اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش اولین نشست کمیته ملی زالوی طبی سال 1403

گزارش اولین نشست کمیته ملی زالوی طبی سال 1403

زمان: 20/01/1403

مکان: سازمان غذا و دارو – سالن جلسات دفتر ریاست سازمان

حاضرین: آقای دکتر رستمی سرپرست اداره کل فراورده های طبیعی و مکمل، خانم دکتر مشهود رئیس اداره فراورده های سنتی، خانم دکتر حسینی یکتا و آقای دکتر میرغضنفری مدیر کل و کارشناس دفتر طب ایرانی و مکمل، آقای دکتر انصاری مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو، مهندس مکرمی شیلات، خانم اصغرزاده محیط زیست، خانم دکتر فتاحی دامپزشکی، خانم کاتب صابر دفتر تدوین استاندارد وزارت بهداشت، خانم دنیان رئیس آزمایشگاه مکمل، آقای دکتر خامه چی سازمان نظام پزشکی، خانم دکتر ملک پرورش دهنده زالو، آقای دکتر خدایی اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران

خلاصه مباحث:

1) خانم دکتر حسینی یکتا در خصوص دستور نشست (گزارش مدون و مکتوب فهرست روزآمد سلامتکده ها، مراکز و متخصصان متولی امر زالو درمانی دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت) فرمودند که این گزارش طی چند روز آینده ارسال خواهد شد اما در مجموع مصرف تعداد زالو در سلامتکده ها حداکثر 40 تا 50 هزار خط است که سهم بسیار اندکی از تولید زالوی کشور را شامل می شود.

آقای دکتر رستمی تاکید کردند که این آمار هرچه سریعتر تهیه و ارسال شود تا بتوان در تصمیم گیری های آتی مورد استفاده قرار گیرد.

2) خانم دکتر مشهود در خصوص بند سوم دستور کار نشست (پیگیری بازبینی و به روزرسانی سند شناسنامه و استاندارد خدمت زالو درمانی صادر شده توسط دبیرخانه شورای راهبردی تدوین راهنماهای سلامت معاون درمان) مجدداً از دفتر طب سنتی درخواست کردند که این اقدام را انجام دهند.

3) خانم دکتر فتاحی از سازمان دامپزشکی در مورد بند چهارم دستور جلسه (معرفی مراکز مجاز تامین خون بهداشتی برای تغذیه زالو) فرمودند که دستورالعمل ها تدوین شده و به دلیل الزامات بهداشتی به هیچ وجه با تقاضای تولیدکنندگان برای تهیه خون از کشتارگاه ها موافقت ندارند.

خانم دکتر ملک فرمودند که در استان البرز جهاد دانشگاهی خون مخصوص زالو تولید کرده و مورد رضایت بوده است که نماینده دامپزشکی اظهار نمودند این مرکز دارای مجوز از سازمان دامپزشکی نیست.

آقای دکتر خدایی اظهار داشتند که تقاضای پرورش دهندگان این است که از دام های تحت نظر دامپزشکی که سلامت آنها تایید شده است اما به دلیل اکراه صاحبان دامداری ها به خونگیری از دام زنده (به دلیل استرس های احتمالی) خونگیری با مشکل مواجه است، این امکان ایجاد شود که از همین دام ها در هنگام کشتار خونگیری شود که در این راستا بنا به درخواست اتحادیه و تاکید آقای دکتر رستمی مقرر شد که حداکثر تسهیل گری در این زمینه صورت گیرد.

4) آقای مهندس مکرمی آمارهایی را در رابطه با بند پنجم صورتجلسه (تعیین دقیق ظرفیت تولید و برآورد نیاز) اعلام و اظهار داشتند که حدود 330 موافقت اصولی صادر شده که از این میان 190 پروانه تاسیس اخذ کرده و تعداد 36 واحد نیز پروانه های تولید را از سازمان های نظام مهندسی و دامپزشکی گرفته اند اما تنها 2 شرکت مجوز توزیع و عرضه زالوی طبی از سازمان غذا و دارو را دارد!

ایشان اظهار نمودند که طبق آمار اعلامی ادارات شیلات استان ها در سال 1402 تعداد 8 میلیون قطعه تولید زالو در کشور بوده که قطعاً بسیاری از آنها از بیش از 1000 واحد غیر مجاز (که می دانیم وجود دارند) تامین شده است.

ایشان پیشنهاد کردند که بر اساس تبصره 4 ماده 5 قانون نظام جامع آبزی پروری فعلاً برای تمام واحدهای غیر مجاز شناسنامه ای تشکیل شود تا بتوان آنها را در آینده نزدیک تحت نظارت در آورد.

5) آقایان دکتر میرغضنفری و خامه چی (با تاکید بر نقش شناسنامه دار شدن واحدها از نظر رتبه بندی آنها) و همچنین آقای دکتر رستمی از این پیشنهاد استقبال نمودند.

6) آقای دکتر رستمی پس از سوال از نمایندگان شیلات، دامپزشکی و محیط زیست مبنی به این که جایگاه این سازمان ها در صدور مجوز کجاست پیشنهاد نمودند که باید به گونه ای عمل شود که یک مرجع مسئول صدور مجوز باشد و لذا مصوبه کمیته بر این قرار گرفت که یک پیش نویس مختص صنعت زالوی طبی تهیه و به هیئت دولت ارائه شود تا این چندگانگی ها برطرف شود و این صنعت به عنوان یک حرفه مستقل که می بایست مورد شناسایی و حمایت و تسهیل گری قرار گیرد شناخته شود.

در این رابطه مقرر شد که گروه فضای مجازی (ترجیحاً بله یا ایتا) ایجاد و اعضای کمیته در آن عضو شوند و پیشنهادات را به بحث بگذارند تا خروجی آن تبدیل به پیش نویس مورد نظر گردد.

7) خانم دکتر حسینی یکتا بر توجه به بازار و چرخه اقتصادی صنعت زالو تاکید نموده و اظهار داشتند باید علاوه بر جنبه درمانی زالو به فرآورده های آن هم توجه شود. همچنین آقای دکتر خامه چی ضرورت توجه به آموزش پزشکان عمومی در زمینه زالو درمانی را یادآور شدند.

در پایان جلسه نیز یکی از شرکت هایی که در اصفهان خون بهداشتی مورد نیاز مزارع زالو را تولید می کند گزارش خود را ارائه نمود.