اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

آخرین تحلیل بازار ماهی تازه ، روند بازار میگو و ماهی تون و کنسرو ماهی تون و اخبار جدید تحولات بازار برخی از کشورها آگوست 2024(29 مرداد 1403)

آخرین تحلیل بازار ماهی تازه ، روند بازار میگو و ماهی تون و کنسرو ماهی تون  و اخبار جدید تحولات بازار برخی از کشورها  آگوست  2024(29 مرداد 1403)
19 August 2024

ماهی تازه

  • بازار آسیا سهم 21.6 درصدی در واردات جهانی ماهی تازه/سرد شده دارد که در سه ماهه اول 2024 افزایش یافته است. مصرف ماهی در هند در طول سال ها افزایش یافته است.
  • انتظار می رود تقاضا برای ماهی و غذاهای دریایی محلی و وارداتی در آسیای جنوب شرقی و خاور دور در سه ماهه سوم سال 2024 ثابت باشد.

ماهی تون سرد و منجمد

  • تقاضای جهانی برای ماهی تون غیر کنسرو شده با ارزش بالا برای برای فیله ماهی تون فوق منجمد افزایش یافت اما در مورد ماهی تون تازه تضعیف شد. قیمت صادراتی اسکیپ جک منجمد به تایلند بین 1450 تا 1600 دلار آمریکا در هر تن در طول ماه ژوئن تا آگوست در نوسان بوده است. تقاضا برای ماهی تون پخته شده در میان بسته بندی های ماهی تون آسیایی افزایش یافت اما در اروپا ضعیف شد.

میگو

  • عرضه کلی میگوی پرورشی در سال 2024 کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و در بازارهای برتر نسبت به سال 2023 کمتر وارد می‌شود. تقاضا برای میگوی خام نیمه فرآوری شده در بازارهای غربی ثابت بوده ، اما برای محصولات فرآوری شده با ارزش بالاتر ضعیف شده است. واردات شش ماهه در سال 2024 در بیشتر بازارها در مقایسه با سال 2023 کاهش یافته است.

کنسرو ماهی

تجارت بین المللی کنسرو و ماهی آماده به 3.20 میلیون تن به ارزش 17.54 میلیارد دلار در سال 2023 رسید. واردات برای کنسرو شاه ماهی، ماهی مکرل و ماهی سالمون ثابت بود اما برای کنسرو ماهی تون و ساردین ضعیف شد.

ماهی منجمد

در سه ماهه اول 2024، بازارهای آسیایی بیش از نیمی از واردات ماهی منجمد جهانی را جذب کردند که البته این بازار تحت سلطه چین بود. روند مثبت واردات ماهی منجمد در آسیا در سه ماهه سوم و چهارم سال 2024 ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار

پاکستان      افزایش صادرات آبزیان در سال 2023

در سال 2023، کل صادرات آبزیان در پاکستان 21.9 درصد از نظر مقدار و 3.4 درصد از نظر ارزش نسبت به سال 2022 افزایش یافت و مجموع صادرات 219.386 تن به ارزش 470.98 میلیون دلار آمریکا بوده است. در میان بازارهای اصلی، چین که 47 درصد سهم بازار از کل مقدار صادرات آبزیان خود را در اختیار دارد، 32.2 درصد افزایش را به ثبت رساند. دیگر بازارهای مهم عبارتند از: تایلند (+1.7%)، اندونزی (+23.8%)، مالزی (+25.4%) و امارات متحده عربی (+24.8%). رشد قابل توجه صادرات به چین را می توان به روابط تجاری قوی بین دو کشور و مشارکت منظم صادرکنندگان پاکستانی در نمایشگاه غذاهای دریایی در چین نسبت داد.

هند       صادرات آبزیان طی چهار سال گذشته افزایش یافته است

مقدار کل صادرات آبزیان در هند 9.4 درصد افزایش یافت، اما از نظر ارزش در ژانویه تا دسامبر 2023 نسبت به سال قبل 7.8 درصد کاهش داشت. کاهش ارزش علیرغم افزایش مقدار صادرات، در درجه اول به دلیل کاهش شدید ارزش صادراتی میگو ناشی از کاهش قیمت های بازار بین المللی است.

دولت هند برای رشد بیشتر صادرات تلاش میکند و بخشودگی عوارض و مالیات بر صادرات را به 3.1 درصد برای برخی از محصولات دریایی افزایش داده است که به صادرکنندگان امکان می دهد تخفیف های جزئی در تعرفه ها دریافت کنند. علاوه بر این تعرفه واردات خوراک آبزیان را کاهش داده است تا قیمت تمام شده غذاهای دریایی و محصولات شیلاتی هند را در بازارهای بین المللی جذاب تر کند تا به افزایش صادرات کمک شود.

نروژ/چین     تجارت غذاهای دریایی بین دو کشور در نیمه اول سال تحت تاثیر قرار گرفت

بر اساس گزارش شورای غذاهای دریایی نروژ، صادرات غذاهای دریایی نروژ به چین در نیمه اول سال 2024 کاهش یافته است. ضعف در قدرت خرید مصرف کنندگان برای غذاهای دریایی با ارزش بالا در چین، عرضه کم ماهی سالمون درشت از نروژ و تغییر مکان در عملیات فرآوری از چین تا ویتنام عواملی هستند که بر صادرات غذاهای دریایی نروژ به این بازار تأثیر گذاشته اند. صادرات ماهی سالمون اقیانوس اطلس تازه/سرد شده به چین در طی ژانویه تا ژوئن 2024 از نظر مقدار 20 درصد و از نظر ارزشی 10.9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. عرضه ماهی سالمون آزاد سایز بزرگ امسال برای بازار محبوب چین کمتر شده است و در نتیجه صادرات کاهش می یابد. علاوه بر این فروش ماهی مکرل به چین نیز در طول دوره بررسی کاهش یافت. تحت تأثیر کاهش درآمد قابل دسترس، تقاضای مصرف‌کننده در چین به سمت جایگزین‌های ارزان‌تر از ماهی نروژی مانند ماهی تیلاپیا و پانگاسیوس می‌رود.