اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

دلایل تغییرات قیمت غذای آبزیان در جلسه ای مجازی بررسی شد

دلایل تغییرات قیمت غذای آبزیان در جلسه ای مجازی بررسی شد

پس از اعلام قیمت های جدید خوراک آبزیان توسط کارخانجات تولید کننده که افزایش قیمت چشمگیری را نشان می داد و واکنش اعتراضی که از سوی پرورش دهندگان ماهی و میگو به این قیمت ها انجام شد، موضوع به سازمان شیلات ایران منعکس گردید و بنا به دعوت آقای دکتر گلشاهی در روز یکشنبه 1400/01/29 از ساعت 10 تا 12 جلسه ای به صورت غیر حضوری با مشارکت تعدادی از مدیران کارخانجات خوراک آبزیان و نمایندگانی از پرورش دهندگان برگزار شد.
خلاصه اهم اعتراضات تولیدکنندگان این بود که چرا با وجود دریافت سهمیه نهاده های مهمی چون کنجاله سویا و روغن و… قیمت غذا افزایش بیش از حد داشته است. همچنین بر این نکته تاکید شد که با توجه به سهم بیش از 60 درصدی خوراک در قیمت تمام شده آبزیان، این افزایش قیمت افسار گسیخته موجب افزایش شدید قیمت محصول نهایی شده و فروش آبزیان را با توجه به ضعف قدرت خرید مردم به شدت کاهش می دهد.
این امر سبب کاهش تقاضای غذا می گردد و لذا شرایط را برای تمام چرخه صنعت تخریب می نماید و تقاضای پرورش دهندگان آبزیان این است که تجدید نظر اساسی در قیمت گذاری صورت بگیرد و افزایش قیمت ها حداقلی باشد. تولیدکنندگان خوراک ابتدا از آقای دکتر گلشاهی بابت تلاش بی وقفه برای تامین نهاده های مورد نیاز کارخانجات تشکر نمودنده و ضمن پذیرش اصل موضوع که آنها نیز بر عواقب این افزایش قیمت ها آگاهی داشته و لذا با کاهش سود پیش بینی شده خود، تلاش نموده اند که قیمت گذاری به طور معمول انجام شود به مشکلات خاص خود اشاره داشتند.
از نظر کارخانجات خوراک، سهمیه های تخصیص اولاً به میزان ناکافی بوده و دیر تحویل می گردد و در عین حال علاوه بر آن که کیفیت مطلوبی ندارد عموماً به قیمت های دو برابری نسبت به قیمت مصوب تحویل کارخانه می شود.
از سوی دیگر پودر ماهی هم به شدت افزایش قیمت داشته و به بش از سه برابر سال قبل رسیده است. علت این مسئله حذف صید میکتوفیده و خارج شدن این ماده اولیه کارخانجات پودر بوده و همچنین کاهش صید کیلکا هم مزید بر علت شده است. علاوه بر این ها گلوتن گندم که در غذای میگو مصرف بیشتری دارد هم نسبت به سال قبل دو برابر افزایش قیمت داشته و همه تلاش ها برای ممنوعیت صادرات آن به جایی نرسیده است. به همه این موارد باید افزایش هزینه های کارگری و جاری را نیز افزود.
با این استدلال ها صاحبان واحد های تولید خوراک از افزایش های اعلامی دفاع کردند ولی در عین حال آمادگی خود را برای انجام بررسی های بیشتر و تعدیل قیمت ها را تا حد ممکن اعلام نمودند.
آقای دکتر خدایی ضمن تشکر از آقای دکتر گلشاهی بابت تلاش بسیار ارزشمند سازمان شیلات ایران برای تخصیص سهمیه سویا به کارخانجات خوراک آبزیان اظهار نمودند که اولاً جای گلایه و شرمندگی شدید وجود دارد که چرا باید قیمت نهاده ها بالاتر از نرخ مصوب تحویل کارخانه شود (البته این اختصاص به خوراک آبزیان ندارد و مشکل کل کشور است) ثانیاً روشن است که به دلایل فراوان مجبور به پذیرش افزایش قیمت غذا هستیم. از سوی دیگر با توجه به گلایه های کارخانجات که این نهاده ها به قیمت مصوب تحویل آنان نمی شود خوب است بررسی کنیم که در صورت حذف نهاده های دولتی چه تغییری در قیمت ایجاد می شود؟
در پایان آقای دکتر گلشاهی نیز ضمن تشکر از حاضرین و مباحث کاربردی که در فضای صمیمی توسط طرفین مطرح شد فرمودند که این جلسه را برای هفته بعد هم تکرار خواهیم کرد. در این رابطه و برای جمع بندی بهتر کار، جداولی برای کارخانجات ارسال خواهد شد که هر واحد اقلام اساسی مورد نیاز مواد اولیه هر یک از غذاهای کپور، قزل آلا، میگو و خاویار و ماهی در قفس را با در نظر گرفتن نسبت درصد مصرف آن ماده اولیه و قیمت واقعی خرید آن برای دفتر بهبود کیفیت شیلات ارسال نمایند و در جلسه بعدی با همین رویکرد یعنی “دستیابی به قیمت خوراک با حداقل ممکن افزایش نسبت به سال قبل” تصمیم گیری شود.