اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه با رئیس و معاونین سازمان دامپزشکی

گزارش جلسه با رئیس و معاونین سازمان دامپزشکی

زمان: شنبه 18/01/1403 از ساعت 11 تا 12:30

مکان: سازمان دامپزشکی طبقه پنجم سالن جلسات دفتر ریاست

حاضرین: آقایان دکتر نوروزی، اختیارزاده، برایی نژاد، عبدی، منصوری، خانقاهی از سازمان دامپزشکی و خطیبی، نوری، شهریاری، محمدی، خدایی، بابایی، سجادی و قاری از اتحادیه.

خلاصه مباحث:

1) ابتدا آقای دکتر نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور به حاضرین خیر مقدم گفته و ضمن تبریک سال جدید و آرزوی قبولی طاعات از همکاری صادقانه و موثر اعضای اتحادیه در مشارکت و پرداخت هزینه آزمایشات NRP میگو و خاویار تشکر نمودند.

2) آقای دکتر خدایی نیز با تبریک متقابل و تشکر از فرصتی که فراهم شده حاضرین در جلسه را معرفی کرده و اظهار داشتند که اتحادیه با سازمان دامپزشکی در تعامل کامل است و آخرین موارد هم مربوط به پرداخت 181 هزار یورو فاکتور آزمایشگاه ترکیه ای است و نیز سامانه رهگیری آبزیان که بر اساس صورتجلسه 31/03/1402 مدیران کل دامپزشکی استان ها و معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان آماده و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گرفته است. سپس ایشان از دوستان حاضر در جلسه درخواست کردند که مطالب و موارد مد نظر خود را بیان فرمایند.

3) آقای سعید محمدی بر ضرورت اخذ پاسخ روسیه بابت افزودن نام شرکت های جدید به فهرست رجیستری این کشور تاکید نمودند. ایشان با اشاره به ظرفیت بازاریابی های انجام شده اشاره کردند که متاسفانه تولیدات آبزیان ما بعضاً یا با کمبود مواجه است یا از نظر سایز، مطابق نیاز بازار روسیه نیست و لذا ما نیاز داریم در فصولی که میگو نداریم یا سایزهایی که کمبود تولید داریم را وارد و به روسیه صادر کنیم. این علاوه بر آن که اشتغال و ارز آوری دارد، عملا ًتوسعه بازار تولیدات داخلی هم هست و چنانچه تولید کشور به حدی رسید که نیاز به واردات نباشد عملاً محصول داخلی را صادر خواهیم کرد.

4) آقای نوری به اهمیت برگزاری جلسات ماهانه که مدتی دچار وقفه شده اشاره کرده و خواستار تداوم تشکیل این جلسات برای حل فوری مشکلات و موانع شدند. ایشان همچنین درخواست تسهیل گری دفتر قرنطینه سازمان در خصوص محموله های وارداتی که مستندات آن به دلیل تحریم به نام ایران صادر نمی شود را خواستار شدند و اشاره کردند که این رویه قبلاً انجام می شد و نیاز است که مجدداً احیا گردد.

5) آقای سجادی درخواست نمودند که هنگام تدوین ضوابط و دستورالعمل ها در حوزه آبزیان حتماً از نظرات بخش خصوصی استفاده شود.

6) آقای قاری تصریح کردند که در شرایط تحریمی که بسیاری از کشورها (حتی اندونزی که یک کشور اسلامی است) همکاری نمی کند، لازم است تسهیل گری دفتر قرنطینه در مواردی که به ویرایش های ساده مربوط می گردد بیشتر شود چرا که شروع دوباره فرایند اصلاح ثبت سفارش به شدت زمان بر است و لازم است با انعطاف بیشتری برخوردار شود که دوباره در چنبره فرایند پیچیده ثبت سفارش گرفتار نشویم.

7) آقای دکتر خطیبی ضرورت ارتقای دانش فنی دامپزشکان شاغل در بخش آبزیان را یادآور شدند که لازم است پس از دانش افزایی و تجهیز بیشتر به سلاح علمی در حوزه فراوری یا نظارت بر روند تولید و حمل و نقل آبزیان کارایی دامپزشکان افزایش یابد. ایشان همچنین تحرک بیشتر بخش بین الملل سازمان دامپزشکی خصوصا ًدر موضوع صادرات آبزیان ایران (با تاکید بر خاویار) به انگلستان را خواستار شدند.

8) آقای دکتر عبدی بر ضوابط جدید دنیا مبنی بر ضرورت مشارکت دادن ذی نفعان در ثبت و ضبط اطلاعات تاکید و اظهار داشتند حال که این اقدام توسط اتحادیه به انجام رسیده و سامانه رهگیری آماده بهره برداری است لازم است سازمان دامپزشکی نیز از این فرصت نهایت استفاده را بنماید و این معضل در رابطه با صادرات به اوراسیا، چین و اتحادیه اروپا حل شود.

ایشان تاکید نمودند که مطابق دستورالعمل های EU برای سال جدید در مورد کشورهای ثالث تابعه (نظیر ایران) لازم است حتی مزارع هم تحت پوشش GAP باشند و به تدریج گواهی ASC نیز در حال اجباری شدن است که سامانه رهگیری این موارد را هم پاسخ خواهد داد. ایشان اظهار داشتند که پیش ممیزی واحدها به تشکل های شیلاتی از جمله اتحادیه تولید و تجارت و اتحادیه های سردابی و گرمابی واگذار شده اما لازم است موانع قانونی آن هم مرتفع شود.

در مورد انگلستان پاسخ آزمایشات سال 2023 و برنامه NRP سال 2024 را باید برای آنها بفرستیم و این نیاز هست که بخش بین الملل پیگیری مجدانه داشته باشد. در مورد اوراسیا نیز تعاملات مان کم است و مکاتبات به درازا می کشد و لذا اگر یک رابط مشخص از طرف ایران تعیین شود کارها بهتر پیش می رود.

در مورد REEXPORT مطابق تفاهمنامه های مشترک با اروپا و چین و اوراسیا باید تدابیری اندیشیده شود که با آنها به مشکل نخوریم.

* در این مورد آقای دکتر نوروزی فرمودند که موضوع ورود موقت و صادرات مجدد یک فرصت است که باید از آن استفاده کنیم و لذا دفاتر آبزیان و نظارت و قرنطینه طوری عمل کنند که ضمن رعایت مقررات بهداشتی حتماً این مسیر باز شود چرا که کشور به ارز آوری نیاز دارد. ورود موقت و صادرات مجدد در بسیاری از کشورها پیشرفته و حتی در حال توسعه موضوع حل شده و پذیرفته شده است.

9) آقای دکتر منصوری نیز به حسن ارتباط با اتحادیه اشاره و اظهار کردند که ما هم بسیار علاقه مند هستیم که حجم صادرات افزایش یابد اما باید این کار با برنامه باشد که سوال برانگیز نشود. در رابطه با روده تجربه ورود موقت و صادرات مجدد به اروپا را داریم و کار جدیدی نیست و مطمئناً در مورد آبزیان هم قابل انجام است. البته ابتدا باید دفتر آبزیان کشور مبدأ را تایید کند.

در خصوص گواهی بهداشت از طریق کشور ثالث هم اینک در مورد گوشت در حال انجام است و در مورد ماهی یا میگو یا خوراک آبزیان هم می توانیم همان رویه را عمل کنیم و در هفته آتی جلسه کارشناسی مربوطه را با همکاران اتحادیه برگزار خواهیم کرد.

در مورد روسیه شرایط بهتر شده و پاسخ ها سرعت گرفته است. ازبکستان هم درخواست تهیه فهرست واحدهای مورد تایید نموده که این را هم تهیه و ارسال خواهیم کرد که عملیات رجیستری شرکت ها در ازبکستان هم انجام شود.

10) آقای دکتر نوروزی در پایان از موضوعات مطرح شده در این جلسه اظهار رضایت کرده و بیان داشتند که با قدرت و قوت پشتیبان تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هستیم. ایشان فرمودند در مورد روسیه نگاه کوتاه مدت نداشته باشید و چه دنیا بخواهد یا نخواهد روسیه شریک تجاری بلند مدت ماست و این یک مسیر راهبردی است که برگشت ناپذیر است. ایشان از آقای دکتر اختیارزاده خواستند که جلسات مشترک منظم همچنان برگزار گردد و به آقای دکتر برایی نژاد و دکتر خانقاهی در مورد راه افتادن هرچه سریعتر سامانه تاکید نمودند و از به مدیران دفاتر حاضر در جلسه در خصوص اخذ نظر از خبرگان و کارشناسان اتحادیه برای تدوین آئین نامه ها و یا تغییر و اصلاح آئین نامه ها تاکید نمودند.