اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

آیا واقعا شرایط بحرانی است؟

آیا واقعا شرایط بحرانی است؟

اوضاع اصلاً خوب نیست! این روزها این سخن را زیاد می شنویم.

آیا واقعاً چنین است؟ اوضاع خوب نیست؟ در سطح عمومی جامعه عدم ثبات قیمت ها، هجوم به بازار سکه و طلا، خودرو و مسکن و احساس ناامنی هایی که به حق یا ناحق وجود دارد این را القا می کند که شرایط اقتصادی ملتهب است و قطعاً هر کس بخواهد منکر این امر شود به خطا رفته است. منتهی بحث بر سر این است که در این شرایط چه باید کرد و در صنعت ما اوضاع چگونه است و آیا تکرار این مضمون که “وضع خراب است” دردی را دوا می کند؟

تردیدی نیست که از مزرعه تا سفره و از واردات آبزیان تا صادرات آن همگی تحت تاثیر آثار سیاست های دولت، فشارهای روانی و واقعی بیرونی؛ و رفتارهای مردم قرار دارد اما هر یک از بخش ها واکنش ها و رفتارهای متفاوتی دارند. پرورش دهنده میگو امیدوار است تحت تاثیر نرخ غیر رسمی ارز، حتی در شرایط رکود بازار جهانی محصولش را  به قیمت بهتری نسبت به سال قبل به فروش رساند. صادرکننده اما نگران است ؛ زیرا الان که فصل مذاکره و بازاریابی است از یک سو مشتری چندانی به او مراجعه نکرده و از سوی دیگر به همین مشتریان محدود هم نمی تواند پیشنهاد قیمتی دهد. تکلیف ارز هم مشخص نیست، وعده هایی داده شده اما هنوز عملیاتی نشده ! وارد کننده ماهی که تا دیروز شرایط را به نفع خود می دید و براحتی ثبت سفارشات خود را به نرخ رسمی انجام می داد، چند روزی است که با محدودیت مواجه شده . علیرغم وعده هایی رسانه ای مسئولان، از بانک مرکزی جواب منفی می گیرد و این ترس ایجاد شده که نکند مجبور به استفاده از ارز صادرکننده خواهد بود؛ که اگر چنین شود تغییر قیمت حدود 50 درصدی را در تعهداتش خواهد داشت. پرورش دهنده ماهیان گرمابی و سردابی و ماهی در قفس و خاویاری نمی دانند اثرات این نوسانات در قیمت تمام شده آنها چیست و چه تاثیری در قدرت خرید مردم خواهد داشت؟ واحدهای فراوری هم وضعیت مشابهی دارند.

تقریباً همه این بلاتکلیفی ها ریشه در موضوع برجام و مصوبه ارزی اخیر دولت محترم دارد و البته حواشی آن یعنی بی ثباتی قیمت سکه و طلا و … در کنار جو روانی که از داخل و خارج از کشور به آن دامن زده می شود در ایجاد این وضعیت دخیل هستند.

به این اضافه کنیم عدم صداقت دولت در محرم دانستن مردم و آدرس غلط دادن هایی که ” نگران نباشید ارز به میزان کافی هست و هر مقدار بخواهید تخصیص می دهیم!” که در این باره در ماه گذشته با هم سخن گفته بودیم.

در ابتدای این گفتار هم اشاره داشتیم که با ذکر مصیبت و کوبیدن بر طبل نا امیدی (که خواسته دشمن و ایادی داخلی اش هست) مشکلی حل نمی شود که هیچ؛ بلکه بر مشکل افزوده خواهد شد.

حال اگر دولت محترم بر فرض محال ! از اتحادیه سوال کند که چه تصمیمی می تواند آرامش را در صنعت شما ایجاد کند و تمام چرخه در یک تعادل نسبی به تولید و تجارت خود مشغول باشند چه پاسخی باید بدهیم؟ پاسخی که مورد تایید همه بخش ها باشد.

این وظیفه ماست که پیشنهاد بدهیم (که داده ایم و به گوش عالی ترین مقامات دولت رسانده ایم) و به جای نا امیدی، بر اساس توان حقیقی و واقعیت ها، همه تلاش را برای اصلاح به کار بریم. با توجه به فرصت واقعی شدن نرخ ارز ، آن چه که به عنوان یک مبنای واحد می توانیم به آن اشاره کنیم آن است که:

1) نهاده های مورد نیاز شامل تخم چشم زده، مولد میگو و نیز اقلام سرمایه ای و ماشین آلات و مواردی از این دست، بر اساس ارز رسمی دولت به صنعت اختصاص یابد.

2) سایر نهاده ها مانند ماهی صنعتی و کل ماهیان تجاری (به جز تیلاپیا) با ارز رسمی از محل پتروشیمی ها (موضوع بخشنامه مورخ 21/03/97 وزیر محترم صنعت، معدن وتجارت) تامین شود.

3) صادرکنندگان مجاز به فروش ارز خود به نرخ توافقی (خارج از کشور) به واردکنندگان کالاهای غیر اساسی باشند. ( بر اساس مصاحبه مورخ اخیر آقای خسروتاج)

4) بخش خصوصی وظیفه ای برای انجام وظایف دولت ندارد ولی کاملاً آماده همکاری است. لذا به جای توقع از صادرکنندگان که تضمین دهند در نظام توافقی، ارزشان مورد مصرف در موارد حرام و غیر مجاز (قاچاق، خروج ارز و …)  قرار نگیرد، دولت ساز و کار لازم از طریق صرافی های مجاز را به گونه ای تنظیم کنند که این تضمین خود به خود ایجاد شود.

5) با مشارکت و نظارت اتحادیه، قیمت ها و کیفیت در بازار داخل با استفاده از مکانیزم های بازار آزاد کنترل شده، مورد دقت قرار گیرد تا خدای نکرده اجحاف و سو استفاده بوجود نیاید.

ما در بخش آبزیان اعتقاد داریم که علیرغم همه محدودیت ها و فشارهای دشمن خارجی، با همکاری مردم؛ یعنی همان هایی که با ایجاد اشتغال و پذیرش ریسک واردات و صادرات وظیفه بسیار سخت پاسداری از کیان کشور خودشان را بر عهده دارند، می توانیم این شرایط سخت را به گونه ای سپری کنیم که نه تنها نگوئیم ” اوضاع خوب نیست” بلکه با توجه به فرصت پیش آمده و واقعی شدن قیمت ارز بگوئیم “اوضاع خیلی هم خوب است”….