اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

بازدید مشترک نمایندگان اتحادیه و اداره کل دامپزشکی هرمزگان بر روند آماده سازی مزارع پرورش میگو

بازدید مشترک نمایندگان اتحادیه و اداره کل دامپزشکی هرمزگان بر روند آماده سازی مزارع پرورش میگو

همه میدانیم که رعایت اصول امنیت زیستی بالاترین ضریب اطمینان از تولید اقتصادی و پرورش ایمن میگو را تأمین می کند.

متأسفانه سال گذشته این مهم درمزارع پرورش میگوی هرمزگان مورد توجه جدی واقع نشد و برخلاف پرورش دهندگان میگوی گمیشان و چابهار که با دقت و توجه کامل به ضوابط اعلامی سازمان دامپزشکی، تولیدی عاری از بیماری لکه سفید داشتند، این بیماری مجدداً در سایت های میگوی هرمزگان موجب خسارات فراوان شد.

متأسفانه ابتدای سال جاری با تصمیم تأمل برانگیزی که با اجماع مقامات و سازمان های مسئول در هرمزگان اتخاذ شد، زمینه بروز بیماری در بسیاری از مزارع استان ایجاد شد که در جای خود باید مورد بررسی قرارگیرد. به همین منظور درجلسه مشترک 99/09/29 اتحادیه با معاونین و مدیران کل دفاتر مرتبط با سازمان دامپزشکی مصوبه ای تنظیم شد که مطابق بند 6 آن اتحادیه و سازمان موظف شدند با بررسی مزارع، روند جمع آوری تلفات سال گذشته و پاکسازی مزارع و انجام اقدامات آماده سازی، شخم زدن و شستشوی استخرهای آلوده را بررسی بالینی نموده و درصورت مشاهده مشکل اقدامات لازم را جهت جلوگیری از کار مزارعی که به ضوابط توجه ننموده اند پیش بینی نمایند.

در اجرای این مصوبه جناب آقای مهندس بابایی از تاریخ 25 بهمن لغایت 28 بهمن ماه طی چهار روز کاری به هرمزگان سفر کردند که مختصری از گزارش سفر ایشان به اطلاع دوستان می رسد:

روز اول: سفر به شهرستان سیریک و میناب/ سایت های تیاب شمالی و جنوبی (شرق هرمزگان) به همراه جناب آقای دکتر بانشی نماینده محترم اداره کل دامپزشکی هرمزگان

روز دوم: سفر به بندر لنگه (غرب هرمزگان) سایت سایه خوش در معیت نماینده محترم دامپزشکی

روز سوم: ملاقات با مدیر کل محترم دامپزشکی استان جناب آقای دکتر جانباز و مدیرکل محترم شیلات استان جناب آقای دکتر دریایی درمعیت رئیس محترم هیئت مدیره اتحادیه جناب آقای مهندس معصومی

روز چهارم: سفر به جزیره قشم در معیت جناب مهندس معصومی و بازدید از مزارع میگو (آقایان خالد و دریانورد) گزارش سفر و عملکرد سایت های پرورشی

– در سیریک، به علت وقوع سیل (حدود 1 ماه قبل) زهکش مزارع و حتی استخرها از گل و لای آسیب دیده است که باید مورد توجه قرار گیرد. اکثریت مزارع یک مرتبه شخم به همراه آهک زنی انجام شده و شستشوی استخرها را آغاز کرده بودند. لاشه میگوهای مرده تلفاتی جمع آوری شده بود.

– در تیاب شمالی تقریباً 70 درصد مزارع شخم زنی اولیه به همراه آهک را انجام داده بودند. شستشوی مزارع آهک زده با کندی انجام می شود. زباله ها در اطراف استخرها (از جمله گونی های غذا، یونولیت شکسته، بطری های نوشیدنی و نایلکس) وجود داشت جمع آوری میگوهای تلفاتی نسبتاً قابل قبول است.

نگرانی بزرگ خطر اختلاط آب های ورودی و خروجی برخی از فازهای تیاب شمالی است که حتما باید به عنوان یک عامل ریسک مد نظر قرار گیرد.

– بندر لنگه (سایه خوش) اکثریت مزارع شخم زنی اول و دوم را همراه با آهک پاشی انجام دادند.

صاحبان مزارع در باره تصمیم راسخ خود برای استفاده از آب ژاول و شخم سوم گفتگو می کردند. در بیشتر مزارع در کناره های استخر و همچنین ورودی برخی استخرها که رطوبت عمیق دارد به خوبی شخم زنی انجام نشده است که تذکرات لازم داده شد.

در چند مزرعه علیرغم جمع آوری میگوهای تلفاتی متاسفانه آن ها را کنار استخر در گونی های در باز رها کرده بودند!! وضعیت زهکش ها مناسب بود اما با لایه روبی بهتر می شود. کانال های ورودی خوب و تمیز بود.

– در جزیره قشم مزارع بسیار خوش نقشه و اصولی ساخته شد و اکثریت تخلیه از مرکز دارند.وضعیت زهکش ها و کانال ها کاملا مناسب است ولی هنوز شخم مزارع آغاز نشده و در عین حال خاک سیاه در کف استخرها دیده نمی شد.

در مجموع به نظر می رسد وضعیت رعایت اصول امنیت زیستی در مزارع تحت خطر بهتر از قبل در حال اغنجام است و البته نقائصی که مشاهده شد به صاحبان مزارع تذکر داده شد و لازم است این نظارت به طور مستمر تداوم داشته باشد.