اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اجرایی شدن بیمه میگو از مبادی تولید با شرایط جدید

اجرایی شدن بیمه میگو از مبادی تولید با شرایط جدید

در پی جلسات مکرری که در سال گذشته در صندوق بیمه محصولات کشاورزی برگزار شد در اجرای موضوع بند “ث” ماده 33 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده 9 قانون نظام جامع دامپروری کشور، دستور العمل بیمه اجباری (پایه) و تکمیلی میگوی پرورشی ابلاغ گردید در آئین نامه اجرایی جدید چندین تصمیم مهم در خصوص بیمه صنعت میگو اخذ شده که نکات مهم آن به شرح زیر می باشد:

1) بیمه اجباری: شامل سطحی از بیمه است که شامل زلزله، سرمازدگی، صاعقه، طوفان، معدوم سازی استخر ناشی از بیماری لکه سفید و معدوم سازی ناشی از سایر بیماری ها است.

فلسفه این کار این است که بعضاً سازمان دامپزشکی دستور معدوم سازی میگوها را صادر می کند ولی نه هزینه های انجام این کار (آهک پاشی و…) و نه جبران خسارت ناشی از این معدوم سازی را پرداخت می نماید. در این رابطه بیمه اجباری به معنای بیمه حداقلی که در صورت بروز این خسارات، صندوق بیمه تمام هزینه ها اعم از ارزش میگو و نیز هزینه معدوم سازی ناشی از بیماری ها را پرداخت می نماید پیش بینی شده است.

2) بیمه تکمیلی: این بیمه اختیاری است و شامل تلفات ناشی از بیماری و برخی موارد دیگر می باشد. همه می دانیم که چالش بزرگی میان پرورش دهندگان خسارت دیده و صندوق بیمه وجود داشت که همه ناشی از برآورد پایین خسارت توسط صندوق بیمه و سخت گیری بیش از حد مستندات و مدارک و پرداخت ها بود که عملاً کاربری بیمه را در صنعت میگو به صفر رسانده بود.

در دستورالعمل ابلاغی جدید رویکرد این است که پوشش بیمه ای گسترده تر شود تا در مواردی که بحث معدوم سازی مطرح است بودجه لازم برای جبران خسارت وجود داشته باشد.

از سوی دیگر این امکان باید فراهم شود که همانند سایر بخش های اقتصاد، امکان بیمه تکمیل برای متقاضیانی که می خواهند با پرداخت حق بیمه بیشتر، شرایط بهتری برای دریافت خسارت داشته باشند.

بر این اساس طی رایزنی های مفصلی که از ماه های گذشته با صندوق بیمه انجام شد (که تقریباً در تمام جلسات مذکور آقای حاج سید جوادی به نمایندگی از فعالان بخش میگو شرکت داشتند) به این تصمیم مشترک با صندوق بیمه رسیدیم که با قرار دادن شرایط بیمه تکمیلی، زمینه بهره مندی از خدمات بهتر صندوق بیمه در خسارت های احتمالی که منجر به معدوم سازی نمی شود ولی جبران خسارتی هم عملاً صورت نمی گیرد فراهم گردد.

به هر حال این یک روند جدید است که ممکن است در ابتدای امر چنین به نظر آید که منافع پرورش دهندگان را به صورت کامل تأمین نخواهد کرد ولی تجربه ای است که می تواند مفید واقع شود و باید در عمل نتایج آن را دید.

این تجربه قبلاً در صنعت مرغداری انجام شده و نتایج  قابل قبولی را داشته و مدتی هم هست که در صنعت قزل آلا در حال اجراست و در مورد میگو نیز از همین هفته آغاز خواهد شد.