اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

آیا آبزی پروری و گردشگری در یونان می‌توانند با هم سازگار باشد؟

آیا آبزی پروری و گردشگری در یونان می‌توانند با هم سازگار باشد؟

16 آگوست 2024
در حالی که در جزایر یونان، آبزی‌پروری همیشه چندان مورد استقبال قرار نگرفته است، یک خانواده یونانی موفق شده تا پرورش ماهی را با گردشگری ترکیب کند، که نشان می دهد این دو بخش می‌توانند با موفقیت در کنار هم همزیستی داشته باشند.

Chatzinikolaou نشان می‌دهد که آبزی پروری و گردشگری می‌توانند به طور مسالمت آمیزی همزیستی داشته باشند. | منبع:  Blutopia

Lamar  و Blutopia  شرکت‌های خانوادگی پرورش ماهی در قفس در جزیره زیبای Rhodes هستند که آبزی پروری پایدار را با اکوتوریسم دریایی ترکیب می‌کنند.

این شرکت‌ها که توسط خانواده Chatzinikolaou تأسیس شده‌اند، نمونه‌ای از نحوه تعادل بین نظارت محیط‌زیست و تنوع کسب‌وکار را ارائه می‌دهند. Lamar که در سال 2016 تأسیس شد، بر روی پرورش ماهی با کیفیت بالا تمرکز دارد و  Blutopia بیش از 15 سال است که بر اکوتوریسم دریایی و غواصی متمرکز شده است.

این یک تجارت خانوادگی است که آقایSavvas  و خانمMariza Chatzinikolaou  از دو پسرشان حمایت می‌کنند: Lazaros، یک مربی غواصی و کاپیتان قایق تجاری، بر ایستگاه فرآوری ماهی نظارت می‌کند، در حالی که Christos  یک مربی غواصی و کاپیتان شرکت Blunatura است. آن‌ها با هم تیمی متشکل از 15 کارمند را مدیریت می‌کنند.

آن ها می گویند هدف مشترک ما آموزش مردم در مورد آبزی پروری و رفع باورهای غلط در مورد این بخش است. آن‌ها همچنین قصد دارند نمونه ای از چگونگی موفقیت و تحول شرکت‌های کوچک و متوسط ​​را نمایش دهند و همچنین حفاظت و پایداری از اکوسیستم را ارتقا داده و به بازدیدکنندگان اجازه دهند تا از زیبایی زندگی دریایی لذت ببرند و نقش حیاتی آبزی پروری پایدار را درک کنند.

آن انطور که Savvas  اظهار می دارد می‌کند: “ما مفتخریم که مزرعه و محیط زیست خود را به گردشگران نشان دهیم و از آن‌ها دعوت کنیم تا طعم ماهی پرورشی ما را بچشند. چشم انداز ما، تبدیل شدن به یک ویترین آبزی پروری پایدار جهانی و بهترین شیوه‌های جاذب برای مزرعه پرورش ماهی است.”

Lamar  در یک منطقه طبیعی حفاظت شده فعالیت می‌کند که به دلیل کیفیت آب بکر و شرایط مطلوب برای رشد ماهی انتخاب شده است. این مزرعه 10.000 متر مربع وسعت دارد و دارای 18 قفس با اندازه‌های مختلف 40 ، 60 و 80 متر است. این ظرفیتLamar  را قادر می‌سازد تا سالانه 320 تن ماهی تولید کند که از جمله آن‌ها می‌توان به ماهی سنگسر طلائی، سی‌بریم، سی باس ، شانک سرخ و میش ماهی قهوه‌ای  اشاره کرد.

هدف تولید این است که نیازهای بازار را با هر برداشت تقریباً 2-6 تنی برآورده کند. برای اطمینان از عرضه ثابت و تازه، Lamar  حدود سه برداشت را در هفته انجام می‌دهد، تقاضا در تابستان بیشتر می‌شود و در زمستان کاهش می‌یابد.

نقاط عطف مهم این طرح شامل بازسازی مزرعه با بودجه اتحادیه اروپا و همکاری با موسسات تحقیقاتی مانند HCMR و دانشگاه‌های مختلف در سراسر اروپا و ایالات متحده است.

این شرکت همچنین یک مرکز فرآوری ماهی را راه اندازی می‌کند که در آن سر و آبشش ماهی‌ها زده می‌شود، فیله شده و بر اساس تقاضا، بسته‌بندی می‌گردد.

هدف خانواده Chatzinikolaou نشان دادن پایداری و بهترین شیوه های آبزی پروری است.

در همین حال، Blutopia یک تجربه اکوتوریسم منحصر به فرد را در نزدیکی تأسیسات آبزی‌پروری Lamar، در جنوبی‌ترین نقطه Rhodes ارائه می دهد. Blutopia متخصص آموزش محیط زیست، به ویژه برای نسل‌های جوان است و قصد دارد آگاهی در مورد اهمیت حفظ زیبایی‌های طبیعی مدیترانه افزایش دهد. تیم آن‌ها، متشکل از زیست شناسان دریایی، مربیان غواصی، و یک متخصص آبزی پروری پایدار بوده و یک تجربه یادگیری همه جانبه را از طریق انواع تورهای غواصی و آموزشی ارائه می‌دهد.

همانطور که دکتر Tasos Baltadakis، که بخش تجربیات زندگی دریایی شرکت Blutopia  را مدیریت می‌کند، توضیح می‌دهد: “ما می خواهیم بازدیدکنندگان بفهمند که آبزی پروری چیست و چگونه باید به شکلی متنوع انجام شود تا شرکت های کوچک و متوسط ​​در آینده سرپا بمانند و رشد کنند. از طریق Blutopia  ، ما مردم را به اقیانوس نزدیک می‌کنیم و به آن‌ها زیبایی و حس پیچیدگی دریا را منتقل می‌کنیم، از تجربیات زندگی دریایی لذت می‌برند و واقعاً ماهیت آن را احساس خواهند کرد.”

در این تور چندین سفر در هفته از جمله فعالیت هایی مانند غواصی، شنا با استفاده از اسنورکل در اطراف صخره های مرجانی دست نخورده و شنا در اطراف استخرها انجام خواهد شد که همه برای نمایش حیات وحش دریایی محلی و همچنین عملیات مزرعه طراحی شده‌اند.

هدف Blutopia نشان دادن ماهیت محیط دریایی ساحلی است

نحوه مدیریت دو کسب و کار

مدیریت عملیات دوگانه آبزی پروری و اکوتوریسم یک کار پیچیده است که نیاز به تعادل و هماهنگی مناسب دارد. آن‌ها تیم های اختصاصی جداگانه ای را برای هر عملیات ایجاد کرده‌اند و تضمین می کنند که استانداردهای بالا در هر دو زمینه حفظ می شود. تمرکز تیم آبزی پروری بر پرورش ماهی پایدار، مدیریت قفس های دریایی و پیروی از استانداردهای HACCP است. در همین حال، تیم اکوتوریسم متشکل از زیست شناسان دریایی و مربیان غواصی، تورهای آموزشی و فعالیت هایی مانند غواصی در عمق کم و نحوه ورود به آب را طراحی و اجرا می‌کند. برنامه‌ریزی آن‌ها تضمین می‌کند که تورها با عملیات پرورش ماهی تداخل نداشته باشند و اختلالی در هر دو جنبه از تجارت ایجاد نکنند.

علی‌رغم چالش‌هایی مانند موانع نظارتی، شرکت‌ها می‌گویند که بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کرده‌اند و موفقیت خود را در ادغام پایداری با آموزش عمومی نشان می‌دهند. به گفته خانوادهChatzinikolaou ، بازدیدکنندگان عمدتاً از اروپا بلکه از سایر نقاط جهان ماهیت آموزشی تور و غواصی را بسیار دوست دارند و حتی برخی از آن‌ها چندین بار این تور را امتحان کرده‌اند.

چشم اندازهای آینده

با نگاهی به آینده، خانوادهChatzinikolaous  اهداف بزرگی برای گسترش فعالیت های خود داشته و پیشنهاداتی را هم در نظر دارند. در بخش گردشگری قصد دارند اقامت‌های تجربی طولانی‌تری را پیشنهاد کنند. آن‌ها همچنین در نظر دارند یک کلاس زیست شناسی دریایی در زیر آب ایجاد کنند و یک آزمایشگاه مخصوص زیر آب برای کاوش و پرورش گونه‌های مختلف دریایی، بسازند.

Lamar  در بخش آبزی پروری، در حال برنامه ریزی برای بالا بردن بیشتر ارزش افزوده محصولات، فرآوری فیله ماهیان به انواع مختلف و راه اندازی رستورانی است که مهمانان می‌توانند از محصولات تازه و ارگانیک مزرعه لذت ببرند.

این شرکت‌ بر این باور است که مدل آن‌ها می‌تواند الهام بخش دیگر کسب‌وکارهای آبزی‌پروری برای گنجاندن بخش گردشگری باشد و در نتیجه مزایای آموزش زیست‌محیطی و شیوه‌های پایدار را گسترش دهد.