اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اولین صورتجلسه کمیته صنعت پرورش ماهی در قفس

اولین صورتجلسه کمیته صنعت پرورش ماهی در قفس

با حضور آقایان سمامی، باسروی، شاهرخی، فرش فروش، نوروزی و اسلامی (به نمایندگی از آقای دکتر شهیدیان) در دفتر اتحادیه و آقایان زهری و شهیدیان به صورت غیر حضوری (از طریق نرم افزار اسکایپ) از ساعت 14 تا 16:30 روز دوشنبه 29/09/1400 نخستین جلسه هماهنگی کمیته صنعت پرورش ماهی در قفس در محل دفتر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان تشکیل گردید. در این جلسه که آقای دکتر خدایی دبیرکل اتحادیه نیز حضور داشتند موارد ذیل مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت:

1) آقای دکتر خدایی ضمن خیر مقدم، از این که اکثر دوستان حضوراً از شمال و جنوب کشور تشریف آورده اند تشکر نموده و توضیح دادند که آقایان گلپور و نیری به ترتیب بعلت سفر مسکو و قشم امکان حضور فیزیکی و مجازی نداشته و قبلاً از عدم حضور در جلسه عذرخواهی کرده اند. ایشان اشاره ای به برخی حواشی پدید آمده در پی جلسه جمعی هفته قبل داشته و از دوستان حاضر استعلام کردند که اگر نیازی به پیگیری کار از طریق اتحادیه و این کمیته نیست و تشکیل چنین کمیته ای در قالب اتحادیه را مفید نمی دانند همین امروز تصمیم گیری نمایند که بی جهت وارد عرصه ای که ممکن است موجب تشتت و تفرقه باشد نشویم.

2) جناب آقای سمامی فرمودند که به دلیل عدم تمرین و تجربه کار جمعی طبیعی است که در شروع، مشکلاتی حادث شود و اصولاً کار جمعی سخت است و بروز اشکالات هم طبیعی است اما بهتر است این سختی تحمل شود و کمیته با قوت کار خود را انجام دهد. ایشان اضافه نمودند که دقت و حساسیتی که اینک روی این کمیته بوجود آمده موجب می شود که ما هم با دقت و جدیت بیشتری کار کرده و در جهت خدمت به همکاران، بیشتر تلاش کنیم. طبیعی است که اگر پس از مدتی دیدیم که کاری جلو نرفته و یا افرادی وقت گذاری نمی کنند از نفرات جایگزین استفاده خواهد شد.

3) آقایان شهیدیان، شاهرخی و باسروی هم همین نظر را تایید و تاکید نمودند که تا حد ممکن به سمت همگرایی و جذب و خصوصاً عمل گرایی باید رفت تا از توانایی هرکس که هر کمکی می تواند به این صنعت کند استفاده شود.

4) در ادامه، هر یک از حاضرین مهمترین چالش های صنعت قفس را از دید خود بیان فرمودند که شامل موارد ذیل می باشد:

  • آقای باسروی: مشکلات اداری ناشی از دخیل بودن نهادها و ادارات مختلف در صدور مجوز و سایر فعالیت های قفس (دریابانی، دامپزشکی، اداره بنادر و …)
  • آقای باسروی: مشکلات سیستم نگهداری از قفس ها و ضعف صنایع پشتیبان
  • آقای فرش فروش: عدم توجه به جوامع محلی و خطر معارضان بومی که می تواند مخاطرات دیگری را هم در اجرا در بر داشته باشد؛ لذا تعامل با افراد محلی یک ضرورت است.
  • آقای سمامی: علیرغم گذشت چندین سال از استقرار سیستم پرورش ماهی در قفس هنوز آئین نامه ها و قوانین پرورش ماهی در قفس تدوین نشده است.
  • آقای نوروزی: نبود استاندارد در حوزه ساخت قفس و سازه ها موجب حضور عوامل غیر حرفه ای شده و سرمایه های بسیاری از متقاضیان بر باد رفته است.
  • آقایان اسلامی و شهیدیان: عدم شناخت محصول قفس در بازار و ناشناخته بودن تفاوت کیفیت ماهی (قزل آلا یا سی بس) تولیدی در دریا؛ مشکل بازار.
  • آقای زهری: اصلی ترین چالش فعلی صنعت قفس مشکل تولید و تامین بچه ماهی است.
  • آقای شاهرخی: به دلیل عواملی چون عدم وجود قفس استاندارد، بچه ماهی با قیمت مطلوب، غذای مناسب و بازار مناسب و… عملاً هیچ مجموعه موفقی در صنعت قفس وجود ندارد؛ به همین دلیل سودآوری طرح زیر سوال است.

5) پس از بحث و بررسی و گفتگوهای میان حاضرین تصمیمات ذیل به اتفاق آرا حاصل شد:

1-5) آقایان سمامی، زهری، شاهرخی و شهیدیان به ترتیب به عنوان رئیس، نواب اول و دوم و دبیر کمیته به مدت یک سال تعیین گردیدند.

2-5) دبیرخانه اتحادیه به عنوان عامل اجرایی در خدمت کمیته بوده و امور اداری مربوطه را تحت نظارت رئیس و دبیرکمیته پیگیری خواهند نمود.

3-5) دبیر کمیته نسبت به تشکیل گروه واتساپی اعضای کمیته اقدام نمایند تا مباحث اجرایی مورد گفتگو قرار گیرد.

4-5) تشکیل بانک اطلاعاتی از مجموعه فعالان صنعت قفس (اعم از موافقت های اصولی صادره، شرکت های در حال ساخت و نصب قفس، قفس های نصب شده و مزرعه داران در حال بهره برداری، مراکز تامین و تکثیر ماهی برای صنعت قفس و نیز شرکت های فعال در امر سازه های مرتبط با قفس و صنایع پشتیبان) جمع آوری گردد. در این رابطه کلیه اعضای کمیته مسئولیت داشته و اطلاعات خود را به دبیر منتقل خواهد نمود.

5-5) پس از جمع آوری بانک اطلاعاتی دبیرخانه نسبت به تشکیل گروه واتساپی دیگر با حضور کلیه فعالان صنعت پرورش ماهی در قفس اقدام نماید. در این گروه کلیه اقدامات و برنامه های اجرایی اطلاع رسانی شده و ارتباط با بدنه صنعت برای اخذ نظرات و پیشنهادات برقرار خواهد شد.

6-5) چالش های اولویت دار از طریق ارتباط با بدنه صنعت شناسایی و دسته بندی شده و به جهت استفاده حداکثری از مشارکت فعالان صنعت، در قالب کارگروه هایی که به تصویب کمیته خواهد رسید پیگیری شود.

7-5) جلسات کمیته تا اطلاع ثانوی دوشنبه های هر هفته از ساعت 14 تا 16 به صورت حضوری (و عنداللزوم غیر حضوری) بر گزار گردد.

8-5) در اولین فرصت و پس از شکل گیری کمیته و کارگروه ها و مشخص شدن اولویت ها، جلسات هماهنگی با شیلات و سایر ارگانهای مرتبط در سطح ملی و استانی برگزار گردد.

9-5) دومین جلسه عمومی به فاصله حداکثر تا یک ماه دیگر با دعوت از همه فعالان (بر اساس بانک اطلاعاتی) در محل ساختمان تشکل های اتاق تهران برگزار گردد.

10-5) طی دو ماه آینده و پس از شکل گیری کمیته و کارگروه ها، جلسات هماهنگی استانی در بوشهر، هرمزگان و مازندران تشکیل شود.

11-5) برگزاری یک همایش ملی در تابستان سال آینده در دستور کار کمیته قرار گرفت.

جلسه در ساعت 16:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.