اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

چالش و امیدهای صادرکنندگان: بازار جهانی میگو بیش از حد اشباع شده است

چالش و امیدهای صادرکنندگان: بازار جهانی میگو بیش از حد اشباع شده است

24 می 2024
اکوادور

بازار جهانی میگو هنوز هم در پی آثار پس از همه‌گیری کرونا بهبود نیافته است. مشکلات به سه دلیل تشدید می شود:

انباشت موجودی‌های مازاد سردخانه ها ناشی از هزینه‌های بالای تولید و حمل و نقل

اعمال تعرفه‌های جبرانی توسط ایالات متحده بر سه کشور بزرگ صادرکننده

و مجموعه‌ای از گزارش‌ها در زمینه وجود رویه ها‌ی منفی و رفتار ناشایست و غلط (در مورد هند و کار اجباری)

صادرکنندگان میگو از پنج کشور – اکوادور، ویتنام، هند، اندونزی و بنگلادش – نظرات خود را در نمایشگاه جهانی غذاهای دریایی در بارسلون در هفته گذشته بیان کردند. در اینجا به برخی از نکات مهم پرداخته شده است.

José Antonio Camposano، مدیر اجرایی اتاق ملی آبزی پروری اکوادور ( Camara Nacional de Acuacultura) گفت که عدم اطمینان در مورد تعرفه‌های ایالات متحده، تولیدکنندگان میگوی این کشور را به کاهش تولید و صادرات سوق داده است.

به گفته Camposano، اگرچه تعرفه‌ها در مارس امسال بازنگری شد و تعرفه‌های مربوط به اکوادور از 7.55 درصد به 2.89 درصد کاهش یافت و همچنین تعرفه‌ها را برای صادرکنندگان بزرگ Santa Priscila و Sociedad Nacional de Galapagos (Songa) کاهش دادیم، اما همچنان قبل از تصمیم‌گیری نهایی، عدم اطمینان وجود خواهد داشت. ادامه وجود تعرفه‌های آمریکا تنها عامل موثر بر تولید در اکوادور نیست. این صنعت همچنین با کمبود شدید خوراک مواجه است، زیرا اثرات خشکسالی موجب قطع برق شده است. Camposano گفت: “ما ممکن است در چند روز آینده با کمبود 10 درصدی خوراک مواجه شویم.”

با این حال، یک تولید کننده گفت که در حال تدوین برنامه های سرمایه گذاری و کارایی برای افزایش تولید است. Patricio Cobos Cordova، مدیر گروه PCC، گفت: گروه PCC قصد دارد حجم تولید و صادرات را تقریباً 40 درصد طی دو سال آینده به 25 میلیون پوند (11340 تن) افزایش دهد.

ویتنام

رئیس بزرگترین شرکت پرورش میگو در ویتنام انتظار دارد عرضه و تقاضا در سال جاری “متعادل تر” شود . Le Van Quang، مدیر عامل شرکت Minh Phu Seafood می‌گوید انتظار دارد قیمت‌ها به سطح قبل از COVID-19 بازگردد.

Le  همچنین در مورد برنامه Minh Phu برای افزایش صادرات به 70.000 تن در سال صحبت کرد که حدود 70 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با این حال، او چیزی در مورد تعرفه های ایالات متحده نگفت و تنها گفت که “هنوز نشانه روشنی” در مورد اینکه آن‌ها چگونه بر صادرکنندگان ویتنامی تأثیر خواهند گذاشت وجود ندارد.

با این حال شرکت فرآوری و خدمات غذاهای دریایی (CASES) Ca Mau  با توجه به موضوع تعرفه، قصد دارد تولید میگو را در حدود 18.000 تن حفظ کند . Huynh Nhat Thanh، رئیس فروش این شرکت، گفت که بازار “بسیار دشوار” است اما مصرف “شاید در پایان امسال یا سال آینده” افزایش یابد.

Thong Thuan Seafood که دارای سه کارخانه فرآوری میگو و شش مزرعه است، در مورد تعرفه ها بیشتر از سایر شرکت ها آسیب دید. یکی از نمایندگان شرکت که مایل بود ناشناس بماند، از اظهار نظر در مورد تعرفه ها خودداری کرد. با این حال او گفت Thong Thuan  قادر خواهد بود تولید معمول خود را در صورتی که بازار کشش داشته باشد به 8.000 تا 10.000 تن در سال افزایش دهد.

هند

Zubin Mehta، رئیس عملیات و فروش Mindhola Foods، گفت که این تعرفه ها به هند “آسیب می رساند” و این کشور را در “وضعیت سختی” قرار می دهد. او گفت: نکته مهم ژئوپلیتیک است که درگیری های اوکراین و خاورمیانه باعث افزایش نرخ حمل و نقل و هزینه سوخت می شود. با این حال، این وضعیت غیرقابل حل نیست. او همچنین اظهار داشت: « شرایط متشنج خواهد بود، اما ما نمی‌خواهیم تجارت را متوقف کنیم. برای Mindhola، ایالات متحده مقصد حدود 15-20٪ از صادرات آن است. چین بزرگترین بازار است که 40 تا 45 درصد از فروش را به خود اختصاص داده است. این شرکت دارای 600 هکتار مزرعه میگو در Gujarat با تولید سالانه 4000 تا 5000 تن است که عمدتاً هدف صادراتی دارد.»

شرکت دیگری به نام Chitra Sea Foods به دنبال بازارهای جایگزین است. Swaroop Gandhi Chitra ، مدیر عامل، گفت: “ما صادرات به ایالات متحده را کاهش خواهیم داد و صادرات به اروپا را افزایش می دهیم و ما این کار را از قبل شروع کرده ایم.”

Chitra Sea Foods، یک شرکت نسبتاً جدید مستقر در Andhra Pradesh، سالانه حدود 3.000 تن میگو صادر می کند و امیدوار است تا پایان سال جاری تولید را به حداقل 10.000 تن افزایش دهد.

مجموعه ای از گزارش های تحقیقی در مورد تخلفات صنعتی که ماه گذشته در باره صنعت میگوی هند منتشر شد، همچنان مشکل ساز است. این اتهامات به شدت توسط نمایندگان صنعت رد شد. Mehta گفت: «قضاوت در مورد یک صنعت بر اساس یک مورد تخلف دشوار است. شرکت‌های هندی بسیار حرفه‌ای هستند و امکانات پیشرفته‌ای در هند دارند.»

شرکت مواد غذایی منجمد Forstar مستقر در بمبئی نسبت به قیمت ها خوشبین تر است.  S.G. Nair  رییس این شرکت گفت که کاهش شدید تولید هند باعث می شود عرضه بیشتر با تقاضا مطابقت داشته باشد و قیمت ها تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده بهبود یابد.

Nair با تخمین اینکه تولید هند ممکن است امسال بین 20 تا 25 درصد کاهش پیدا کند، گفت: «مزارع هندی ذخیره سازی100 درصدی را انجام نمی دهند، پرورش دهندگان به دلیل کاهش قیمت ها در برابر ذخیره سازی کامل مقاومت می کنند. شرکت For star دو کارخانه فرآوری در بمبئی دارد که سالانه نزدیک به 10.000 تن میگو تولید می‌کند و 80 تا 85 درصد آن را به ژاپن، اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کند.این شرکت از تحریم‌ها در پرونده تعرفه‌های متقابل ایالات متحده علیرغم اینکه تحت بررسی بود، معاف شد و این یک تسکین بزرگ برای صنعت است. پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، صادرات آن به بازار ایالات متحده باعث شده که جان تازه‌ای بگیرد.

Sandy Johan، مدیر صادرات شرکت  PT Wahyu Pradana Binamulia، گفت برخی از مشتریان آمریکایی به طور موقت سرعت معاملات جدید را کاهش داده اند، همچنین ادامه داد که”ما دوباره شروع به گرفتن قرارداد از خریداران عادی در ایالات متحده کرده ایم.” او گفت: فروش ما به ایالات متحده حدود سه ماه است که کاهش یافته است. دادن توضیح (به مشتریانمان) برای ما سخت است زیرا خودمان هم نمی دانیم چکار باید بکنیم.” PT Wahyu Pradana Binamulia همه میگو وانامی و ببری سیاه خود را صادر می کند. حدود 65 درصد از محصولات به ایالات متحده، 15 تا 20 درصد به اروپا و بقیه به آسیا و عمدتاً ژاپن صادر می شود.

کارخانه فرآوری این شرکت در Makassar، بزرگترین شهرSulawesi ، حدود 2.500 تن در سال تولید می کند. این شرکت میگو را از مزرعه خود (تقریباً 200 هکتار زمین در استان South Sulawesi) و همچنین میگوهای عرضه شده توسط سایر پرورش دهندگان محلیا فرآوری می کند.

بنگلادش

رئیس و مدیر عامل شرکت بازرگانی Borrak Seafood Trade International در داکا  گفت: ارزش کل صادرات میگوی بنگلادش در سال گذشته حدود 300 تا 350 میلیون دلار (تقریباً 280 میلیون تا 327 میلیون یورو)  بود. Mohammed Shahjahani  گفت: «چند سال پیش، صادرات ما حدود 500 میلیون دلار (تقریباً 466 میلیون یورو) بود.

با این حال، بنگلادش تا حدودی از کاهش بلندمدت قیمت‌های جهانی مصون مانده است، زیرا میگوی ببری سیاه (که بیش ترین سهم در صادرات میگو را تشکیل می‌دهد) قیمت‌های نسبتا بالایی در بازار بین‌المللی دارد. Shahjahani   گفت: سایر کشورهای آسیایی در سال های اخیر توجه خود را به تولید میگوی وانامی معطوف کرده اند. با این حال، از آنجایی که هزینه های تولید از قیمت ها بیشتر است، او گفت که متوجه شده است که تولیدکنندگان هندی بیشتری به میگوی ببر سیاه روی آورده اند. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش رقابت با بنگلادش شود.

او گفت: «ما نگران هند هستیم و اظهار داشت که بنگلادش به دلیل کاهش ذخیره سازی اخیر در مزارع  و کاهش قیمت‌های جهانی، محموله‌های سالانه صادراتی را به حدود 2200 کانتینر کاهش داده است. او گفت: «اما ما هنوز هم خوب کار می کنیم.» وی در مورد کیفیت میگوی صادراتی از بنگلادش سخنی به جای گذاشت. «ببری سیاه به برند بنگلادش تبدیل خواهد شد!» او گفت. طعم ببری سیاه با میگوی وانامی متفاوت است. کسانی که چشیده‌اند می‌دانند من چه می‌گویم».