اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

مشکلات اخیر صنعت خاویاری با حضور نماینده سازمان دامپزشکی بررسی شد

مشکلات اخیر صنعت خاویاری با حضور نماینده سازمان دامپزشکی بررسی شد

آخرین جلسه کمیته خاویاری اتحادیه در سال جاری با حضور نمایندگان سازمان های شیلات و دامپزشکی کشور و مشارکت تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاویار پرورشی از ساعت 13 تا 15:30روز 99/12/13 به صورت غیر حضوری برگزار شد.

در ابتدا گزارشی از روند برگشت مجدد نام ایران به لیست اتحادیه اروپا برای صادرات خاویار توسط دبیرکل اتحادیه ارائه شد. سپس گزارش عملکرد کمیته خاویاری اتحادیه و دستاوردها در زمینه حل مشکلات و رفع موانع تولید و صادرات خاویار پرورشی مطرح گردید. همچنین گزارش دو مورد رسیدگی به وضعیت عرضه خاویار در بازار داخلی و جمع آوری یکی از موارد تخلف با همکاری اداره کل دامپزشکی استان تهران ارائه شد.

در ادامه دبیرکل اتحادیه ضمن تشکر از جناب آقای دکتر امیری نماینده محترم سازمان دامپزشکی که دعوت اتحادیه برای حضور در این جلسه را قبول کردند از ایشان خواستند که برنامه های سازمان را در خصوص رصد و پایش تولید خاویار توضیح دهند. آقای دکتر امیری ابتدا به نامه اخیر کمیسیون بهداشتی اتحادیه اروپا به سازمان دامپزشکی اشاره فرمودند. به گفته ایشان اتحادیه اروپایی درخواست ارائه یک گزارش جامع از وضعیت بهداشت و بیماری ها و چگونگی رصد و پایش مزارع خاویاری و مراکز فراوری و تولید خاویار صادراتی را مطرح نموده و در همین رابطه توضیحات مبسوطی توسط نماینده سازمان دامپزشکی ارائه شد. ایشان اظهار داشتند که اتحادیه اروپا سطح نظارت های خود را به شدت بالا برده و لذا باید دقت های بیشتری انجام شود.

تعدادی از همکاران اقدام اخیر کارشناس اداره کل دامپزشکی استان مازندران در نمونه گیری تعداد زیادی از ماهی های استحصالی برای انتقال به واحد فراوری را مورد اعتراض قرار دادند. جناب آقای دکتر امیری فرمودند که این اقدام مورد تایید سازمان نیست و یک برداشت شخصی کارشناس استان بوده است و اگر چنین موردی تکرار شد حتماً اطلاع رسانی نمایند.

در همین رابطه آقای دکتر کرمی راد هم فرمودند که آقایان دکتر رخشان مهر و تبرایی هم در جلسه روز گذشته شیلات و دامپزشکی همین موضع را داشته و اعتقاد داشتند که این رویه جاری سازمان دامپزشکی نبوده و ربطی به برنامه های پایش عادی سازمان ندارد.

در ادامه آقایان حسینی، ظهوری، مکرمی، خدادادی، متین، یمینی، سوارزاده و سایر همکاران بر ضرورت و اهمیت استقرار نظام HACCP و BAP در مزارع خاویاری و ایجاد اطمینان در خریداران خارجی از این که آن چه در مزارع خاویاری تولیدی می شود دارای بهترین کیفیت است تاکید نموده و ضرورت تغییر نحوه ارتباط دامپزشکی با پرورش دهندگان را متذکر شدند. همچنین آقای دکتر خدایی ضمن تشکر از بیانات آقای دکتر امیری اظهار نمودند که پرورش دهندگان خاویار انتظار دارند سازمان دامپزشکی برنامه های خود را قبل از هر نوع اقدام به اطلاع آنان برساند.

در ادامه مباحثی در خصوص نحوه تعامل با شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی و نیز موضوع تغییر در میزان صادرات همراه مسافر مطرح گردید که موکول به بررسی بیشتر شد. همچنین مقرر شد که پیشنهاد برنامه های سال آتی کمیته خاویاری اتحادیه طی هفته آتی به همکاران اطلاع رسانی شود و پس از تکمیل و اصلاح در هیئت مدیره اتحادیه مطرح و مصوب گردد.​