اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه نمایندگان تشکل ها با رییس جدید سازمان دامپزشکی کشور/ عزم جدی سازمان بر تسهیل گری و اعتماد بیشتر به بخش خصوصی

گزارش جلسه نمایندگان تشکل ها با رییس جدید سازمان دامپزشکی کشور/ عزم جدی سازمان بر تسهیل گری و اعتماد بیشتر به بخش خصوصی

روز سه شنبه 6 دی ماه به دعوت حوزه ریاست سازمان دامپزشکی از ساعت 3 تا 5:30 جلسه معرفه و آشنایی سرپرست جدید  سازمان دامپزشکی کشور با حضور نمایندگان تشکل های ملی مرتبط با سازمان دامپزشکی برگزار شد. آقای دکتر خدایی هم یکی از مدعوین این جلسه بودند. پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید سرکار خانم دکتر فاطمه زارعان مدیر روابط عمومی سازمان ضمن خوشامد گویی از حضار خواستند که خود را معرفی نمایند و پس از معارفه حاضرین آقای دکتر آقامیری سخنان خود را بیان فرمودند که اهم مطالب آن به شرح زیر می باشد:

  • با تک تک تشکل ها جلسه می گذاریم و برنامه های مفصلی برای سازمان دامپزشکی دارم که تشکل ها بخش عمده آن هستند.
  • طبق قانون وظایفی بر عهده سازمان است که عمده آن در بخش نظارت و پیشگیری و مبارزه با بیماری ها است اما حمایت از تولید هم از وظایف صد در صدی ما هست و لذا “نظارت با پیوست حمایت” برنامه ماست.
  • تحت هیچ شرایطی ممنوعیت صادراتی و وارداتی در برنامه من نیست.
  • بدنه سازمان دامپزشکی را از کارشناسی نظارتی و بهداشتی صرف به سمت توجه به فرصت های سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذار و کاهش زمان ارائه خدمت به بخش خصوصی سوق خواهیم داد.
  • شورای مشورتی سازمان را با حضور رؤسای قبلی سازمان دامپزشکی تشکیل داده ایم. زیر مجموعه این شورا کمیته های آن است و زیر مجموعه کمیته ها  هم کارگروه هاست که آن ها را ایجاد خواهیم کرد و تشکل ها در شکوفا شدن کارگروه ها جا نقش خواهند داشت.
  • تمام دستورالعمل ها از این پس در کارگروه ها و کمیته ها تدوین و در شورای مشورتی بررسی و سپس ابلاغ خواهد شد.
  • یکی از رویکردهای مهم این است که هر آن چه آیین نامه زاید و مزاحم است حذف کنیم و تمام دستورالعمل‌های غیرضروری و دست و پاگیر بخش خصوصی را برخواهیم داشت؛ به استثنای موارد مورد تایید مراجع جهانی یا آن هایی که الزام عنصر قانونی و علمی محکم داشته باشد.
  • من علاوه بر مدرک دکترای دامپزشکی در رشته اقتصاد و بازرگانی هم تحصیل کرده و در بخش خصوصی کار کرده ام و کاملا به مشکلات شما آگاه هستم و لذا الان کسی با شما صحبت می کند که ترکیبی از دامپزشکی اقتصاد و بازرگانی است به همین دلیل اقتصاد و هزینه و حفظ سرمایه را درک می کنم و می دانم که هزینه تولیدکننده و فعال اقتصادی را نباید با تصمیمات مان بالا ببریم.
  • برای نشستن در این منصب هیچ لابی نکرده ام و با درک مشکلات بخش خصوصی می گویم که کاهش هزینه تولید برای تولیدکنندگان ، از جمله اهم اولویت‌هاست که به طور جدی پیگیری خواهد شد.
  • البته حمایت از تولید و صادرات یا واردات نافی اقتدار سازمان دامپزشکی نیست و نباید این اصل مخدوش شود اما ما اقتدار سازمان را در بگیر و ببند نمی دانیم . اقتدار ما در این است که همه دنیا با اطمینان بگویند از ایران محصولات مورد تایید و دارای گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی را وارد کنید.
  • در مقابل این همکاری ها از تشکل ها هم انتظار داریم که با ما همراه باشند.

سپس خانم زارعان از نمایندگان بخش خصوصی خواستند فقط در باب کلیات برنامه ها و اولویت های سازمان دامپزشکی نظرات خود را بیان نمایند و از طرح مسائل صنفی پرهیز کنند چرا که موضوعات تخصصی هر تشکل با دعوت از هیئت مدیره های هر تشکل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در همین راستا آقای دکتر خدایی به عنوان دومین نفر در سخنان کوتاهی نکات ذیل را متذکر شدند:

  • تبریک انتخاب ایشان به عنوان سرپرست جدید سازمان
  • اشاره به این که فرمودند اقتدار سازمان را در اعتبار آن نزد جهان می دانید و من به سهم خودم شهادت می دهم که این اعتبار در حال حاضر وجود دارد و به آن افتخار می کنم و تقاضا دارم تلاش کنید این اعتبار باقی بماند و تقویت شود.
  • خوشبختانه رویکرد حمایتی از زمان آقای دکتر رفیعی پور پایه گذاری شد و سپس توسط دکتر ماکنعلی ادامه پیدا کرد و به اوج رسید و انتظار داریم همین روند حفظ و پایدار شود.
  • جنابعالی فرمودید که روی همکاری تشکل ها حساب کردید و انتظاراتی دارید. ما به سهم خودمان بیشترین همکاری را با سازمان داشته ایم و در هر زمینه ای که صلاح بدانید همچنان آمادگی همکاری داریم :از نظارت های ابتدایی تا همکاری های بین المللی.
  • در آخر هم عرض می کنم که تغییر و جایگزینی نیروها و مدیران در سطح سازمان از حقوق شماست اما تقاضا دارم که تا حد امکان تیم مدیریتی حاضر را حفظ بفرمایید.

سایر تشکل ها نیز عموما به عرض تبریک انتصاب ایشان، قدردانی از تلاش های مدیریت قبلی، کم و کاستی های موجود و برخی مطالب عام دیگر اشاره داشتند. مهم ترین نکات را آقایان دکتر طلایی( دبیر فدراسیون  طیور ایران) و دکتر افلاکب( انجمن تامین‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی) بیان کرده و اظهار داشتند:

  • سازمان دامپزشکی یک سازمان فنی است و لذا انتظار داریم تحت تاثیر فشار ها و تصمیمات سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد.در بسیاری از موارد دیده شده که فشارهای سیاسی موجب شده تصمیمات فنی و کارشناسی تحت الشعاع قرار گرفته و سرمایه گذاری ها مخدوش شده است.
  • ضرورت توجه و اهمیت قائل شدن به آمارو اطلاعات قابل اتکا برای برنامه ریزی صحیح و ایجاد سامانه هایی در جهت این هدف بسیار مهم است.

متاسفانه همانند همه این نوع جلسات ، اختلافات تشکل ها هم کاملا مشهود بود .

در پایان آقای دکتر آقامیری در سخنان مبسوطی فرمودند از این که در جمع نمایندگان تشکل ها بوده و مطالب مهمی را از زبان آن ها شنیدم لذت بردم و این که دوستان خود را مرهون خدمات رؤسای قبلی سازمان می دانند جای تشکر دارد وبه همین دلیل از آن ها برای حضور در شورای مشورتی دعوت به عمل آمده است. ایشان مجددا بر سرعت ارائه خدمت به متقاضیان و این که فرایند ها و زمان پاسخگویی به تقاضاها مشخص شود تاکید کرده و فرمودند ما برای خدمت به مردم این جا هستیم و لذا با جدیت و قاطعیت با هر نوع رفتاری که موجب تاخیر در انجام وظیفه و ایجاد مشکل برای بخش خصوصی باشد مقابله می کنم و قاطعانه برخورد خواهم کرد. نظرخواهی از تشکل ها قبل از ابلاغ دستورالعمل ها از برنامه های مهم ماست و ساختار را به سمت پراکتیکال شدن می بریم. ایشان با اشاره به تجربه شخصی خود در بنیاد کوثر برای صادرات یک محموله کوچک کشاورزی که فرایند ساده آن سه هفته طول کشید اما در کشور مقصد طی تنها دو ساعت تحویل خریدار شد اشاره کرده و فرمودند این نوع معطلی ها که نتیجه اش خسارت و ضرر و زیان برای تولیدکننده و صادرکننده است را بر نمی تابند. ایشان فرمودند که بزودی ساختار اداری سازمان را نیز تغییر خواهند دادو از تشکل ها خواستند وارد موضوع رتبه بندی اعضای خود شوند و قول دادند که در این زمینه کمک های لازم را هم انجام دهند.

از سخنان و مواضع رییس جدید سازمان دامپزشکی بر می آید که ایشان واقعا برای ایجاد تحول در تعامل سازمان با بخش خصوصی آمده اند و ان شاالله در عمل هم چنین باشد و تسهیل گری و اعتماد به بخش خصوصی بر سخت گیری و بی اعتمادی غلبه کند. بدیهی است که عملکرد شرکت ها و خصوصا تشکل ها در جلب و توسعه این اعتماد مؤثر باشد.  ​