اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

استراتژی توانمند سازی اتحادیه بر بستر فضای مجازی و حقیقی

استراتژی توانمند سازی اتحادیه بر بستر فضای مجازی و حقیقی

این روز ها در فضای مجازی امکانات گسترده ای ایجاد شده که تاثیرات شگرفی بر روند جاری فعالیت ها در فضای حقیقی میگذارد.
در جمع ما هم ما که گروه های تلگرامی مجازی تشکیل شده است و عملاً چه بخواهیم و چه نخواهیم یک شبکه هماهنگی محسوب می شویم. چرا؟ چون دغدغه­های مشترک، تهدیدهای مشترک و اهداف مشترک داریم.

union-vzlaya

در شبکه های این چنینی:     
1-گردش و مبادله آزاد اطلاعات رخ می دهد. 
2- هم افزایی در توانمندی سازمانی ایجاد می شود.       
3- تبادل افکار و هماهنگی اعمال اتفاق می افتد.
4- یکپارچگی صنفی ایجاد می شود.   
5- به ایجاد هویت مشترک می انجامد.           
6-سبب گسترش زمینه­های آموزشی و توانمند سازی اعضا می گردد.        
البته مهارت هایی هم لازم داریم:       
یک- این که مهارت ارتباط را بیاموزیم و با اندک مشکلی جمع را ترک نکنیم و یا موجب پاشیده شدن جمع نگردیم.      
دو- مهارت مذاکره را باید بیاموزیم.  
سه- مهارت حل تعارض را بدانیم.

چهار- نهایتاً به مهارت تفکر استراتژیک دست پیدا کنیم.
بهرحال ما علاوه بر آن که در فضای مجازی این کارکردها و مهارت ها را می آموزیم ، در فضای واقعی هم از طریق اتحادیه کارها را دنبال می کنیم و لذا خوب است، به این بپردازیم که به چه طریقی مسائل را در این فضا طرح و حلاجی کنیم و در عمل از طریق تشکل خودمان برای به نتیجه رسیدن آنها دنبال کنیم.

معمولاً تشکل ها خیلی تلاش می کنند ولی ممکن است نتیجه برای اعضا کم باشد. چرا؟ چون در جهت اجرایی شدن خواسته ها استراتژی مشخص ندارند. همه ما سعی سعی خواهیم کرد در اتحادیه از شش استراتژی مهم استفاده کنیم:

استراتژی اول لابی گری است. سعی میکنیم با بهترین فرد موثر در بهترین زمان و توسط بهترین مذاکره کننده به طرح مشکل و رفع مسئله بپردازیم.

البته بعضاً ناملایماتی هم هست و توسط تعداد معدودی از اعضا ، چنانچه باید حمایت نمی شویم یا حتی ممکن است حرکت خلاف لابی اتحادیه را مشاهده کنیم ولی غالباً توانسته ایم از این ابزار استفاده کنیم  و امیدواریم در سال جاری نا هماهنگی های کمتری مواجه باشیم.

استراتژی دوم شبکه سازی است. شبکه های مجازی که گروه "تولید و تجارت آبزیان"، "گفتگوی شیلاتی" و "صمپا" از مهمترین آنها هستند چون ما "با" هم قدرت داریم و این "با" هم شدن یعنی شبکه سازی، با شبکه است که تلاش ها خوب جلوه پیدا می کند  و راحتتر به نتیجه مطلوب می رسد.

استراتژی سوم میانجی گری است. در برخی موارد اختلاف نظرهایی میان سازمان های متولی دولتی (دامپزشکی، بهداشت، استاندارد، شیلات…) ممکن است وجود داشته باشد که دودش در چشم فعالان صنف می رود. برای رفع مشکل اعضا لازم است این مسئله را حل کنیم یا از مقامات بالاتر کمک بگیریم که اخیراً نهاد ریاست جمهوری در  مسئله ای وارد شد و مشکل حل شد.

استراتژی چهارم ائتلاف است که ما با اتحادیه های گرمابی و سردآبی و صیادی هماهنگی هایی داریم و اگر لازم باشد استفاده میکنیم. در سال جاری این هماهنگی را بیشتر لازم داریم.

 

استراتژی پنجم استفاده از رسانه است که خیلی کاربرد دارد و البته حساب شده و موثر باید از این ابزار استفاده کرد.تا آنجا که امکان داشته با کمترین هزینه از این مسیر -یعنی استفاده از رسانه- سخن خود را به گوش مردم و مسئولان رسانده ایم و امسال هم همین مسیر را ادامه می دهیم.

 استراتژی ششم هم کمپین است که فعلاً ضرورتی ندارد ولی در مسئله تیلاپیا از آن استفاده شد و به جاهای خوبی رسیده است.
ان چه مسلم است این که همه اینها چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی زمانی اتفاق می افتد که هماهنگ و همسو باشیم. حمایت اعضاء را در کنار خود داشته یاشیم و این حمایت هم حاصل نمی شود مگر آنکه خدمت رسانی و حرکت در مسیر خواست اعضاء را در پیش بگیریم. این تعامل دو سویه را که بحمدا… در سالهای اخیر داشته ایم به لطف و عنایت الهی در سال جاری نیز خواهیم داشت و بلکه بر شدت و هم افزایی آن خواهیم افزود. چگونه؟ با صداقت، صبر و تحمل، از خود گذشتگی و حسن ظن نسبت به یکدیگر که خداوند متعال نیز این خصوصیات را سبب موفقیت هر جمعیتی داشته است که یدا… مع الجماعه.