اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تسهیل گری جدید از سوی سازمان دامپزشکی کشور: دستورالعمل به کارگیری مسئول فنی دامپزشک در واحدهای تولید و بسته بندی زالوی طبی اصلاح شد.

تسهیل گری جدید از سوی سازمان دامپزشکی کشور: دستورالعمل به کارگیری مسئول فنی دامپزشک در واحدهای تولید و بسته بندی زالوی طبی اصلاح شد.

در ادامه پیگیری‌های مطالبات پرورش دهندگان زالوی طبی از طریق کمیته زالوی طبی اتحادیه، جلسه ای در چهارم تیرماه جاری در دفتر آبزیان سازمان دامپزشکی تشکیل و با عنایت به آن که هنوز ظرفیت واحدهای زالوی طبی به حجم تولید انبوه نرسیده اند ، مدیران کل دفاتر آبزیان و نظارت بر بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی با درخواست تولیدکنندگان مبنی بر حذف الزام استخدام یک دامپزشک تمام وقت در هریک از این واحدها موافقت نمود.

در این جلسه آقایان دکتر عبدی، تبرایی، علوی و خانم دکتر بنی طالبی از سازمان دامپزشکی ، دکتر رحمتی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ، الهی و سمایی از سازمان شیلات و خدایی دبیر و احمدپور و یکتایی از اعضای کمیته زالوی طبی اتحادیه حضور داشتند.

مهم ترین موضوعی که در این جلسه مد نظر فعالان صنعت زالوی طبی کشور و نیز متولیان دولتی مرتبط قرار گرفته و بر آن تاکید شد این بود که از حدود ۸ تا ۹ میلیون نخ زالوی طبی که در آمارهای سازمان شیلات منعکس است مقادیر بسیار ناچیزی تحت نظارت سازمان های دامپزشکی و غذا و دارو قرار دارد و هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف غلبه با واحدهای فاقد پروانه است.

از سوی دیگر همه سختگیری ها برای واحدهای مجاز و دارای پروانه بوده!! و متاسفانه این سختگیری ها ( که البته طبق قوانین موجود در دو سازمان یادشده است) تمایل به اخذ پروانه بهره برداری بهداشتی را پایین آورده و حتی برخی واحدهای مجاز در تمدید پروانه دچار مشکل شده و بعید نیست به خیل غیر مجازها بپیوندند.

بر این اساس همه طرفین ضمن اتفاق نظر بر اهمیت نظارت های بهداشتی برای تولید این محصول که مستقیما با انسان در ارتباط است بر این ضرورت که تسهیل گری می تواند:

از یک سو در جهت حمایت از واحدهای مجاز

و از سوی دیگر ایجاد تمایل به فعالیت در چارچوب های قانونی مزارع متفرقه موثر واقع شود به جمعبندی زیر رسیدند:

  1. سازمان شیلات نسبت به تجدید نظر در حداقل ظرفیت اقتصادی هر واحد ( از ۵۰.۰۰۰ نخ زالوی فعلی به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نخ) اقدام و نتیجه را به سازمان های دامپزشکی و غذا و دارو اعلام نماید.
  2. سازمان دامپزشکی موافقت نمود که یک دامپزشک مشترک حداکثر برای ۶ واحد پرورش زالو استخدام گردد.
  3. سازمان دامپزشکی این تسهیل را هم اعلام نمود که با توجه به آن که ممکن است در استان هایی تعداد پرورش دهندگان زالو محدود و کم تر از ۶ واحد است این واحدها بتوانند از دامپزشکان مراکز تولید ماهی زینتی همان استان ( به شرط موافقت آن واحدها) استفاده نمایند.
  4. با توجه به آن که پروانه بهره برداری تعدادی از پرورش دهندگان زالو بیش از حداقل های تعیین شده شیلات است ولی تولید آن ها به دلیل نبود بازار و مشکلات دیگر در حد تعیین شده در پروانه بهره برداری آن ها نیست ، سازمان دامپزشکی موافقت نمود که با تعهد محضری صاحب واحد و تعیین عدد واقعی تولید ، این واحدها هم مشمول مساعدت و تسهیلگری یادشده شوند.

با توجه به آن که قبلا سازمان غذا و دارو الزام به استخدام دکتر داروساز را برداشته و حضور دامپزشک را کافی دانسته و سازمان شیلات نیز به همین ترتیب الزام به استخدام کارشناس شیلات را ضروری ندانستند به نظر می رسد که شرایط برای تسهیلگری از این حرفه بیشتر از قبل فراهم شده و کمیته زالوی طبی اتحادیه توانسته است در این جهت نقش آفرینی اثربخشی داشته باشد.