اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

طرح درخواست های فعالان صنعت شیلات توسط دبیرکل اتحادیه در جلسه با آقای دکتر ظریف

طرح درخواست های فعالان صنعت شیلات توسط دبیرکل اتحادیه در جلسه با آقای دکتر ظریف

بر اساس دعوتنامه ارسالی وزارت امور خارجه ، 26 صادرکننده منتخب ملی و دو تشکل برای جلسه با آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه و آقای مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت مذکور برای طرح و بررسی مشکلات تجارت خارجی و راهکارهای توسعه صادرات دعوت شدند. در این ارتباط اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران و جامعه تورگردانان و انجمن خدمات فنی و مهندسی به عنوان سه تشکل محوری صادرات گرا و دارای تجربه موفق حل مشکلات صنف خود از طریق رایزنی بین المللی دعوت شده بودند که قرار گرفتن نام اتحادیه در فهرست مدعوین این جلسه بسیار ارزشمند است.


در این جلسه آقای دکتر خدایی دبیرکل اتحادیه ضمن بیان اقدامات انجام شده توسط اتحادیه در حوزه امور بین الملل از جمله:
اقدام موثر در رفع خطر حذف نام ایران از فهرست صادرکنندگان آبزیان به اتحادیه اروپا و مشارکت اعضای اتحادیه در پرداخت 234000 یورو بدهی دولت به آزمایشگاه فرانسوی
موفقیت در اخذ سهمیه اعتباری از بودجه های خود اتحادیه اروپا برای تأمین هزینه های نمونه های ارسالی سال¬های 2020 به بعد از طریق ITC
را بیان نموده و اعلام آمادگی اتحادیه برای کمک به نمایندگان دولت در مذاکرات اقتصادی فیمابین مطرح کردند. همچنین درخواست های مهم از جمله همکاری مستمر در خصوص کاهش تعرفه 12 درصدی صادرات ایران به اروپا و انجام رایزنی های لازم در این زمینه ، درخواست سرعت بخشیدن به صدور ویزا و دعوت از کارشناسان فنی اتحادیه اروپا برای بازدید و اعتباربخشی آزمایشگاه تشخیص سازمان دامپزشکی،درخواست همکاری های دفاتر نمایندگی کشور در شهرهایی مانند میلان و بروکسل و سفارتمان در پاکستان در حوزه حمایت از صادرکنندگان ایرانی و نیز توسعه تجارت آبزیان، درخواست فعال¬تر شدن سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برای گشایش صادرات مجدد آبزیان به عراق و مسکو و پکن برای درج فهرست شرکت ها و محصولات جدید در سامانه های گمرکی آن کشورها، درخواست به کارگیری نمایندگان بخش خصوصی به عنوان رایزنان بازرگانی کشور، سرعت عمل بیشتر و بهتر سفر در تبادل اطلاعات و حمایت از بازرگانان و مواردی از این دست مطرح شد.
آقای دکتر خدایی خطاب به دکتر ظریف گفتند که ما از تلاش های ارزنده و تاریخ ساز شما تشکر می کنیم و از شما می خواهیم که بخش خصوصی را در مذاکرات اقتصادی مشارکت دهید؛ ما در کنار شما هستیم و چه بسا آن چه دیپلمات های رسمی کشور به دلیل محدودیت های سیاسی قادر به پیگیری آن نباشند ما بتوانیم با لابی گری بهتر با بخش خصوصی کشورهای خارجی پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم. ایشان با ذکر تجربه بسیار موفق مذاکره مدیر بخش بین الملل اتحادیه در بهره مندی کشور از تخصیص اعتبار حدود 8 میلیون یورو اتحادیه اروپا را به عنوان یک مثال روشن اشاره کردند و توضیح دادند که این در حالی بود که این بودجه سال ها بلا استفاده مانده بود و حتی سازمان توسعه تجارت هم در این مدت نتوانسته بود که از این بودجه استفاده کند.

آقای دکتر ظریف در سخنان مفصلی که البته از حاضرین خواستند برخی نکات مطرح شده را رسانه ای نکنند بر تغییر رویکرد سیاست خارجی کشور به اولویت های اقتصادی اشاره کردند و فرمودند که در سال های اخیر ملاک رتبه دهی به سفرا را تلاش های اقتصادی شان در شش حوزه تعریف کرده ایم: سه اولویت در حوزه صادرات شامل کالا، خدمات و نیروی کار متخصص و سه اولویت در جهت واردات شامل ماشین آلات، دانش فنی و جذب سرمایه.
ایشان اظهار کردند که یقین داشته باشید به زودی مسائل و مشکلات موجود حل خواهد شد و با رفتن ترامپ و شکست سیاست های او فضا کاملا تغییر کرده و الان هم گشایش های منطقه ای ایجاد شده و لذا کاملا امیدوار باشید و با قدرت کار را ادامه دهید. در پایان مقرر شد که این جلسات ادامه یافته و با تفکیک حوزه های کالا از خدمات فنی و مهندسی مسائل این دو بخش جداگانه بررسی شود. همچنین درخواست های شرکت ها و تشکل ها به آقای مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر تحویل و مقرر شد.