اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش جلسه وبیناری 1400/06/01 در خصوص تسهیل صادرات آبزیان به روسیه

گزارش جلسه وبیناری 1400/06/01 در خصوص تسهیل صادرات آبزیان به روسیه

گزارش جلسه وبیناری  1400/06/01 در خصوص تسهیل صادرات آبزیان به روسیه

زمان: دوشنبه 1400/06/01 از ساعت 12 تا 14

حاضرین: آقای بازاری به همراه آقایان زارعی، عادلی، گداری و بابایی رایزنان بازرگانی کشورمان در مسکو، پکن، ارمنستان و باکو و نیز آقایان میری، سلطان زاده و خلاقیت مدیران صمت استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کردستان و آقایان دکتر گلشاهی و دکتر عبدی از سازمان های شیلات و دامپزشکی به همراه آقایان دکتر خطیبی، خدایی، نوری، خدادادی، قلی پور، گلپور، مرادی، رسولی، استقامت و … از سوی بخش خصوصی

خلاصه مباحث:

1) خیر مقدم آقای دکتر خدایی به حاضرین و تشکر از پیگیری جناب آقای زارعی رایزن بازرگانی کشورمان در مسکو و نیز آقای مهندس بازاری برای تشکیل این جلسه و اعلام برنامه در جلسه.

2) ارائه گزارش مختصر وضعیت صادرات ایران به روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا توسط آقای دکتر خدایی

3) بیانات آقای زارعی در خصوص انتظارات از صادرکنندگان و اتحادیه و ضرورت هماهنگی، همگرایی و حضور قدرتمند و یکپارچه صادرکنندگان آبزیان ایران در بازار روسیه خواستار آن شدند که مشکلات و چالش ها برای صادرات آبزیان به روسیه توسط ایشان و سایر صادرکنندگان مطرح گردد. ایشان با توجه به مذاکره با نماینده شرکت آرمان جنوب (آقای استقامت)

4) اظهارات آقایان استقامت، گلپور، قلی پور و رسولی در خصوص مسایل و مشکلات مرتبط با سازمان دامپزشکی به شرح زیر:

  • با توجه به محدودیت تعداد شرکت هایی که رجیستر روسیه هستند برای فراوری ماهی قزل آلای منجمد در خارج از این کارگاه ها تعریف ها و دستورالعمل های مشخص تدوین گردد.
  • آزمایشات و آزمون ها در مرحله صادرات با توجه به نظارت مستمری که در مزارع و مراکز فراوری وجود دارد حذف و به صورت اتفاقی انجام شود.
  • برای صادرات ماهی تازه دریایی یا پرورشی از استان هایی که واحدهای رجیستر شده روسیه ندارند راهکاری تدوین گردد.
  • از آن جا که مشکل اصلی، محدودیت تعداد واحدهای فراوری رجیستر شده در روسیه می باشد چرا نسبت به بروز شدن فهرست و افزودن شرکت های جدید اقدامی صورت نمی گیرد.

5)  در پاسخ به سوالات مطرح شده از سازمان دامپزشکی آقای دکتر عبدی توضیحات ذیل را ارائه فرمودند:

  • در همه جای دنیا مسئولیت سلامت محصول بر عهده تولید کننده و نه صادرکننده است لذا احراز سلامت محصول از مبدأ تولید مورد توجه قرار می گیرد.
  • به همین دلیل صرفاً کارگاه هایی که کد مربوطه را دریافت و رجیستر شده باشند امکان صادرات به روسیه را دارند.
  • بنابراین هرگونه فراوری و عملیات بسته بندی باید در داخل واحدهای رجیستر شده و تحت نظارت مسئول بهداشتی آن انجام شود و مستند سازی های لازم هم همان جا صورت پذیرد.
  • تولید تحت براند با رعایت الزامات آن و قرارداد مشخص منافاتی با این رویه ندارد ولی در هر حال همه اقدامات باید در واحد رجیستر شده انجام گردد.
  • آزمایشات مدنظر روسیه متاسفانه سختگیرانه تر از اتحادیه اروپاست و باید در مذاکرات دو جانبه این موضوع را پیگیری نمائیم.
  • در مورد عمر ماندگاری چنانچه صادرکننده مستند به تأیید مرجع صلاحیت دار کشور مقصد، زمان بیشتری نسبت به قوانین ایران ارائه دهد مورد موافقت قرار می گیرد.

6) آقای دکتر گلشاهی نیز توضیحات زیر را ارائه فرمودند:

  • خوب است که در تعاملات دو جانبه سازمان دامپزشکی با همتای روسی خود تعاریف مرتبط با محصولات قابل صدور واحدها گسترده تر در نظر گرفته شود تا مشکلاتی از قبیل این که فلان واحد نمی تواند فلان محصول را صادر کند پیش نیاید.
  • این تعاریف می تواند کلی باشد، مثلاً انواع ماهی و میگوی تازه، منجمد، فیله، سوخاری، نمک سود و … که محدودیت برای واحد ایجاد نشود.
  • در مورد تولید تحت نظارت هم راهکاری اندیشیده شود. اگر کارگاهی که کد رجیستری روسیه یا اروپا و چین و … را دارد بتواند با اعزام ناظر به واحدی که کد نداشته یا هنوز در فهرست کشور مقصد قرار نگرفته، محصول را با استانداردهای واحد خود و مستندسازی مناسب انجام دهد، در حقیقت مسئولیت را پذیرفته است؛ لذا اعلام شرایط انجام این کار می تواند بسیار راهگشا باشد و مشکل بزرگی را در این زمینه حل کند.

7) آقای دکتر خدایی درخواست کردند که مشکل معطل ماندن 2 تا 3 ساله به روز شدن فهرست شرکت های جدید توسط کشورمان در مسکو با پیگیری رایزن محترم اقتصادی با مرجع ذی صلاح روسیه به سرانجام برسد. برای این کار دو راه وجود دارد:

یک- اعتماد به سازمان دامپزشکی ایران به عنوان سازمان مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی دامپزشکی (OIE) و پذیرش موقت فهرست

ب)- انجام نظارت غیر حضوری (شبیه چین)

8) جناب آقای زارعی ضمن استقبال از این پیشنهاد و قول به پیگیری آن، اظهار نمودند که در این جلسه انتظار دارند اقدامات و برنامه های بخش خصوصی و فعالیت های اتحادیه برای حضور یکپارچه در بازار روسیه (از جمله فودسیتی) هم مطرح و راهکاری برای آن اندیشیده شود. چگونه است که آذری ها واسطه شده ولی صادرکنندگان مستقیماً خود اقدام نمی کنند؟ این که اسامی شرکت ها و رجیستر شدن واحدهای جدید را پیگیری کنیم (که می کنیم) مشکلی را حل نمی کند و باید اقدام اساسی تری صورت بگیرد.

9) در ادامه آقایان میری و سلطان زاده نیز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات بخش خصوصی و اعلام آمادگی برای رفع مشکلات، خواستار انتقال نظرات برای پیگیری های بعدی شدند. جناب آقای بابایی نیز انتظارات خود از صادرکنندگان را بیان نمودند و خواستار آن شدند که صادرکنندگان به جای پیله وری و فروش در محل مزرعه یا سردخانه به خریدار آذری یا روس و … فعال تر عمل کنند.

10) آقایان دکتر گلشاهی و دکتر خدایی و نوری و قلی پور نیز ضمن استقبال از نظرات بخش دولتی به برخی از دلایل حضور غیر منطقی واسطه های ارمنی و آذری اشاره کرده و خواستار ساماندهی امر صادرات آبزیان روسیه شدند.

این که هر کس با هر کارت بازرگانی و بدون تخصص اجازه صادرات را دارد عرصه را بر صادرکنندگان حرفه ای و شناسنامه دار برای کار دراز مدت و پایدار تنگ می کند. رتبه بندی صادرکنندگان و ایجاد شرایط نظارت های حرفه ای توسط اتحادیه به عنوان راه کارهایی در این زمینه مطرح شد و در مجموع از این که این گفتگوها تداوم یافته و در جلسات دیگری به صورت مستقل پیگیری شود استقبال شد.

11) جناب آقای مهندس بازاری ضمن تشکر از تشکیل این جلسه با اشاره به برخی مصوبات دولت در سال های 97 تا 99 که ناشی از فشارهای بانک مرکزی و مرتبط با برگشت ارز بوده و بعضاً با کارشناسی دقیق همراه نبوده فرمودند که به صادرکنندگان شناسنامه دار حق می دهند و با اشاره به طرح رتبه بندی که در حال بررسی است و احتمالاً تا یک و نیم ماه آینده ضوابط آن نهایی می شود اظهار امیدواری کردند که با اجرای این طرح شاید بخشی از این مشکلات حل شود.

در پایان آقای دکتر خدایی ضمن تشکر مجدد از حضور مدیران دولتی و همکاران بخش خصوصی اظهار فرمودند که چهار موضوع مورد توافق قرار گرفت:

1) ضمن تشکر از قول مساعد جناب آقای دکتر عبدی، در جلسه مشترک اتحادیه با ریاست و مدیران کل دفاتر تخصصی سازمان دامپزشکی، راهکارهای تسهیل گری برای تولید صادراتی پیگیری و تدوین شود.

2) رایزن محترم بازرگانی سفارت مان در مسکو موضوع رجیستری فهرست جدید را پیگیری خواهند فرمود.

3) بخش خصوصی و اتحادیه نسبت به توجه و لحاظ کردن دغدغه های مطرح شده توسط بخش دولتی در سیاست های کاری خود اقدام و در جلسه بعدی پیشنهادات را مطرح نماید.

4) جلسه بعدی دو هفته دیگر تشکیل می شود.

همچنین با توجه به پیشنهاد آقای زارعی مقرر شد که گروه واتساپی مرتبط هم تشکیل گردد که موضوعات به طور مستمر مورد بررسی و توجه قرار گیرد.