اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارشی از دومین جلسه هماهنگی قیمت¬گذاری خوراک آبزیان

گزارشی از دومین جلسه هماهنگی قیمت¬گذاری خوراک آبزیان

دومین جلسه هماهنگی قیمت¬گذاری خوراک آبزیان به دعوت و با حضور آقای دکتر گلشاهی و آقایان عبودی، مالکی، کابلی، بخشنده، رضایی، کرمی نسب و هاشمی مدیران شرکت های تولید خوراک آبزیان و آقایان خدایی، نوری و مقصودی از اتحادیه به صورت غیر حضوری در روز 1400/1/5 از ساعت 10 تا 12 برگزار شد.
در ابتدای جلسه آقای دکتر گلشاهی ضمن تشکر از حضور گرم و فعال دوستان در این جلسه خلاصه¬ای از مسائل مطرح شده در جلسه قبل بیان نموده و اظهار داشتند که پرورش دهندگان نگران افزایش بی رویه قیمت غذا هستند که موجب افزایش قیمت های تمام شده و نهایتاً با توجه به کاهش قدرت خرید مردم کاهش فروش آبزیان خواهد شد.
تولیدکنندگان خوراک نیز دغدغه¬هایی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه و حقوق و دستمزد و سایر هزینه ها را داشته و اعلام می دارند که نهاده¬هایی که تأمین می¬شود تمام نیازها را تأمین نمی کند و لذا این جلسه همفکری برای رسیدن به یک راه حل توافقی تشکیل شده است. در این گونه موارد می شود به صورت دستوری محدوده قیمت ها را تعیین و به سازمان حمایت اعلام نمود اما ما به عنوان سازمان شیلات به دنبال ابلاغ قیمت دستور نیستیم و درصدد ایجاد یک اجماع و توافق داخلی می باشیم.
در ادامه آقای دکتر خدایی ضمن تشکر از مشارکت مدیران کارخانجات خوراک و اقدام ارزنده¬ آقای دکتر گلشاهی اعلام نمودند که ما هیچ اعتقادی به قیمت¬گذاری دستوری و دخالت در سازوکار بازار نداریم ولی با توجه به آن که بسیاری از تولیدکنندگان اصلی غذای آبزیان از اعضای فعال اتحادیه بوده و در طرف مقابل بخش عمده متقاضیان خوراک آبزیان نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طرف فعالان چرخه بازار داخلی و صادراتی) عضو اتحادیه هستند به دنبال ارزیابی و بررسی داخل صنفی و رسیدن به یک اجماع و تعامل و سپس اقناع همکاران هستیم.
سپس آقایان نوری و مقصودی به طرح خواسته¬های بخش تولید پرداخته وضمن تأکید بر مخاطرات افزایش بی رویه قیمت خوراک پیشنهاد داشتند که با توجه به تفاوت منابع تأمین مواد اولیه (مثلاً پودر ماهی متوتا، کیلکا و ضایعات کنسرو سازی ها یا سویای با نرخ دولتی و آزاد و …) میانگینی از قیمت در نظر گرفته شود. همچنین تا حد ممکن از تغییرات پی در پی قیمت خوراک پرهیز شود. با توجه به زمزمه هایی که از قیمت های خوراک اعلامی فعلی به گوش می رسد برخی از مزارع تصمیم به احتیاط بیشتر در میزان ذخیره سازی و سطح زیرکشت دارند.
آقایان مالکی، عبودی، کابلی، رضایی و هاشمی نیز بر موضوعات ذیل تأکید نمودند:
• ما با پرورش دهندگان همگی در یک کشتی نشسته ایم و به منافع جمعی کل صنف توجه داریم.
• افزایش دستمزدها تا (41%)، کرایه حمل و نقل، خرید مواد اولیه به نرخ آزاد و مشکلات تأمین نقدینگی تنها بخشی از مسائلی است که کارخانجات با آن مواجه هستند.
• اگر به قیمت های اعلامی سال قبل و قیمت های فعلی توجه شود ملاحظه می¬گردد که شیب افزایش قیمت غذا کمتر از افزایش قیمت نهاده بوده و این یعنی حاشیه سود کارخانجات کمتر شده است.
• مسلماً چون فرمول ها یکی نبوده و مواد اولیه هم متفاوت می باشد تفاوت قیمت در براندهای مختلف وجود خواهد داشت و لذا باید اجازه داد رقابت شکل بگیرد و از دخالت در قیمت-گذاری خودداری شود.
• انتظار اعلام قیمت ثابت برای تمام طول سال انتظار درستی است اما در شرایط فعلی که نوسان قیمت ها تقریباً روزانه شده ثبات قیمت عملی نخواهد بود.
• خوب است اگر چیزی به عنوان ماحصل این جلسه توسط شیلات و اتحادیه می شود با ذکر شروط مربوطه باشد (به عنوان مثال تأمین نهاده ها با قیمت های مشخص) نه آن که کارخانجات به چیزی متعهد شوند که امکان اجرای آن را ندارند.
• مشکل اصلی در سیاست های غلط اقتصادی است که متاسفانه در کشور وجود دارد و تولیدکنندگان خوراک و پرورش دهندگان را در مقابل هم قرار داده و تقاضا از اتحادیه این است که در دفاع از منافع صنفی همه فعالان نسبت به اصلاح سیاست های کلان اقتصادی مطالبه گری کند.
در جمع بندی نهایی آقای دکترگلشاهی با تقدیر و تشکر مجدد از فضای صمیمانه ای که در این جلسه حاکم بود فرمودند که با توجه به اهمیت برخی از اقلام که قریب 80% جیره را تشکیل می دهد جداولی را برای کارخانجات ارسال خواهند نمود که آنان آخرین قیمت های این مواد اولیه درسال قبل و تفاوت قیمتی سال جاری را اعلام نمایند و پس از بررسی کارشناسی، محدوده تغییرات قیمتی را در جلسه ای که به زودی برگزار خواهیم کرد اعلام می نمائیم.