اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تولید و پرورش آبزیان در سال97 مرز 1.2 میلیون تن را رد کرد

تولید و پرورش آبزیان در سال97 مرز 1.2 میلیون تن را رد کرد

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، گفت: در سال 1397 تولید آبزیان ایران برای اولین بار از مرز 1.2 میلیون تن گذشت که با این آمار در رتبه دوم منطقه از نظر میزان تولید آبزیان قرار گرفتیم.

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در سال 1397 تولید آبزیان ایران برای اولین بار از مرز 1.2 میلیون تن گذشت که با این آمار در رتبه دوم منطقه قرار گرفتیم.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران افزود: مجموع تلاش صیادان کشور به برداشت 725 هزار تن محصول از دریاها ( شمال و جنوب و سهم ایران از آب های دور) منجر شد و 475 هزار تن ماهی و میگو هم از طریق پرورش در استخرها استحصال شد.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات کشور، یادآور شد: از نظر مصرف داخلی و نیز صادرات هم در وضعیت خوبی قرار داریم و بیش از 115 هزار تن، در حدود 10 درصد تولید طی 10 ماهه اول سال صادر شده و نزدیک به 400 میلیون دلار ارز آوری داشته ایم.

وی خاطرنشان ساخت: در حوزه مصرف داخلی هم علی رغم افزایش قیمت ماهی و میگو در مزارع و اسکله های ماهیگیری، مصرف سرانه به حدود 11 کیلوگرم رسیده است که این مهم با تلاش و پشتکار شرکت های تولیدی و بسته بندی در تهیه و توزیع با کیفیت انواع آبزیان به دست آمده است.

این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: واردات انواع آبزیان تجاری و صنعتی در 10 ماهه نخست امسال جمعاً بیش از 28 هزار تن بوده است که نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش داشته است.

خدایی تاکید کرد: مهمترین و شاید تنهاترین علت کاهش واردات، افزایش شدید نرخ ارز و عدم اختصاص ارز دولتی به این زیر بخش است.

به گفته وی، این موضوع به شدت کارخانجات تولید کنسرو و واحد های عمل آوری کشور را دچار بحران کرده است، چرا که واردات آبزیان صنعتی یعنی تن ماهیان، ماده اولیه و اساسی کارخانجات کنسرو است و عمدتاً قشر متوسط درآمدی این محصول را استفاده می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از طرف دیگر ماهیان تجاری وارداتی نیز برای پر کردن ظرفیت خالی کارخانجات عمل آوری و همچنین احترام به ذائقه مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد که به علت عدم اختصاص ارز ، متاسفانه هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از این کاهش واردات آبزیان متضرر شده اند.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه گفته های خود در خصوص چشم انداز تولید آبزیان در سال آینده، عنوان کرد: با توجه به مشکلات ارزی کشور، ناتوانی دولت در تامین نهاده های بخش دام و طیور در سال آتی خود را به صورت چشمگیری نشان می دهد.

وی در ادامه گفته های خود بیان داشت: حوزه صنعت آبزیان یکی به دلیل کمتر وابسته بودن به تامین نهاده از خارج در مقایسه با سایر بخش های تولید پروتئین حیوانی و دیگر به دلیل ارز آور بودن آن چشم انداز رشد بهتری را شاهد خواهد بود.

منبع: مانا