرمودند که بر اساس اعلام رسمی وزارت امور خارجه از پنجم ژانویه 2020 واردات هرگونه آبزیان از چین به روسیه ممنوع شده است. علت این مسئله به تخلفات کمی و کیفی صادرکنندگان چینی باز می گردد و به دلیل مشاهده باقی مانده های فلزات سنگین و آنتی بیوتیک ها در محصولات چینی پس از چندبار تذکر، سرانجام واردات را ممنوع کرده اند که البته به نظر نمی رسد با توجه به ارتباط خوب و بسیار قوی شرکت های چینی با روس ها این محدودیت دوام زیادی داشته باشد. در هرحال این یک فرصت است و اگر خوب مدیریت شود می توانیم استفاده کنیم هرچند شخصا معتقدم فرصت های قبلی (تحریم اروپا، تحریم ترکیه و …) فرصت های بهتری بود که استفاده نکردیم.
3) گزارش جامعی از وضعیت بازار آبزیان روسیه شامل میزان واردات و صادرات و مصرف سرانه آبزیان این کشور توسط آقای بابایی بصورت پاورپوینت ارائه شد. کشورهای رقیب و صادرکنندگان اصلی آبزیان به روسیه، تنوع محصولات، مراکز و بازارهای اصلی و مجموعه ای از اطلاعات در رابطه با این بازار مهم در این گزارش ارائه گردیده و در پایان جایگاه ایران و سهم بسیار اندک ما (حدود 3 میلیون دلار صادرات در مقابل 1.8 میلیارد دلار واردات آبزیان روسیه) مورد توجه قرار گرفت و همه حاضرین متفق القول پذیرفتند که جایگاه ما در این بازار می تواند بسیار بیشتر از سهم فعلی باشد.
4) در ادامه آقایان رابرت هایراپتیان، زهری، شاهرخی، خدادادی، رسولی، ستوده ، خطیبی و صدر مطالب بسیار مهمی را مطرح نمودند که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:
* مشکلات بوروکراتیک خصوصا در سازمان دامپزشکی معضل بزرگی است که از دونظر به صادرات به روسیه لطمه زده است. یکی زمان و معطلی هایی که مشتری را عذاب می دهد و دیگر هزینه ها و دموراژهایی که به صادرکننده تحمیل می کند.
*بالا بودن قیمت و گرانی آبزیان ایران در مقایسه با رقبای ترک و هندی .در این زمینه یکی از دلایل قیمت های بهتر ترکیه سوبسیدی است که دولت آن کشور به صادر کننده می دهد.
*ناهماهنگی تولیدکننده با صادرکننده بسیار لطمه زده است و متاسفانه برخی مزرعه دارها به تعهدات خود عمل نمی کنند و صادرکننده را از ایفای تعهداتش به طرف روس عاجز کرده اند. تک روی و عدم همکاری بسیار اثر منفی دارد.
*عدم وجود شرکت های حمل و نقل قوی نیز یکی از مشکلات بزرگ صادرات به روسیه است.
*عادت کردن تولید کننده ها و صادرکننده ها به روش های غلط گذشته و عدم تطابق با نیازهای بازار روسیه نیز یکی از معضلات است.
*مشکل نقل و انتقال پول و خصوصا مسیر پرپیچ و خم میربیزینس بانک و هزینه های سرسام آور انتقال پول آن چنان موثر است که اگر این مشکل حل شود می توان گفت معضلات قیمتی قابل حل خواهد بود.
*حضور یکپارچه و منسجم و قدرتمند در بازار روسیه راه حل اساسی رفع مشکل با تجار روس خواهد بود لذا بیش از هر چیز و پیش از هر پیشنهادی باید به فکر اتحاد و حضور منسجم در این بازار باشیم.
*سختگیری های بانک مرکزی در بحث برگشت ارز بر معضلات افزوده است و اگر بشود که همانند بازارهای افغانستان و عراق، برگشت ارز ما از روسیه هم به صورت ریالی باشد (حداقل برای مدت یکسال) می توان امیدوار بود که گشایش خوبی در بازار روسیه ایجاد خواهد شد.

5) آقایان کاکاوند و کمال زاده نمایندگان سازمان های توسعه تجارت نیز ضمن استقبال از برگزاری این نشست به ارتباط بسیار خوب سازمان با اتحادیه و طرح هایی که در رابطه با اخذ مجوزهای قانونی برای واگذاری اختیارات بیشتر به اتحادیه تولید و تجارت برای مدیریت و اجرای طرح های توسعه صادرات آبزیان اشاره نمودند. در بسته حمایتی صادرات آبزیان کمک های مورد نظر در زمینه یارانه حمل و نقل، اعزام هیئت های تجاری و یا دعوت از شرکت های خارجی و حتی یارانه مستقیم در جاهایی که اتحادیه ضرورت بداند در نظر گرفته شده است.
6) آقای دکتر گلشاهی در سخن پایانی خود موارد مهمی را به شرح ذیل مطرح فرمودند:
•ضرورت ایفای نقش محوری اتحادیه به منظور ایجاد انسجام و برقراری یک نقطه مشترک داخلی و خارجی غیر قابل انکار است و ما بعنوان بخش دولتی معتقدیم که این محوریت باید وجود داشته باشد.
•حمایت های حقوقی از اجزاء مهم این نقش محوری است تا صادرکنندگان در خصوص مسائلی چون حمل و نقل کالا، جابجایی پول، نوع قراردادها و … از یک پوشش حمایتی مطلوب برخوردار باشد.
•نبود یا کمبود تولید صادرات محور از اهم معضلات است (از حدود 134 هزار تن صادرات ما 42 هزار تن یال اسبی و حدود 30 هزار تن میگوست) وقتی یکی از درخواست های اصلی بازار روسیه قزل آلایی است که تولید آن در کشور صادرات محور نیست، ما بعنوان دولت باید برای صادرات محور شدن این محصول هرچه می توانیم انجام دهیم.
•پیگیری مسائل گمرکی و ارزی و فعال کردن کریدر سبز گمرکی از اقدامات مهم دولت در این زمینه است.
•اصلاح پروتکل دامپزشکی خصوصا قبل از سفر آتی هیئت روسی به ایران دارای اهمیت فوق العاده است که الآن مغفول مانده است.
ایشان در پایان پیشنهاد دادند که طرحی خلاصه در چند صفحه با ذکر اهم مشکلات و ارائه راهکارها به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهید و در کمیته ای که برای پیگیری تشکیل داده اید مطرح و در تمام جلسات آن را پیگیری کنید.
7) آقای دکتر خدایی در پایان ضمن تشکر از حضور گرم و پرشور همکاران و مباحث جدی که دلسوزانه و خردمندانه مطرح شد، اهم مشکلات را در پنج بخش جمع بندی نمودند:
7-1 مشکلات ساختار تولید که منجر به کاهش کیفیت، کمبودها و عدم تطابق نیاز بازار روسیه با تولید داخلی می گردد.
7-2 بالا بودن قیمت تمام شده در مقایسه با سایر رقبا
7-3 ضعف ساختار زنجیره و ناهماهنگی شدید میان بخش های مختلف تولید و صادرات
7-4 مشکل نقل و انتقال وجوه حاصل از صادرات به روسیه
7-5 مشکلات بخش دولتی (دامپزشکی، حمل و نقل و …)
با توجه به تأکید ویژه همه حاضرین و استقبال از پیشنهاد آقای ستوده در زمینه تشکیل یک کمیته ویژه در اتحادیه برای ایجاد تمرکز و ساماندهی، برندسازی و راهبری کلیه امور مرتبط با بازار آبزیان در روسیه و با عنایت به حمایت نمایندگان سازمان های شیلات و توسعه تجارت، مقرر شد که این کمیته با حضور نمایندگان این دو سازمان و نیز دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی و دفاتر قرنطینه و بین الملل سازمان دامپزشکی تشکیل و به طور مرتب کار را دنبال کرده و طرح مورد نظر را برای اجرا آماده نماید.