اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

بخش شیلات: پیشرو در صادرات کشور

بخش شیلات: پیشرو در صادرات کشور

با همت و تلاش سرمایه گذاران بخش خصوصی، تولیدات شیلاتی کشور به شکلی سروسامان یافته که اینک می توان از صنعت تولید و تجارت آبزیان به عنوان یک رکن موثر در اقتصاد کشور نام برد.

تمام پهنه های جغرافیایی کشور عرصه فعالیت های شیلاتی است؛ از چشمه سارهای کوهستانی تا دشت ها و جویبارها و نیز سواحل شمال و جنوب و دریاهای مازندران و عمان و خلیج فارس که همگی خاستگاه صید و پرورش انواع آبزیان است.

انواع محصولات تولیدی مزارع و صید شده از دریاها در بیش از 250 واحد فراوری ماهی و صنایع کنسرو به محصولات بسته بندی برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی تبدیل می شوند و این واحدها در تمامی 31 استان کشور پراکنده هستند.

این سطح گسترده از اشتغال به تولید 280/1 میلیون تن محصول انجامیده که کشور ما را در منطقه خاورمیانه در رتبه اول تولیدات شیلاتی قرار داده؛ اگر چه این میزان تنها یک درصد از کل 128 میلیون تن تولید بخش کشاورزی کشور است اما همین 1 % تولید 10 % سهم صادرات بخش کشاورزی را داراست که ظرفیت صادراتی این بخش از اقتصاد کشور را نشان می دهد.

تلاشگران بخش خصوصی شیلات کشور علاوه بر آن که بهترین محصولات را در بازار داخل عرضه می کنند، به 57 کشور دنیا نیز ماهی و میگو و خاویار می فروشند و بالغ بر 500 میلیون دلار ارز وارد کشور می کنند. یکی از دلایل این موفقیت ها این بوده که بر خلاف صنعت سایر بخش های اقتصاد کشاورزی کشور، از همان ابتدا زیربخش  شیلات به صورت کاملاً خصوصی فعالیت داشته و سهم حمایت های دولتی بسیار اندک بوده است. همین موجب گردیده علی رغم آن که بخش خصوصی مجبور بوده هرگونه هزینه ای را خود متقبل شود لیکن پای دولت

از فضای این کسب و کار بیرون باشد و نتواند با قیمت گذاری دستوری و موارد مشابهی که بلای جان سایر صنایع شده در حیات و ممات صنعت شیلات دخالت کند.هیچ نوع ارز رانتی هیچ گاه در این صنعت توزیع نشده و هیچ حمایت یارانه ای از آن صورت نگرفته و به همین دلیل هم تولیدکنندگان و پرورش دهندگان آبزیان و فعالان بخش صنعتی و تجاری آن با تحمل هر نوع سختی، روی پای خود ایستاده اند. این بخش شایسته تقدیر است و حمایت های زیر ساختی نیاز دارد و مهم ترین زیرساخت هم در درون صنعت نهفته است: به روز شدن پرورش دهندگان برای تولید صادراتی!

برگرفته از مقاله آقای دکتر خطیبی رییس محترم هیئت مدیره اتحادیه در ماهنامه دنیای سرمایه گذاری  شماره 70 مهر ماه 1401