اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

حسگرهایی ابداع شده که میکروپلاستیک‌ها را در سایت‌های آبزی‌پروری شناسایی می‌کنند

حسگرهایی ابداع شده که میکروپلاستیک‌ها را در سایت‌های آبزی‌پروری شناسایی می‌کنند

27 ژوئن 2024
محققان در سایت‌های آبزی پروری، فناوری پیشرفته‌ای را برای تشخیص و تمایز میکرو پلاستیک‌ها از سایر ذرات طبیعی توسعه داده‌اند.

میکروپلاستیک‌ها تقریباً در همه جا حتی در محیط‌های دریایی یافت می‌شوند

محققان برجسته جهان که روی پروژه ASTRAL با بودجه 7.93 میلیون یورویی اتحادیه اروپا کار می‌کنند، دو حسگر مختلف را برای آزمایش میکروپلاستیک در سایت‌های آبزی پروری در سایت تحقیقات دریایی Lehanagh Pool موسسه دریایی ایرلند در منطقه Connemara، ایالت County Galway  به کار گرفته‌اند.

این حسگرها توسطLEITAT، یک سازمان تحقیقاتی و فناوری مستقر در بارسلون ساخته شده‌اند و از فناوری‌های فوتونیک[1]، بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی برای اندازه‌گیری میکروپلاستیک‌هایی با اندازه میکروسکوپی استفاده می‌کنند، حسگر‌های مذکور  می‌توانند میکروپلاستیک‌ها را از برخی ذرات طبیعی دیگر که ممکن است در نمونه‌های آب وجود داشته باشند تشخیص و تمایز دهند.


[1] فوتونیک علمی است گستره که شامل ایجاد، انتشار، انتقال، مدولاسیون، سوئیچینگ، تقویت و آشکارسازی نور می‌شود. با اختراع لیزر، و پس از آن، با ساخت فیبر نوری شاخه اپتیک در علم فیزیک آنقدر گسترده گردید و کاربردهای آن آنقدر زیاد شد، که زمینه‌ای جدید موسوم به فوتونیک در علم متولد گردید.

خانم Inma Sanchez، عضو کنسرسیوم ASTRAL و محقق اصلی درLEITAT توضیح می‌دهد که او معتقد است این نوع فناوری برای رشد بخش آبزی پروری ضروری است.

«فن‌آوری‌های این چنینی در آبزی‌پروری برای نظارت و کنترل پارامترهای کلیدی، پیشگیری و مدیریت بیماری‌ها، مدیریت ضایعات و جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها مورد نیاز هستند. به این ترتیب آبزی‌پروران می توانند عملکرد خود را بهینه کنند و از شیوه های آبزی پروری پایدار و کارآمد اطمینان حاصل کنند».

او افزود :«به طور کلی، آینده آبزی‌پروری پایدار به توسعه مداوم فناوری‌هایی بستگی دارد که می‌توانند از رشد و موفقیت گونه‌های مختلف در یک سیستم پرورشی حمایت کنند. این امر مستلزم نوآوری، سرمایه گذاری و همکاری مداوم بین آبزی‌پروران، محققان و ارائه دهندگان فناوری است.»

کنسرسیوم ASTRAL قصد دارد در ماه‌های آتی حسگرها را در محیط‌های عملیاتی مختلف مستقر کند و از این طریق امکان نظارت بر میکروپلاستیک در محل را در زمان واقعی در سایت‌های پرورش آبزیان فراهم کند. علاوه بر آبزی‌پروری، حسگرها را می‌توان برای استفاده در تنظیمات دیگر مانند کشتی‌های تحقیقاتی یا لنگرها نیز تطبیق داد.