اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اخبار و مقالات جدید مجله اینفوفیش شماره JULY-AUGUST/2024/4 بخش دوم: بازارها و رخدادهای تجارت آبزیان

اخبار و مقالات جدید مجله اینفوفیش شماره JULY-AUGUST/2024/4 بخش دوم: بازارها و رخدادهای تجارت آبزیان
4 August 2024

بازارها و رخدادهای تجاری

تلاش مشترک برای تبدیل اندونزی به بزرگترین صادرکننده ماهی زینتی در جهان

نمایشگاه  Nusantara Aquatic (NUSATIC) که هر ساله در اندونزی برگزار می شود، به عنوان بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی ماهی های زینتی و نمایشگاه آبزیان در جهان شناخته می شود. این رویداد سالانه به عنوان مرکزی برای همه طرف‌های ذی نفع در پیشبرد بازار و صنعت ماهی‌های زینتی اندونزی در نظر گرفته شده است و علاقه‌مندان به ماهی‌های زینتی شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs)؛ و تاجران و پرورش دهندگان عمده را گرد هم می‌آورد. این رویداد به ذینفعان در تقویت ارتباطات و همکاری ارزشمند در صنعت به منظور افزایش رقابت پذیری هم کمک می‌کند.

امسال، نمایشگاه NUSATIC 2024 به مدت سه روز، از 7 تا 9 ژوئن 2024، در سالن نمایشگاه ICE BSD در Serpong، جنوب Tangerang، اندونزی برگزار شد. بیش از 20.000 ماهی زینتی به نمایش گذاشته شد که از رقم 16.129 در سال گذشته فراتر رفت. این رویداد توسط وزارت امور دریایی و شیلات (MMAF) و NUSATIC و با حمایت وزارتخانه های مرتبط سازماندهی و اجرا شد.

اندونزی در حال حاضر دومین صادر کننده ماهیان زینتی در جهان است: از سال 2018 تا 2023 این صادرات به طور متوسط ​​سالانه 4.1 درصد رشد داشته است. در واقع، شرکت بین المللی ماهی زینتی (OFI) به پتانسیل اندونزی برای بدل شدن به برترین صادرکننده ماهی زینتی جهان در سال‌های آینده اذعان کرده است. برای دستیابی به این هدف،MMAF  (وزارت امور دریایی و شیلات اندونزی) بر نیاز به همکاری با NUSATIC تأکید کرده است که می‌تواند به عنوان بستری برای بازاریابی ماهیان زینتی اندونزی به بازار جهانی باشد.

خرچنگ‌های کوبایی سهم خود را در بازار چین، افزایش می‌دهند

به گفته یک فروشنده بزرگ در چین، صادرات خرچنگ کوبایی جایگاه کوچک و در عین حال ثابتی را در بازار چین ایجاد کرده است، این محصول در چین، با خرچنگ های وارداتی از ایالات متحده شروع به رقابت کرده است و مصرف کنندگان بازار عمده فروشی غذاهای دریایی Jingshen پکن کیفیت و طعم مطلوب آن را خیلی می‌پسندند (منبع: FAO GLOBEFISH).

Liu، مدیر فروشگاه بین‌المللی غذاهای دریایی گفت: «این خرچنگ، یک محصول ممتاز و گران‌تر از خرچنگ بوستون است. او اظهار داشت: “مقدار خرچنگ کوبایی در مقایسه با خرچنگ بوستون هنوز کم است.” قیمت عمده فروشی 300 یوان (42 دلار؛ 39 یورو) برای هر خرچنگ کوبایی به نقل از Liu ، در مقایسه با 239 یوان (32 دلار؛ 30 یورو) به ازای هر خرچنگ آمریکایی در 7 مغازه پروتئینی تازه فروشی در پکن که توسط JD.com به فروش می‌رسد، نشان می دهد. که خرچنگ کوبایی یک محصول ممتاز در این کشور محسوب می شود.

در سال 2020، خرچنگ های کوبایی با وزن متوسط ​​900 تا 1100 گرم به قیمت 568 یوان (78 دلار آمریکا؛ 73 یورو) در فروشگاه Yu Xian Xuan  فروخته می‌شدند. خرچنگ‌های کوبایی فرصت بهتری برای تصاحب سهم بیشتری از بازار را دارند، به ویژه به این دلیل که خرید و فروش خرچنگ استرالیایی از سال 2020 در چین ممنوع شده است.

عوارض ضد دامپینگ میگو توسط ایالات متحده آمریکا بر علیه اکوادور و اندونزی

وزارت بازرگانی ایالات متحده (DOC) از تصمیمات اولیه خود در مورد عوارض ضد دامپینگ برای اکوادور و اندونزی پرده برداری کرده است، به طوری که اکثر شرکت ها در اکوادور با هزینه اضافی بیش از 10 درصد روبرو هستند. وزارت بازرگانی ایالات متحده، این اقدام را در پی بررسی ها در نوامبر 2023 در پاسخ به دادخواست‌های تجاری ارائه شده توسط انجمن فرآوری میگوی آمریکا (ASPA) انجام داد که طی آن هند و ویتنام با عوارض جبرانی و اکوادور و اندونزی را با تعرفه های جبرانی و ضد دامپینگ هدف قرار گرفتند.

عوارض جبرانی برای صنعت میگوی اکوادور 2.89 درصد تعیین شد، در حالی که مشخص شد اندونزی به صنعت میگوی خود به اندازه کافی یارانه پرداخت نکرده است تا به عوارض جبرانی نیاز داشته باشد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده همزمان با بررسی این موضوع که باید تعرفه‌های جبرانی را اعمال کند یا خیر، همچنین در حال تعیین این موضوع بود که آیا اندونزی و اکوادور واجد دریافت شرایط عوارض ضددامپینگ اضافی هستند یا نه. شرکت اکوادوری (SONGA) Sociedad Nacional de Galapagos با حاشیه دامپینگ 10.58 درصد و نرخ سپرده نقدی خسارت دید. بقیه صنعت میگوی اکوادور نیز با 10.58 درصد حاشیه دامپینگ و 10.18 درصد نرخ سپرده نقدی ضربه خوردند. همراه با عوارض جبرانی، صنعت میگوی اکوادور به غیر از شرکت SONGA و یک شرکت دیگر، شرکت Industrial Pesquera Santa Priscila اکنون با 13.47 درصد عوارض برای تمام صادرات میگو به ایالات متحده مواجه است.

تصمیم اولیه وزارت بازرگانی ایالات متحده برای اندونزی مشابه بررسی ها در باره اکوادور بود، زیرا یک شرکت موفق شد از هرگونه هزینه اضافی گمرکی اجتناب کند در حالی که بقیه صنعت این کار را نکردند. شرکت PT Bahari Makmur Sejati پس از بررسی، هیچ جریمه‌ای شاملش نشد، در حالی که شرکت  PT Khom Foods و سایر صادرکنندگان اندونزیایی با حاشیه دامپینگ 6.3 درصدی جریمه شدند.

افزایش واردات puffer fish سنگاپور از ژاپن

یک قانون نظارتی اخیر که در آگوست 2022 توسط سنگاپور تصویب شد، شرایط و ضوابط واردات ماهی بادکنکی ژاپنی را به طور قابل توجهی اصلاح کرد و زمینه واردات این ماهی را گسترش داد. این تغییر نه تنها به فیله، بلکه به بخش‌های اضافی مانند ماهیچه‌ها، پوست، باله‌ها و گناد‌های جنسی ماهی‌های بادکنکی پرورشی اجازه می‌دهد تا وارد بازار سنگاپور شوند و عرضه‌های موجود در دسترس مصرف‌کنندگان را متنوع‌تر کنند.

واردات ماهی بادکنکی توسط اکثر کشورها ممنوع است زیرا ماهی پف کرده وحشی حاوی سم قوی است که می تواند باعث بی حسی، فلج و مرگ شود. با این حال، ماهی های پف کرده پرورشی فاقد سم هستند زیرا خود سم تولید نمی کنند. در عوض، آنها سموم را از غذایی که در طبیعت می خورند جمع می کنند. بازارهای اصلی صادراتی برای ماهی بادکنکی ژاپنی استرالیا، سنگاپور و مالزی هستند، اگرچه در سنگاپور محدودیت‌های متعددی وجود دارد؛ از جمله آن که ماهی بادکنکی باید در موسسات معتبر سنگاپور توسط سرآشپزهای متخصص تهیه شده باشد، هر محموله وارداتی باید با گواهی سلامت از سوی این کشور همراه باشد. مقامات بهداشتی و نظارتی هر دو کشور ژاپن و سنگاپور نیز ماهی بادکنکی وارداتی را به عنوان بخشی از برنامه نظارت بر غذا آزمایش می کنند.

افزایش تقاضای مصرف کنندگان چین برای ماهی سفید( whitefish)

 

قیمت پایین ماهی سفید هم مانندpangasius  و catfish به دلیل ترویج خدمات تجارت الکترونیکی، شاهد افزایش تقاضای غیررسمی از سوی زنجیره‌های تغذیه‌ای بوده است. اگرچه قیمت ماهی سر ماری (Snakehead) در مقایسه با دو گونه دیگر در سطح بالاتری قرار دارد، اما توانسته به عنوان یک جایگزین محبوب برای ماهی سفید ظاهر شود.

دلیل دیگری مبنی بر این که که چرا رستوران‌ها به فرصت مناسبی برای گسترش دست یافته‌اند این است که، پس از لغو مقررات کووید-19 فروش در بخش غذاخوری چین به شدت افزایش یافته است. طبق آمار اداره ملی آمار، فروش این بخش در سال 2023 به 5.2 تریلیون یوان (728 میلیارد دلار، 676 میلیارد یورو) رسید که نسبت به سال گذشته 20.1 درصد افزایش داشت.

در همین حال ظهور تجارت الکترونیک در چین  به دلیل تعداد زیاد کاربران و کالاهای ارزان قیمت، به شرکت‌های بزرگ کلیدی مانندAlibaba  وTemu  این امکان را داده است تا در سایر بازارهای آسیایی گسترش پیدا کنند.

از سرگیری صادرات لارو لابستر اندونزی

به گفته Mongabay، پس از آخرین فصل از یک سلسله جریانات هشت ساله که به دلیل نگرانی برای ذخایر لابستر وحشی آغاز شد و منجر به زندانی شدن وزیر شیلات به دلیل فساد گردید، دولت اندونزی سیاست بحث برانگیز صادرات لارو لابستر را از سر می‌گیرد . وزیر فعلی شیلات این کشور، Sakti Wahyu Trenggono، اخیراً گفت که تصمیم او برای بازگرداندن سیاست صادرات، سرمایه گذاری بر روی تجارت جهانی چند میلیون دلاری لابستر است. دولت در ابتدا برای جلوگیری از برداشت بیش از حد ذخایر وحشی از آب‌های غنی کشور، صادرات لارو لابستر را در سال 2016 ممنوع کرد.

در حال حاضر، صادرات فقط به ویتنام مجاز است، که صنعت پرورش لابستر این کشور سالانه حدود 1600 تن لابستر درجه یک است که عمدتاً از لاروهای وارداتی تولید می‌گردند. Sakti قبلاً گفته بود که بسیاری از لارو لابستر‌های صید شده به ویتنام به احتمال زیاد از آب‌های اندونزی قاچاق شده‌اند. او گفت که قانونی کردن صادرات لارو لابستر هم باعث کاهش قاچاقچیان و هم درآمدزایی برای اندونزی می‌شود. وی افزود که مشارکت با ویتنام شامل سرمایه گذاری ثانویه در توسعه بخش آبزی پروری اندونزی از طریق به اشتراک گذاری فناوری و دانش است.

بر اساس گزارش PPATK سازمان نظارت و مبارزه با پولشویی دولت اندونزی لابستر دریایی یکی از کالاهای اصلی شیلاتی اندونزی است، اما صادرات غیرقانونی لارو تنها در سال 2019 به میزان900 میلیارد روپیه (62 میلیون دلار در آن زمان) به کشور تمام شد. یک مقصد کلیدی در نزدیکی سنگاپور وجود دارد که لاروها اغلب به کشورهای ثالث مانند ویتنام و چین صادر می‌شود، در این مقصد، لابستر‌ها در مخازن بزرگ پرورش می‌یابند تا به بلوغ برسند و با قیمت‌های بسیار بالاتر فروخته می‌شوند.