اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

صورتجلسه پانزدهمین جلسه کمیته ماهی خاویاری

صورتجلسه پانزدهمین جلسه کمیته ماهی خاویاری

پانزدهمین جلسه کمیته ماهی خاویاری اتحادیه با حضور آقایان کرمی راد (شیلات)، دکتر عبدی (دامپزشکی)، خطیبی، خدایی، حاج آقا برخوردار، مسعود برخوردار، ترکمانی، امیر خدادادی، سوارزاده، کروجی، متین، مشکین و یمینی از ساعت 14 تا 16 روز دوشنبه 16/05/1402 در محل دفتر اتحادیه تشکیل و طبق دستور موراد ذیل بررسی و اخذ تصمیم قرار گرفت:

1) سیاستگذاری نحوه اخذ و استفاده از اعتبار حمایتی اتحادیه اروپا برای توسعه صنعت خاویار

1-1- در ابتدا آقای دکتر خطیبی در گزارشی از مذاکرات و پیگیری های خود بیان نمودند که کشورهای اروپایی در قالب حمایت از برنامه های توسعه پایدار محصولات کشاورزی و شیلاتی می توانند کمک های بلاعوض داشته باشند و با توجه به اهمیت مسئله حفظ ذخایر خاویار، ایشان موفق به کسب یک امتیاز زمانی در این زمینه شده اند و با توجه به آن که علیرغم طرح مستقیم موضوع با معاون محترم آبزی پروری متاسفانه هنوز پاسخی از سازمان شیلات اخذ نشده از اعضای کمیته درخواست نمودند که در خصوص تعیین اولویت ها جهت  ارائه طرح عملیاتی به طرف اروپایی همفکری نمایند.

1-2- آقای دکتر کرمی راد در ابتدای گلایه ای را مطرح کردند که در این جلسه نماینده تولیدکنندگان حضور ندارد و لذا درست نیست در غیاب آنان در خصوص امور تولید تصمیم گیری شود: سپس در مورد نظر آقای دکتر خطیبی فرمودند که پاسخ ایشان را از طریق پیامک داده اند و در عین حال اظهار داشتند که بعید است اروپا در مورد خاویار بلوگای ما بتواند کمکی کند چرا که تخصص آنها غالباً در گونه های دیگر است. در عین حال ایشان تاکید نمودندکه بازماندگی پایین بچه ماهی خاویاری بلوگا مشکل اصلی صنعت است اما این که از اصلاح نژاد ماهی خاویاری صحبت شود تقریباً بی معناست. ایشان در نهایت پیشنهاد کردند که اگر در قالب کمک های مورد نظر بتوان در جهت دعوت از آقای جبانف روس اقدام شود مفید است.

1-3- اعضای کمیته ضمن اعلام آن که اولاً در جمع حاضرین در جلسه تعدادی از تولیدکنندگان اصلی نظیر جناب آقای کروجی و برخورداری حاضرند و ثانیاً در این جلسه قرار نیست هیچ تصمیم خاصی برای تولیدکنندگان اتخاذ گردد و از آن مهم تر این که این جمع در خدمت کل صنعت است و صادرکننده قطعاً با رفع موانع صادراتی در جهت حمایت و پشتیبانی تولید عمل می کند و لذا طرح مباحثی که وحدت درونی صنف را خدشه دار کند منطقی نیست. آقای دکتر خطیبی به نقل از جناب آقای نوید یوسف از تولیدکنندگان اصلی فرمودند که ایشان نیز مشکل بازماندگی بچه ماهی را مهم دانستند و لذا به نظر می رسد اگر تمرکز را در همین زمینه قرار دهیم مناسب باشد.

1-4- آقای دکتر عبدی پیشنهاد دیگری داشتند و فرمودند که با توجه به آن که در یک بستر پرورش به روش سنتی هرگونه اقدام و از جمله اصلاح نژاد ژنتیکی سخت خواهد بود پیشنهاد کردند که از طرف اروپایی در زمینه تکثیر به روش مدار بسته کمک گرفته شود که از این طریق یک تکنولوژی جدید وارد کشور شود.

نهایتاً مقرر شد که دبیرخانه با اتخاذ نظرات سایر فعالان و مشورت با انستیتو ماهیان خاویاری در این زمینه جمع بندی لازم را به کمیته ارائه دهد.

2- اجرای سامانه رهگیری

بنا به گزارش آقای دکتر خدایی از آن جا که خوشبختانه ریاست محترم سازمان شیلات ایران به تشکل ها اعلام کرده اند که در حوزه های تحت پوشش خود علاوه بر سایر مسئولیت ها مجوز تشکیل سامانه رهگیری را می دهند، به نظر می رسد که این بار شرایط برای استقرار و راه اندازی نظام رهگیری تولید ماهیان خاویاری فراهم باشد. در این رابطه مقرر شد که پس از عقد تفاهمنامه همکاری تشکل ها با سازمان شیلات پیگیری های بعدی انجام شود.

3- سایر موارد

به پیشنهاد سرکار خانم دکتر خانلو مسئولیت دبیری کمیته خاویاری را عهده دار شوند که ایشان نیز قبول سمت نمودند.

جلسه در ساعت 16 با ذکر صلوات خاتمه یافت.