اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه هماهنگی فعالان صنعت پرورش ماهی در قفس

گزارش جلسه هماهنگی فعالان صنعت پرورش ماهی در قفس

زمان: یکشنبه 20/09/1400 از ساعت 14 تا 16

مکان: ساختمان تشکل های اتاق تهران

حاضرین: آقایان حسن اسلامی، علی محمدی، مجتبی شهیدیان، حمیده امیر اسدی، معصومه امیری، امین علی نقوی، محمدعلی تخم پاش، فرهاد نیری، جعفر صادق، امیر محسنی زهری، پرهام نوروزی، اسماعیل یار محمدی، صادق فرخی، امیر فرش فروش، حامد عربی، حبیب گلپور، احمد سمامی، حاجی زاده، قلعه وند، محمدرضا باسروی، عبداله تاجیک، حسین شاهرخی

خلاصه جلسه:

1) ابتدا آقای دکتر خدایی دبیرکل اتحادیه به حاضرین خوشامد گفته و از این که دعوت اتحادیه برای حضور در این نشست هم اندیشی را پذیرفته و از استان های مختلف شخصاً در این جلسه شرکت کرده اند تشکر نمودند. ایشان فرمودند در پی حضور اتحادیه در نمایشگاه شیلات و آبزیان امسال با سیل تقاضاهای فعالان صنعت قفس برای حمایت و پیگیری مسایل و مشکلات آنها مواجه شدیم. در این رابطه جناب آقایان مهندس نیری و مهندس شاهرخی پیگیری هایی را به نمایندگی از همکاران صنعت قفس برای ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده که بتواند صدای اعضا را به گوش مسئولان برساند و پیگیر مشکلات فعالان این صنف باشد داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با برگزاری یک نشست در این زمینه تصمیم گیری کنیم. ایشان بخشی از خدمات و فعالیت های اتحادیه در ارتباط با رفع مسایل و مشکلات صنعت را به اختصار معرفی و اظهار داشتند برند اتحادیه و ارتباطات آن در خدمت فعالان صنعت قفس خواهد بود. ایشان بر مبنای تجربه خود اشاره کردند که صنعت قفس در موقعیت اوایل راه اندازی صنعت میگو قرار دارد و اگر نهالی که به همت بخش خصوصی کاشته شده با حمایت های دولتی و خصوصاً هماهنگی و همگرایی خود همکاران تقویت شود جایگاه اصلی خود در اقتصاد کشاورزی کشور را باز خواهد یافت.

2) در ادامه حاضرین به معرفی خود پرداخته و معارفه میان افراد انجام شد.

3) جناب آقایان نیری و حسین شاهرخی و گلپور با اشاره هایی کوتاه به رئوس مشکلات صنعت قفس توضیحاتی در خصوص ضرورت و اهمیت تشکلی که بتواند صدای ما را به گوش مسئولان برساند و مطالبه گر باشد ارائه نموده و اظهار داشتند که ایجاد این ساختار چه به صورت مستقل و چه به عنوان یکی از مجموعه های وابسته به اتحادیه تولید و تجارت مورد اتفاق نظر همه است.

4) سپس تمام حاضرین به بیان دیدگاه های خود پرداختند که نکات ذیل به عنوان برجسته ترین درخواسته های صنف مطرح گردید:

  • نیاز صنعت به تداوم حمایت های دولتی در حوزه زیر ساخت ها
  • تجمیع سرمایه گذاری ها چرا که کوچک بودن پروژه های طرح ها اقتصاد این صنعت را تهدید می کند. یکی از اهداف این جمع حرکت به سمت عملیاتی کردن همکاری ها می باشد.
  • ضرورت تفکر زنجیره ای و حل پاشنه آشیل های صنعت شامل بچه ماهی و غذا و بازار
  • ناهماهنگی ارگان های دولتی شامل شیلات، محیط زیست، دریابانی، اداره بندر و ….
  • عدم شکل گیری صنایع پیشین و پسین
  • اهمیت برنامه ریزی برای حل مشکل بچه ماهی و ایجاد نرسری
  • ضرورت ایجاد تمرکز برای سرعت بخشیدن و قدرت بخشیدن به کارها
  • پیشنهاد برگزاری جلسات مستمر، تقسیم بندی مشکلات (استانی، بخشی، سازه ای و …)
  • اهمیت توجه به فرهنگ کار مشترک و داشتن روحیه همگرایی

5) آقای دکتر خدایی با بیان خاطرات و سوابقی از صنعت میگو اظهار نمودند که دو راه مشخص برای رسیدن به اهداف فوق وجود دارد؛ یکی این که یک تشکل مستقل با حضور همه زنجیره اعم از تکثیر، پرورش، سازه، بازار و… ایجاد شود و دیگر این که فعلا ًبه عنوان یک کمیته موقت به عنوان یکی از مجموعه های اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران فعالیت شود. بدیهی است که دارا بودن یک تشکل مستقل می تواند ایده آل باشد ولی علاوه بر مشکلات اداری و تشکیلاتی، تجربه سالهای اخیر نشان داده که همگرایی و تقویت صدای واحد اثر بهتری داشته و لذا پیشنهاد می گردد که فعلاً کمیته ای مرکب از نمایندگان مختلف از میان اعضای حاضر انتخاب گردد و پس از طی یک دوره فعالیت موقت چند ماهه، نسبت به طی مسیر از یکی از دو طریق فوق الذکر تصمیم گیری شود.

6) در پایان پس از گفتگوی کوتاهی در مورد این که این کمیته صرفاً با حضور پرورش دهندگان قفس باشد یا خیر، بر این که کمیته مورد نظر باید با مشارکت همه بخش ها باشد توافق شد و نهایتاً آقایان زهری، سمامی، شهیدیان، شاهرخی، فرش فروش، نوروزی، نیری به عنوان اعضای کمیته منتخب تعیین گردیدند که بنا به درخواست آقای دکتر خدایی مقرر شد که آقایان گلپور و باسروی هم به این جمع اضافه شوند. در همین رابطه مقرر شد که کمیته مذکور جلسات هفتگی (حتی الامکان حضوری و در غیر این صورت به شکل مجازی) داشته باشد و جلسه عمومی دیگر با حضور جمع حاضر و سایر عزیزانی که احتمالاً دعوت نشده اند یک ماه دیگر برگزار شود.