اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

گزارش به اعضا: گزارش جلسه بررسی راهکارهای حل مشکلات مربوط به کمبود و افزایش قیمت خوراک ماهی قزل آلا در نیمه دوم سال جاری

گزارش به اعضا: گزارش جلسه بررسی راهکارهای حل مشکلات مربوط به کمبود و افزایش قیمت خوراک ماهی قزل آلا در نیمه دوم سال جاری

زمان سه‌شنبه 24/07/1403

مکان: سازمان شیلات ایران سالن جلسات طبقه پنجم

حاضرین: آقایان حسینی، شکوری، مختاری و مدیران دفاتر مختلف سازمان شیلات ، خانم مسائلی از موسسه تحقیقات شیلات، آقایان خدایی، شیرازی، باقری، نبی‌زاده از تشکل‌های شیلاتی،آقای قاسمی از اتاق تعاون و آقایان مالکی، رضایی، نوید، عابدیان، خاکی به نمایندگی از کارخانجات خوراک آبزیان به صورت حضوری و نمایندگان شیلات استان لرستان و فارس به صورت مجازی.

خلاصه مباحث:

ابتدا آقای علامیر ضمن خیر مقدم به حاضرین تشکیل پنجمین جلسه شورای گفتگوی شیلات و بخش خصوصی با موضوع بررسی وضعیت خوراک آبزیان را نشانه همگرایی و همفکری در صنعت شیلات کشور و نمادی از توجه به نظرات بخش خصوصی دانستند. سپس آقای دکتر مختاری توضیحی جامع از وضعیت درخشان صنعت خوراک آبزیان داشتند و رشد و پیشرفت کمی تعداد کارخانجات و میزان تولید خوراک آبزیان و نیز رشد کیفی آن در مقایسه با سایر بخش‌های تولید خوراک دام طیور کشور را نشانه سیاست درست در این مسیر دانستند. ایشان اظهار نمودند که اخیراً بر اساس اعلام اداره شیلات لرستان همچنین مکاتبه جناب آقای دکتر شیرازی مدیر عامل محترم اتحادیه تعاونی‌های پرورش ماهی سردابی نگرانی‌هایی از بابت افزایش قیمت و یا در دسترس نبود نبودن خوراک قزل آلا مطرح شده که این جلسه در همین راستا تشکیل شده است.

در ادامه جناب آقای علامیر از آقای دکتر خدایی درخواست کردند که به طرح نظرات اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران بپردازد که ایشان در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های تمام حلقه‌های مختلف زنجیره صنعت آبزیان و به ویژه تولید کنندگان ماهی سردابی و خوراک آبزیان اظهار داشتند که علی رغم ناملایماتی که در مسیر صادرات خوراک آبزیان وجود داشته است اتحادیه تولید و تجارت آبزیان طی ۵ سال گذشته تلاش بسیاری انجام داده که این مسیر باز بماند و در جهت تسهیلگری صادرات خوراک آبزیان (همانند سایر اقلام صادراتی) تلاش بسیاری کرده و لذا مدافع تداوم صادرات است و البته مسلم است که در این مسیر باید به دغدغه‌های تولیدکنندگان نیز توجه کافی شود.

آقای علامیر از آقای دکتر شیرازی درخواست کردند که نظرات خود را بیان نمایند که ایشان نیز ضمن تشکر از تشکیل این جلسه اعلام نمودند که طی ماه‌های اخیر علاوه بر آن که قیمت خوراک قزل آلا افزایش یافته (سه مرحله در سال جاری) بعضاً با نوبت دهی تحویل تاخیر حدود ۱۵ روزه و یا عدم فروش مواجه بوده‌ایم. ایشان تاکید نمودند که با توجه به تقاضای خوب صادرات خوراک کپور، کارخانجات بیشتر تمایل به تولید این محصول و فروش نقدی صادراتی آن هستند و لذا تولید خوراک قزل آلا کمتر شده است و در هر حال دغدغه ما این است که قیمت خوراک بالا رفته، دسترسی کمتر شده و در عین حال قیمت ماهی هم افزایش نیافته است و لذا پرورش دهندگان در فشار هستند. جناب آقای باقری عضو هیئت مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی پرورش ماهیان سردابی نیز ضمن تایید نظرات آقای دکتر شیرازی به ضرورت توجه به قشر تولید کننده و تداوم همکاری کارخانجات خوراک با آنان تاکید نمودند.

در ادامه آقای ارسلان قاسمی با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه اعلام نمودند که چون کارخانجات خوراک آبزیان در تولیدات خود، بخشی از مواد اولیه را از طریق نهاده‌های یارانه‌دار دریافت می‌کنند لذا مشمول قیمت گذاری خواهند بود و درخواست رسیدگی به این موضوع هم شده است. ایشان از جناب آقای مهندس حسینی سوال کردند که آیا نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در جلسه حضور دارد یا خیر؟ که پاسخ رئیس سازمان شیلات مبتنی بر این بود که این جلسه شورای گفتگوی شیلات و بخش خصوصی است و ضرورتی برای این دعوت نبوده، اما اگر لازم باشد این کار را انجام خواهد شد.

آقای دکتر نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردابی اظهار نمودند که مشکلات اصلی فعلی علاوه بر موضوع خوراک به عدم تخصیص ارز به تخم چشم زده وارداتی و کمبود تولید گرانی ماهی در آینده نزدیک مربوط می‌باشد که لازم است توسط سازمان شیلات و فعالین صنعت سردابی مورد توجه قرار گیرد. ایشان به ضرورت تشکیل جلسات ستاد تامین خوراک تاکید داشتند.

در ادامه آقای مالکی به نمایندگی از کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و شرکت فرادانه مطالب مبسوطی بیان نمودند و در مورد تولید و صادرات شرکت خود در سال جاری اعلام نمودند که کل فروش ۹۰ هزار تن بوده در حالی که تولید ۴۲ هزار تن قزل آلا 26 هزار تن کپور و ۱۸ هزار تن میگو بوده و ۲۰ هزار تن صادرات انجام شد.امروز هیچ پرورش دهنده‌ای نیست که به خاطر نبود خوراک نتواند بار بگیرید اما جناب آقای  حسینی من به نمایندگی از کارخانجات می‌گویم مطابق با قانون کارخانجات خوراک نباید خوراکشان را در خارج از سامانه بازارگاه عرضه کنند، اتحادیه‌ها،‌ شیلات و بخش دولتی باید به پرورش دهندگان فشار بیاورند در سامانه خرید کنند.ما از یک ماه پیش شروع کرده‌ایم ولی پرورش دهنده نمی‌آید در سامانه خرید کند.

پرورش دهنده هزار مشکل دارد ولی اتحادیه‌ها باید بیایند و دخیل شوند و با شیلات مشکلاتشان را حل کنند، این بار به دوش کارخانجات افتاده است چرا ما باید جوابگو باشیم؟ اگر فردا روزی تعزیرات از ما سوال کند که چرا ۱۲۰ هزار تن فروش کرده‌ای ولی فقط ۵۰ هزار تن در سامانه است چه پاسخی بدهیم؟

ما در استان‌های چهارمحال و زنجان تست کردیم پرورش دهنده شما حاضر نیست ۵ دقیقه زمان بگذارد و حاضر نیست کد یکتای دامپزشکی خودش را بگیرد و حاضر نیست واقعیت‌های پرورشی خودش را در سامانه قرار دهد تقاص تمام این‌ها را ما باید بدهیم؟

کسی امروز نمی‌تواند بگوید که به دلیل نبود خوراک ماهی من رشد نمی‌کند، همه نوع خوراک همه وجود دارد و باید مسیر آن را به خوبی درست کنیم به ناظران و بازرسانتان بگویید که بیایند و انبارهای ما را بازرسی کنند و حجم ارسال خوراک را مشاهده کنند.

آقای دکتر مختاری گفتند که قیمت خوراک ۲۳ درصد رشد داشته است در حالی که فقط پودر ماهی را ببینید حدود ۵ ۶ ماه گذشته تا الان از ۶۰ هزار تومان الان ۱۳۰ هزار تومان است ساردین تازه ۶۰ هزار تومان الان ۱۳۰ هزار تومان ساردین خشک ۵۰ هزار تومان الان ۱۱۰ هزار تومان ماهی جنوب ۵۰ هزار تومان الان ۷۵ هزار تومان کیلکا ۸۰ هزار تومان الان ۱۵۵ هزار تومان

ویتامین E پرکاربرد در خوراک آبزیان ۴۸۰ هزار تومان الان یک میلیون و چهارصد هزار تومان نیاسین ۲۵۰ هزار تومان الان ۶۵۰ هزار تومان ما ۰ الی ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. به کدام یک از این‌ها یارانه تعلق می‌گیرد لطفاً کارشناسانه صحبت کنید و کمیته تشکیل داده و آن را بررسی نمایید.لطفاً به بازرسانتان بگویید که حتی سرزده تشریف بیاورند و در فرمولاسیون مقدار همین سویا را بررسی کنند.

قیمت ماهی از سنوات گذشته تا الان مربوط به عرضه و تقاضا است ما باید بر روی برندینگ ماهی قزل آلا کار کنیم باید بر روی بچه ماهی و تخم چشم زده کار کنیم که هر بچه ماهی را در اختیار پرورش دهنده قرار ندهیم ماهی سایز می‌گیرد و به وزن ۲ کیلو می‌رسد و می‌بیند که ماهی ماده است. پرورش دهنده دو سال خوراک رنگدانه‌دار می‌دهد که صادرات داشته باشد ولی به خاطر تخم و ژنتیک ضعیف ماهی رنگ ماهی برمی‌گردد.

در مورد ضریب تبدیل غذا پرورش دهنده ای می‌تواند آمار و اطلاعات بدهد که دفترچه بیومیتری کارشناسی شده در جلسه بیاورد و در حضور کارشناسان خبره سازمان شیلات قرار بدهد و ثابت کند.چه عواملی دیگری با ضریب تبدیل دخیل هستند و آیا فقط خوراک باعث بالا رفتن ضریب تبدیل است؟ دمای آب اکسیژن آب نوع غذادهی مدیریت مزرعه و…. همه دخیل هستند. آیا پرورش دهندگان کارشناسان خبره بر روی مزرعه خود برده‌اند که تمام این آیتم‌ها را بررسی کنند.؟

اهمین خوراک‌هایی که در کارخانه‌ها تولید می‌شود اختصاصی برای صادرات نیست و همین خوراک و بخشی از آن که تولید می‌شود که ممکن است ۵۰۰ الی ۸۰۰ تن در روز باشد ۱۰ درصد آن صادر می‌شود، همین کشور ترکیه را ببینید که ما داریم با کشورهای اروپایی رقابت می‌کنیم. زمانی باید اعداد را در جلسه اعلام کنیم که کارشناسی شده باشند من از همه دوستان دعوت می‌کنم بیایند در کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی ررسی کنند که چگونه تولیدات علمی انجام می‌شود.

و خیلی راحت پرورش دهنده و مسئول اتحادیه می‌گوید که ضریب تبدیل سر مزرعه ۱.۸ یا ۲ است با چه منطقی این اعداد را اعلام می‌کنید و آن پرورش دهنده بررسی نمی‌کند که چه مقدار بچه ماهی وارد کرده تلفاتش چقدر بوده است.

لطفاً کارشناسانتان را بفرستید که در حضور کارشناسان خبره سازمان شیلات بررسی کنند تا به یک تفاهم برسیم در برج ۵ سال ۱۳۹۷ صادرات خوراک آبزیان ممنوع شد وقتی مراجعه کردیم متوجه شدیم که در وزارت جهاد یک جلسه داخلی بوده بدون کارشناسی صادرات را ممنوع کردند، برج ۷ همان سال با کمک خودشان و اتحادیه‌ها صادرات آزاد شد.

آقای قاسمی در رابطه با سخنان آقای مالکی گفتند به فرض صحت تمام گفته های شما وقتی برنامه هفتم تکلیف کرده که قیمت گذاری انجام بشود ما هم همین را می‌گوییم که یک کارخانه ریز اعدادش را می‌آورد و قیمت گذاری دولتی باید تعیین شود. آیا شما کارخانه‌دارها می‌خواهید قانون را اجرا کنید یا نه، مباحث تخصصی را باید کارشناسان بررسی کنیم ولی اینجا که می‌خواهیم تصمیم بگیریم باید طبق قانون عمل کنیم.

در ادامه آقای باقری اظهار داشتند همانطور که آقای مالکی عرض کردند در مورد کارخانه‌شان و مزارع پرورشی و واحدهای عمل آوری که دارند همه این‌ها را ما قبول داریم و خسته نباشید به آقای مالکی می‌گوییم و حرف ما این است که کارخانجات غذا به دلایلی قیمت غذا را هر یک ماه یک بار یا هر شش ماه یکبار بالا می‌برند.الان ما فعلاً بحث کیفیت را در نظر نمی‌گیریم و فقط قیمت را در نظر می‌گیریم، ما می‌خواهیم علت را پیدا کنیم خب آقای مالکی با حرارت زیادی این فرمایشات را کردند و ما هم قبول داریم که شرکت فرادانه یکی از موفق‌ترین کارخانه‌های تولید خوراک ایران است و یک اشاره‌ای هم کردند که ما الان به دو استان نمی‌توانیم غذا بدهیم ما می‌خواهیم این مشکل الان حل بشود. علت اینکه نمی‌توانند در این بازارگاه ثبت نام بکنند و مسائلشان را حل کنند این مسئله در اینجا قابل شکافتن است و یک پیشنهادی هم دارم که در تمام شوراهای گفتگو کارگروه‌های مختلفی هستند که قبل از اینکه شورا تشکیل بشود این کارگروه‌ها مشکلات و نظریات خودشان را مطرح و به شورا اعلام می‌کنند ما الان واقعاً در مورد خوراک ابتدا به ساکن همانطور که آقای دکتر نبی‌زاده به عنوان یک اتحادیه گفتند هنوز به جمع‌بندی نرسیدند.

آقای دکتر نبی زاده در ادامه اظهار داشتند واقعا ما انتظار داریم که همان کیفیتی که برای صادرات انجام می‌دهید را برای کالاهای داخلی هم داشته باشید اگرچه از سال ۹۷ تا الان قیمت‌ها تغییر کرده است ولی انصافاً خودم خط‌های تولید را بارها بازدید کردم و واقعاً تغییر کردند این موضوعی که آقای باقری فرمودند حرف درستی است. سال ۹۷ ۹۸ با دوستان خیلی بحث کردیم که یک گروه کارشناسی تشکیل بدهیم، من بازهم تاکید می‌کنم کارگروه تغذیه ۵ مصوبه دارد ۶ دستور وزیر دارد و ما واقعا مانده‌ایم که چرا دفتر تغذیه تشکیل نمی‌شود. این مسئله در بخش دام و طیور چندان جدی نیست ولی در بخش آبزیان بسیار تخصصی است و خود وزارت جهاد پیگیر آن است.

الان تخم چشم زده نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش واردات داشتیم و الان تقریباً واردات قطع شده است یعنی هیچ شرکتی الان واردات نمی‌کند تنها شرکتی هم که واردات داشت تمام آن را در ترکیه معدوم کرد. جناب آقای حسینی اگر واقعاً قزل آلا را می‌خواهیم به امید خدا رهایش کنیم من به شما قول می‌دهم که سال بعد صادرات ما به شدت با مشکل روبرو خواهد شد.

آقای دکتر رضایی از شرکت کیمیاگران تغذیه گفتند ببینید دوستان چند مورد هست که اینجا به صورت کلی عرض می‌کنم:اصولا  قیمت گذاری کار درستی نیست به خاطر اینکه بحث رقابت بازار پیش خواهد آمد و من امروز یک خوراک گران قیمت تولید می‌کنم و شرکت دیگری با گریدهای مختلف تولید می‌کند و هر کدام را تضمین می‌کند و عملاً قیمت گذاری عامل کاهش کیفیت است.

زمانی که مشتری شما عادت کرده بیاید غذا را بردارد و ببرد و کارخانه به خاطر یک سری سیاست‌هایی که دارد رایگان سر مزرعه تحویل پرورش دهنده بدهد و هر موقع دلش خواست پول بدهد این اتفاقات رخ می‌دهد و سرمایه در گردش کارخانه در دست مشتری باشد و تمام خرج‌هایش را انجام بدهد و اگر چیزی ماند به کارخانه بدهد! و کارخانه باید برای برگشت پولش زحمت زیادی بکشد. چناب آقای مهندس حسینی اگر ما روزی به این نتیجه رسیدیم که پول خوراک باید نقدی پرداخت بشود و در مقابل اگر از کیفیت خوراک کم شد کارخانه توبیخ شود خیلی از مشکلات حل می‌شود.

علت عمده مشکلات صنعت آبزی‌پروری و علت ۳۰ الی ۴۰ درصد مراجعه به دادگستری‌ها این است که نقدی فروشی در کارخانجات راه نمی‌افتد. چطور من بروم وام بگیرم و مواد اولیه تهیه کنم ولی پرورش دهنده نقدی خرید نکند، چرا ما باید آبستن ندانم کاری‌های مدیریت باشیم.

من تجربه تلخ خودم را می گویم ؛ به خاطر نبود مواد اولیه رفتم که از خارج مواد اولیه وارد کنم متاسفانه اولین کارخانه‌ای بودم که پودر ماهی وارد کردم و با چه بدبختی و مشکلات این کار انجام شد وام ۱۸ درصدی گرفتم فرشم را فروختم چون قسط وام خیلی سنگین بود پول بانک را دادم و ۲۵ درصد پولم را یک شرکت بلغاری برد و چون تحریم بودم نمی‌توانستم پس بگیرم تمام مدیران و بزرگان استان به من قول دادند من را یاری کنند ولی نتیجه آن این شد که مرا به تعزیرات فرستادند. وقتی پول من خورده شده است و شما باید از من حمایت کنید که پولم را از آن شرکت بلغاری بگیرم به جای آن تعزیرات ۴۰ میلیارد مرا جریمه کرده است که چرا مواد اولیه وارد کرده‌ای!

خیلی از کارخانجاتی که امروز کار می‌کنند و از طریق واسطه چند کیلو خوراک کپور صادر می‌کنند و خدا را باید شاکر باشیم که همین مقدار صادرات هم انجام می‌شود .قیمت ما خیلی گران نشده و داریم با چنگ و دندان آن را حفظ می‌کنیم. آیا می دانید هر یک کیلو خوراک آبزیان نزدیک به ۸۰۰ تومان پول نایلون می‌برد ؟

متاسفانه کارخانه‌های امثال ما رو به خراب شدن و مستهلک شدن هستند صدها بار ما از مدیران و مسئولان حکومتی خواهش کردیم که تسهیلات خاصی نیاز نداریم فقط تسهیلات گمرکی بدهید، بلبرنگی که ۴۰۰ هزار تومان بوده الان من باید ۴۰ میلیون تومان آن را بخرم و فقط با تعهد گمرکی می‌توانم آن را بخرم این مشکلات را ما در تولید داریم خواهشاً آقای حسینی برنامه‌ریزی کنید چون که ما باید دستگاه‌هایمان را به روز رسانی کنیم.

در ادامه خانم قربانی از شیلات لرستان فرمودند یکی از معضلات ما این است که آبزی پروران ما خوراک ندارند چون که تمام خط تولید کارخانه‌های استان ما به کپور اختصاص دارد و همین باعث شده که قیمت خوراک در این روزها بسیار بالا برود. مشکل این است که مزرعه داران ملزم نیستند که خریدشان را از طریق سامانه بازارگاه انجام بدهند یعنی این برای خود آبزی پرور جا نیفتاده که خرید حتماً باید از طریق بازارگاه باشد،

سوال آقای مهندس حسینی: خانم قربانی افراد حاضر در جلسه می‌گویند که سامانه در استان شما قطع است آیا سامانه در استان شما مشکل دارد یا افراد در آن ثبت نام کردند و خرید نمی‌کنند؟ و یکی اینکه فراد نمی‌دانند که چگونه باید در سامانه خرید انجام دهند؟

خانم قربانی: بالغ بر ۵۰۰ مزرعه در این سامانه ثبت نام کردند و شماره کاربری دریافت کردند مشکل این است که خرید را از طریق بازارگاه انجام نمی‌دهند و کارخانه‌ها این افراد را ملزم نمی‌کنند که از بازارگاه خرید کنند و خرید خارج از سامانه دارند.

آقای حسینی: آیا شما پرسیدید که چرا خرید خارج از بازارگاه دارند؟

خانم قربانی: مشکل این است که یک بار باید در سال خرید خود را با کد باید  انجام دهند ولی پرورش دهندگان نمی‌توانند یک بار در سال خوراک خود را تهیه کنند ولی خارج از سامانه می‌توانند هر موقع که خواستند خرید داشته باشند.

آقای حسینی: آیا سامانه به این صورت است که شما باید پیش خرید داشته باشید؟

آقای مهندس قربانی: در مورد کارخانجات به همین شکل است که یک تنخواه دریافت می‌کنند و در طول سال می‌توانند خرید کنند و آبزی پرورها هم می‌توانند بر اساس تنخواهی که دارند در طول سال خرید کنند.

آقای حسینی :خانم دکتر لطفاً یک آسیب شناسی از مزارع بکنید اگر بازارگاه منطبق با نیازهای آنها نیست بررسی لازم را انجام بدهید و مشکلات را حل کنید، و این موضوع را جمع‌بندی شده به من اطلاع بدهید. در هر حال من نمی توانم دور استانم یک دیوار بکشم که فقط یک کارخانه در آنجا بتواند بفروشد و این منطق اصلاً درست نیست شما می‌فرمایید که ۵۰۰ نفر در بازارگاه ثبت نام کردند و می‌گویید که این‌ها به دلیل اینکه باید خریدشان را برای یک سال یکباره انجام دهند ثبت سفارش نمی‌کنند و حضوری این خرید را انجام می‌دهند و موضوع دوم این است که می گویید محصول کارخانه داخل استان بر زمین مانده و پرورش دهندگان بیایند و از این کارخانه‌های استانی خرید کنند تا از تولید داخلی حمایت شود!

 

آقای فلاحی از شیلات فارس فرمودند موضوعاتی که آبزی پروران در همین چند روز گذشته منعکس کردیم بحث قیمت غذا بوده است چون از ابتدای سال سه مرتبه خوراک گران شده است که پرورش دهندگان را با مشکل مواجه کرده، نه از کیفیت بحث به میان آمده و نه از کمبود خوراک ولی مهم‌ترین موضوعی که در استان ما مطرح است قیمت است که روز به روز تغییر پیدا می‌کند؛ با اینکه این نهاده به صورت مورد نیاز در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد. مستحضر هستید خیلی از مزارع ما دچار مشکل شده بودند و از ما خواستند که با بانک‌ها رایزنی کنیم تا برگشت پول‌ها با تاخیر انجام شود و قیمت خوراک‌ها یک مقداری کمتر شود تا بتوانند بازپرداخت‌ها را انجام دهند. گویی که کارخانجات به نوعی برخورد می‌کنند که زمانی که قیمت ماهی کمی بهتر می‌شود قیمت خوراک را تغییر می‌دهند. اینکه دوستان این سال‌ها خیلی زحمت کشیده‌اند و به عنوان یک حامی در کنار بخش تولید بودند درست است ولی عملا در این سال‌ها آبزی پرور نفعی از این نهاده‌ها نبرده است .

در هر حال عمدتاً استان ما بحث و مشکل قیمتی دارند و ما مدام پرورش دهندگان را تشویق می‌کنیم که در بازارگاه ثبت نام کنند.

آقای مهندس حسینی: شورای گفتگو که سال‌ها زمین مانده بود الان راه افتاده و اینکه بتوانیم از نقطه نظرات بخش‌های مختلف صنعت آبزی پروری استفاده کنیم محقق شده است.این صنعت فقط شامل یک حلقه از این زنجیره نیست اگر ما صف آرایی کنیم و تولید کننده و بخش‌های مختلف صنعت را کنار بگذاریم عملاً تولیدی اتفاق نمی‌افتد. تولید یک مفهوم جامع از یک حوزه از صنعت است کما اینکه شیلات یک صنعت چند وجهی و پیشرفته است و جا دارد همین جا از تمام عزیزانی که در این قسمت زحمت می‌کشند تقدیر کنم و از صادرات خوراک آبزیان یکی از تخصصی‌ترین بخش‌ها بوده و برگ زرینی در این صنعت است تشکر کنم.

شورای گفتگو اگر قرار باشد در مواقعی که احساس آلارم می‌کند تشکیل شود به ما کمکی نمی‌کند بلکه باید با برنامه کار شود.

اعتراضی که دوستان ما در حوزه پرورش دارند از این بابت است که بازار دست به نقد ارز و دلار که وجود دارد ترجیح داده می‌شود که به جای شرایط فروش قسطی آن بازار دست به نقد در مقابل بازار فروش قسطی ترجیح داده می شود در صورتی که سرریز این صنعت به قدری است که می‌تواند هر دو بازار را داشته باشد و می‌تواند اگر نگاه عوض شود پایداری خودش را حفظ کند و ضمن حفظ بازار صادرات به نیاز داخل هم کمک کند و لذا برای اینجا  نگاه رگلاتوری و تنظیم کنندگی صنعت لازم است.

ما از اتحادیه‌ها خواستیم که به صورت فعال‌تری در صنعت حاضر شوند و بحث سامانه‌های هوشمند که در دستور کار قرار گرفته مثل شناسنامه‌دار کردن مزارع و محصول در بخش‌های مختلف را فعال کنند.

دغدغه همه دوستان از دید عینک کاری خودشان درست است هر کسی از منظر خودش با یک نگاه می‌نگرد که ما باید با تمام این مشکلات درگیر شویم. اگر قرار باشد هر کدام از ما ادعای مختلف داشته باشیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و چگونه می‌توانیم یک کار تیمی انجام دهیم .تمام محصول این تیم گل زدن به یک دروازه است و هر کسی خارج از تیم کار کند گل به خودی زده است و این اتفاق نتیجه نمی‌دهد. همه ما به یکدیگر نیاز داریم تا نقش آفرینی ما در حوزه امنیت غذایی به تحقق برنامه و اهداف منجر شود و اگر چرخ دنده‌ها با یکدیگر خوب کار نکنند استهلاک بالا می‌رود .خلاصه به این نتیجه می‌رسیم باید جمع همه عزیزان به یک ادبیات واحد برسیم این اتفاق وظیفه ماست به خاطر همین هم مزاحم شما عزیزان در تمام حوزه‌ها می‌شویم که هم اقتصاد داشته باشیم و هم بتوانیم به آن جهش تولید دست پیدا کنیم.

در جلسه اولی که کل تولید کننده‌های خوراک داشتند آقای وزیر هم به صراحتاً اشاره کردند که دخالت اقتصادی دولت در بحث ادبیات اقتصادی خودش دخالت آسیب پذیری خواهد بود و از طرفی ما حمایت‌هایی هم داریم می‌کنیم به خاطر اینکه تولید غذا برای ما اهمیت دارد و یک سری ملاحظات باید داشته باشیم مثل تخصیص نهاده‌ها، حمل و نقل و غیره. حال ما چگونه باید این بالانس را حفظ کنیم هم اقتصادش را روان نگه داریم و هم خروجی اول سفره مردم باشد؟

قطع به یقین همانطور که آقای رضایی اشاره کردند الان به جایی رسیدیم که باید یک سری امتیازات هم بدهیم تا خوراک ما را بخرند .واقعیت این است که اگر بخواهیم این دریچه صادرات که به این خوبی و با زحمت ایجاد شده است را ببینیم و این کار خیلی بزرگی است و این پنجره بسیار روزنه خوبی است لذا باید یک کاری کنیم که اول ما باید خانواده خودمان را حفظ کنیم و اول باید تامین تولید کننده‌های داخلی را انجام بدهیم. از سوی دیگر بازارهایی ایجاد شده با زحمات شما پایداری آن بسیار اهمیت دارد، مشتری مداری ما به روش سنتی است. این که می‌گوییم که در استان را ببند تا من بتوانم بفروشم درست نیست  بلکه شما باید در رقابت بفروشید اگر قرار باشد با زور فروش داشته باشید این معنادار نیست.

تا الان صنعت ما به جهت‌های مختلف مستقل بوده که به الحمدلله نتایج آن را هم دیده‌ایم و لذا بهتر است که درد خود را خودمان درمان کنیم و اگر خودمان هوای خودمان را نداشته باشیم پایدار نخواهد بود و تاب آوری تولید اتفاق نمی‌افتد.

به جای اینکه ما بیاییم از این ابزارهای مصنوعی مثل قیمت گذاری دستوری و یا ممنوعیت صادرات استفاده کنیم و تعرفه بگذاریم بهتر است در واقع استحکام صنعت را دنبال کنیم و باور کنیم پایداری حلقه‌های مختلف و خوشه تولید است که راه حل اساسی است و اگر کسی به دیگری آسیب می‌زند همه ما آسیب می‌بینیم و نباید بگذاریم آسیب بخوریم.

ایشان در پایان فرمودند باید با کارخانه‌های آبزیان یک سری مکاتبات انجام بدهیم و بگوییم که این اتفاق افتاده است و آسیب شناسی انجام شود یک فرمی تهیه شود که وضعیت چگونه است و تمام این موارد را همه عزیزان جمع‌بندی کنند.