اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

تحلیلی بر مجمع عمومی 1400/05/20 اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران

تحلیلی بر مجمع عمومی 1400/05/20 اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران

پیرو دعوت از اعضا و بر اساس مصوبه جلسه مورخ 1400/3/3 هیئت مدیره محترم اتحادیه، مجمع عمومی اتحادیه در روز چهارشنبه 20 مرداد ماه جاری به صورت حضوری و غیر حضوری با مشارکت 68 عضو از 83 شرکت حائز شرایط حضور در مجمع تشکیل گردید. لازم به ذکر است که تعداد اعضای اتحادیه در حال حاضر 146 شرکت می باشد که تعدادی از شرکت ها نیمه فعال هستند و برخی نیز به دلیل مشکلات مرتبط با مراحل دریافت کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق و بر اساس ضوابط اعلامی معاونت تشکل های اتاق ایران امکان حضور در مجمع را نیافتند.

اطلاع از ترکیب اعضای واجد شرایط حضور در مجمع می تواند برای بسیاری از اعضا و فعالان و مطلعین و مرتبطین با اتحادیه جالب باشد. حوزه فعالیت 83 شرکت یاد شده به شرح زیر می باشد:

صادرکننده 21 شرکت

واحدهای فراوری که صادرکننده نیز هستند 14 شرکت

واحد های فراوری و توزیع داخلی 13 شرکت

تولیدکننده و صادرکننده 11 شرکت

واردکننده 10 شرکت

خوراک آبزیان 8 شرکت

صنایع کنسرو 5 شرکت

واحدهای فراوری 3 شرکت

توزیع کنندگان داخلی 2 شرکت

ماهیان زینتی (واردات، فروش داخلی و صادرات) 1 شرکت

جمع تعداد این شرکت ها به عدد 88 می رسد که علت آن وجود تعدادی شرکت است که بیش از یک نوع فعالیت دارند. ترکیب توزیع منطقه ای این شرکت ها نیز بدین شرح است:

تهران 24 شرکت

هرمزگان 18 شرکت

بوشهر 13 شرکت

مازندران6 شرکت

البرز 5 شرکت

اصفهان، خوزستان و چابهار هر کدام 3 شرکت

فارس و چهار محال هر کدام 2 شرکت

گیلان، گلستان، زنجان و کردستان هر کدام 1 شرکت

بنابراین ملاحظه می گردد که پوشش منطقه ای اتحادیه به 14 استان رسیده است.

از این تعداد 68 شرکت در مجمع حضور یافتند که 55 شرکت اصالتاً و 13 نفر نیز به نمایندگی (وکالتاً) در مجمع شرکت نمودند. از نظر استانی تمام 14 استان در مجمع نماینده داشتند اما از نظر توزیع نوع فعالیت، وضعیت حضور در مجمع به شرح زیر بوده است:

صادرکننده 20

واحدهای فراوری که صادرکننده نیز هستند 8

فراوری و توزیع داخلی 10

تولیدکننده و صادرکننده 7

واردکننده 7

خوراک آبزیان 6

صنایع کنسرو 5

واحدهای فراوری 3

توزیع داخلی 1

زینتی 1

بنابراین مشخص می شود که در حال حاضر تقریباً همه بخش های صنعت که مطابق اساسنامه می توانند با ارائه پروانه بهره برداری و سایر مستندات در حوزه های مختلف صادرات، واردات، فراوری، توزیع داخلی، صنایع کنسرو و غذا به عضویت اتحادیه در آیند در مجمع حضور داشته و البته همانند همیشه سهم بخش صادرات و فراوری بیش از سایر بخش ها است.

خوشبختانه عملکرد اتحادیه بر اساس گزارش هیئت مدیره مجمع و همچنین اعلام تراز مالی و گزارش بازرس محترم مورد تأیید مجمع قرار گرفت و سپس انتخابات اعضای جدید هیئت مدیره و بازرسان صورت گرفت.

تعداد یازده نفر از بزرگان و افراد صاحب نام صنعت کاندیدای عضویت در هیئت مدیره بودند که مجمع به آنها به شکل زیر رأی داد:

علی خطیبی تبار 39 رأی

داود صدیقی نوری 35 رأی

هادی سنگانیان 32 رأی

مهرداد بازرگان 29 رأی

امیر شهریاری  29 رأی

اسمعیل مومنی 28 رأی

مجید ربیع زاده 27 رأی

حسین معصومی 21 رأی

امین مالکی فارسانی  16 رأی

محمدرضا حاج قربانی 12 رأی

حمیدرضا مجتبوی 8 رأی

و در نتیجه آقایان خطیبی، نوری، سنگانیان، بازرگان، شهریاری، مومنی و ربیع زاده به عنوان اعضای اصلی و آقایان معصومی و مالکی به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره به مدت دو سال انتخاب شدند. همچنین آقایان حسن علی دیانی با کسب 28 رأی و رضا متینی مجد با 18 رأی به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل به مدت یک سال انتخاب گردیدند.

مجمع مبالغ ورودیه و حق عضویت سالانه را نیز به ترتیب 35 و 25 میلیون ریال برای سال 1400 تصویب نمود و سه وظیفه مهم را علاوه بر برنامه پیشنهادی هیئت مدیره قبلی به عنوان وظایف اصلی هیئت مدیره جدید تعیین نمود که عبارتند از:

1) تلاش برای کاهش تعرفه 12 درصدی صادرات آبزیان ایران به اروپا

2) کمک به حل مشکل صادرکنندگان آسیب دهده از حادثه غرق شدن کشتی سنگاپوری

3) اصلاح فهرست شرکت ها برای EC، روسیه و چین

تسهیل در شرایط بهره مندی صنعت از خدمات صندوق بیمه و  پیگیری دریافت غرامت خسارت دیدگان از صندوق بیمه محصولات کشاورزی

در پایان مجمع آقای مظفر علیخانی معاون امور تشکل ها و استان های اتاق ایران شخصاً به جلسه پیوستند و با ذکر این نکته که به دلیل شناخت قدیمی از فعالیت های اتحادیه و آشنایی دیرینه با دبیرکل، علاقمند به حضور در مجمع اعضای اتحادیه بودند نکات مهمی را بیان نمودند که خلاصه آن در ذیل ذکر می گردد:

  • من از روز تاسیس این اتحادیه به عنوان نماینده اتاق حاضر بوده و در طی این 25 سال شاهد رشد و توسعه و موفقیت شما بوده ام و از این بابت هیئت مدیره های مختلف و خصوصاً دبیرکل اتحادیه را تحسین می کنم.
  • اتحادیه شما از بابت جلب نظر اعضا و خدمت رسانی به آنها بسیار موفق بوده که نشانه آن همین حضور فعال در مجامع هست و به صراحت می گویم که در اتاق چنین وضعیتی نمونه است.
  • رویکرد اصلی تان را همچنان حفظ کنید و به سمت ساختار سازی و تقویت بیشتر در اثرگذاری به سیاست ها بروید.
  • اتاق بازرگانی در حوزه تخصصی در همه جا اتحادیه تولید و تجارت را برای جلسات مرتبط با آبزیان به رسمیت می شناسد و حق هم همین است که از نظرات کارشناسی اتحادیه در تدوین آئین نامه ها و ضوابط و مقررات و سیاست گذاری ها استفاده شود.

نکات برجسته ای که در انتخابات این دوره بود را به شکل زیر بیان نمود:

1) جوان تر شدن ترکیب هیئت مدیره؛ میانگین سنی 9 نفر عضو اصلی و علی البدل هیئت مدیره در این دوره 49 سال می باشد. لازم به ذکر است که در دوره قبل نیز این جوانگرایی رخ داده و میانگین سنی هیئت مدیره منتخب 52.3 سال بود که نسبت به 54 سال دوره قبل کاهش داشته است. این نشان می دهد که طی سال های اخیر روند جوانگرایی در ترکیب هیئت مدیره به خوبی پیش رفته و جوان های شایسته جایگزین قدیمی ترهای خوشنام و با سابقه شده اند.

2) در همین راستا قرار گرفتن سه نفر دهه شصتی (آقایان شهریاری متولد 1364 به عنوان جوان ترین عضو در طول تاریخ هیئت مدیره، مالکی متولد 1363 و مومنی متولد 1361) در زمره اعضای هیئت مدیره نشان می دهد که نسل جدیدی از مدیران موفق و صاحب صلاحیت در صنعت آبزیان ظهور پیدا کرده اند که راهبری صنعت را در آینده بر عهده خواهند داشت.

3) پوشش جامع فعالیت ها با تنوع فعالیت هر یک از افراد هیئت مدیره هم در این دوره جالب است. 11 نفر عضو اصلی و علی البدل هیئت مدیره و بازرسین در حوزه های صادرات ماهی و میگو و خاویار، تولید میگو و خاویار و قفس، فراوری، غذا و بازار داخلی فعالیت دارند و می توان گفت که تقریباً از تمام بخش های صنعت که مطابق اساسنامه می توانند به عضویت اتحادیه درآیند نماینده در این هیئت مدیره وجود دارد.

4) از نظر توزیع استانی سمت های اعضا ی اصلی و علی البدل هیئت مدیره نیز استان های هرمزگان، بوشهر، تهران، مازندران، چهارمحال و گلستان که بیشترین اعضای اتحادیه را دارند، نماینده در هیئت مدیره وجود دارد.

5) از منظر حضور بازیگران اصلی تولید و تجارت آبزیان کشور هم جالب است بدانیم صادرکنندگان نمونه کشوری آقایان نوری (صادرکننده نمونه سال های 97 و 98) و مومنی (صادرکننده نمونه سال 1399) در جمع اعضای اصلی هیئت مدیره هستند که نشان می دهد خوشبختانه وزن حضور افراد تاثیرگذار در صنعت در اتحادیه بالاست.

امید آن که روند رو به توسعه صنعت شیلات همچنان ادامه داشته باشد و اتحادیه نیز بتواند با تداوم حمایت اعضا از نقائص و کاستی های خود کم کرده بر دامنه و نفوذ در حوزه اثرگذاری در سیاست های کلان شیلاتی و ایفای نقش نمایندگی اعضا بیفزاید. به نظر می رسد که مسیر درستی است و این شعار که اتحادیه تولید و تجارت آبزیان صدای کسب و کار صنعت آبزیان کشور است در حال تحقق می باشد.

به نظر می رسد که اعضای محترم اتحادیه بر اساس شاخص هایی چون مقبولیت ، مسئولیت پذیری، نقش و جایگاه در صنعت، مفید و موثر بودن، رضایت از عملکرد گذشته، تفکر تشکلی و میل به جوان گرایی انتخاب خود را انجام داده اند و ان شاء ا… منتخبین مجمع نیز با احترام به رأی اعضا با تمام وجود نسبت به انجام وظیفه خطیر محوله تلاش نموده و خصوصاً با همگرایی و پرهیز از تفرقه و اختلاف سلیقه در جهت تقویت اتحادیه گام خواهند برداشت.​