اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

مصرف میگو در چین نسبت به سال 2005 دو برابر شده است

مصرف میگو در چین نسبت به سال 2005 دو برابر شده است

از آنجا که صادرات میگوی چین به شدت افول کرده، مصرف داخلی میگو به سرعت رشد کرده است. بر اساس داده های ارائه شده در کنفرانس سالانه چشم انداز جهانی آبزی پروری (GOAL) ، مصرف میگو در کشور چین در سال 2015 معادل 123% نسبت به سال 2005 رشد داشته است. 60% از این افزایش طی سالهای 2010 تا 2015 اتفاق افتاده است.

shrimp-food

جداول زیر که توسط آقای پروفسور جیم آندرسون از دانشگاه فلوریدا ارائه شده نشان می دهد مصرف میگوی چینی ها به حدود 1.7 میلیون تن رسیده است در حالی که در سال 2011 این مقدار زیر 1.5 میلیون  تن بوده است . البته به گفته آندرسون ممکن است این اعداد دقیق نباشد و از یک معادله تولید به علاوه واردات و منهای صادرات به دست آمده است. در این میان صادرات میگوی چین با یک شیب نزولی بی سابقه از 500 هزار تن در سال 2011 با 37% کاهش به حدود 300 هزار تن سقوط کرده است. علت این امر ترکیبی از عوامل است که از جمله آن کاهش تولیدات و رونق تقاضای داخلی است و انتظار می رود که در سال 2016 مجدداً اتفاق افتد این کاهش تولید.

بنا به گفته آقای کوی هی معاون رئیس و دبیرکل اتحادیه تولید و فراوری و صادرات آبزیان چین (CAPPMA) به نظر می رسد که تولید میگوی سال 2016 بین 1.2 تا 1.3 میلیون تن باشد. اگرچه میزان واقعی تولید میگوی چین مورد مناقشه است و گروه های مختلف، حتی آمار 600 هزار تن مطرح می کنند اما آقای کوی هی به استناد میزان فروش غذای میگو، مقدار تولید را در سال 2015 معادل 1.5 میلیون تن برآورد می کند. علت افت تولید هم ادامه سندروم EMS و بیماری های دیگر است و چنان چه اکوسیستم استخرها و مزارع میگو تغییر نکند ریشه کنی EMS بسیار دشوار است.

تولید در استانهای جنوبی مانند گوانگ دونگ و هانیان و گوانگ سی که سهم اصلی تولید میگوی چین را دارند پائین است،  اما تولید استانهای شمالی مانند جیلین و لیائونینگ که به طور سنتی از جمله نقش آفرینان اصلی تولید میگو در چین محسوب نمی شود در حال افزایش است و آنها مشکلات و عوارض ناشی از EMS را ندارند. او گفت که اگر قیمت ها افزایش یابد، تولید هم افزایش خواهد یافت.

منبع : undercurrentnews.com