اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

اخبار بخش نوآوری مجله INFOFISH International 5/2024

اخبار بخش نوآوری مجله INFOFISH International 5/2024

کیت تشخیص سریع ویروس نورویروس در صدف‌ دوکفه‌ای اویستر به بازار عرضه شد 

شرکت Primerdesign که در زمینه طراحی، تولید، اعتبارسنجی و عرضه کیت‌ها و معرف‌های real-time PCR فعالیت می‌کند، یک فرآیند جدید برای تشخیص نورویروس در صدف‌های دوکف‌های معرفی کرده است. این آزمون PCR کمی (qPCR) امکان تشخیص سریع و قابل اعتماد نورویروس در بافت صدف را فراهم میکند و یک راه حل کاربرپسند و مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. با استفاده از این کیت، می‌توان نقاط آلوده در خط تولید را شناسایی کرد، که این امر به کاهش خطرات بهداشتی و جلوگیری از تعطیلی مزارع صدف کمک می‌کند. نیاز به روش‌هایی برای شناسایی و اندازه گیری ویروس‌ها در صدف‌های دوکفه‌ای به دلیل جلوگیری از شیوع احتمالی آن‌ها افزایش یافته است. نورویروس عامل اصلی بیماری گاستروانتریت است و تخمین زده می‌شود که در بریتانیا ۱۶ درصد از موارد انتقال از طریق غذا اتفاق می‌افتد. وجود فاضلاب در اطراف بسترهای صدف، که با توجه به وضعیت فعلی تخلیه فاضلاب در بریتانیا مسئله‌ای مهم است، یکی از عوامل اصلی ریسک تجمع این پاتوژن در صدف‌ها است. این کیت شامل تمامی معرف‌های مورد نیاز برای انجام آزمایش ویروسی بر اساس دستورالعمل‌های ISO 15216 است و بدون نیاز به تجربه قبلی آزمایشگاهی، نتایج را در عرض چهار ساعت ارائه می‌دهد.

سیتم RAS در یک جعبه

شرکت Shizuoka Gas در استان شیزوئوکا ژاپن در حال آزمایش یک سیستم کوچک و غیرمتمرکز RAS در شهر شیزوئوکا است و قصد دارد اولین محصولات خود را در تابستان ۲۰۲۵ عرضه کند. این سیستم، که اولین نمونه از نوع خود در استان خواهد بود، از سیستم ARK-V1 استفاده می‌کند که یک “RAS در جعبه” کوچک توسعه یافته توسط ARK است. شرکت Shizuoka Gas اعلام کرده که از طریق این سیستم به صورت آزمایشی ماهی هامور زرد باله  و  sea grapes پرورش خواهد داد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: “از طریق این آزمایش، شرکت نیازهای محلی و امکان گسترش کسب و کار در آینده، از جمله تأمین محصولات برای سوپرمارکت‌ها و رستوران های محلی را بررسی خواهد کرد.”

سیستم ARK-V1 از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و مساحتی حدود ۱۰ متر مربع دارد. در داخل جعبه، یک سیستم تصفیه آب چندمرحله‌ای شامل فیلترهای مکانیکی و زیستی وجود دارد که می‌تواند ۷.۳ تن آب را مدیریت کند. این سیستم کوچک RAS به یک اپلیکیشن مبتنی بر وب متصل است که به اپراتور اجازه می‌دهد از راه دور گونه‌ها را تغذیه کند.

استفاده از قارچ‌ها در غذای آبزیان 

یک استارت‌آپ بیوتکنولوژی مستقر در فنلاند اعلام کرده است که پروتئین مبتنی بر قارچ جایگزین دانه‌های  سویا در غذاهای ماهی خواهد شد. این پروتئین دارای طعمی خنثی و رنگی طبیعی است، حاوی ۵۵ درصد پروتئین بوده و دارای پروفایل اسید آمینه متعادل، امگا-۶ و ۳۵ درصد فیبر است؛ تولید آن نیز نسبت به پروتئین‌های گوشتی یا سویا به آب و زمین کمتری نیاز دارد.

این قارچ‌ها از محصولات جانبی مختلف به دست می‌آیند و در مخازنی با فرآیندی مشابه تخمیر پرورش داده می‌شوند. در ژانویه ۲۰۲۴، این شرکت به طور مشروط از سوی Business Finland برای ساخت اولین تاسیسات تجاری تولید مایکو پروتئین کمک مالی دریافت کرد. پس از راه‌اندازی کامل، این کارخانه جدید قادر خواهد بود سالانه سه میلیون کیلوگرم مایکو پروتئین تولید کند که معادل پروتئین به‌دست‌آمده از ۳۰,۰۰۰ گاو  اما با حداقل ۲۰ برابر انتشار کربن کمتر است.

پری‌بیوتیک‌ها از نارگیل 

از پسماند نارگیل برای تولید یک برند پریبیوتیک ۱۰۰ ٪ محلول به نام Pretego استفاده می‌شود که غنی از ماننو-الیگوساکارید است. این پری بیوتیک با حمایت از سیستم گوارشی و ایمنی، به رشد و سلامت میگو، ماهی سالمون و سایر گونه‌های آبزی و حتی انسان‌ها کمک می‌کند. پری بیوتیک‌ها رشد باکتری‌های مفید مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا را تقویت کرده و می‌توانند همراه با پروبیوتیک‌ها برای حفظ سلامتی استفاده شوند. در یک مطالعه نشان داده شد که این پریبیوتیک نسبت تبدیل غذایی (Feed Conversion Ratio) را در تولید میگو بهبود می‌بخشد. ماننو-الیگوساکاریدها می‌توانند از مواد خام غنی از مانان مانند دیواره سلولی مخمر، پسماندهای قهوه و پسماندهای فرآوری نارگیل تولید شوند. محصولات بدست‌آمده از دیواره سلولی مخمر معمولاً نامحلول و با خلوص پایین (کمتر از ۳۰ ٪ مانان) هستند و به سایر ترکیبات دیواره سلولی مخمر مانند پروتئین‌ها و گلوکان‌ها متصل هستند و منبع خوبی برای تولید الیگوساکاریدهای محلول با خلوص بالا مشتق‌ شده از مانان است.

جلبک دریایی برای پوست شما 

یک شرکت در ایالت ماین آمریکا از یک نوع جلبک دریایی قهوه‌ای (Laminaria spp)  برای تولید محصولات لوکس مراقبت از پوست استفاده می‌کند. این جلبک‌ها در فصل بهار به صورت دستی برداشت شده و در گلخانه‌ها برای تثبیت و حفظ ترکیبات زیست فعال خود روی خطوط آویزان می‌شوند. در طول فرآیند خشک شدن، رنگ جلبک از قهوه‌ای تیره به سبز پررنگ تغییر کرده و حدود ۹۰ ٪ از وزن خود را از دست می‌دهد. این تغییر در صورتی که هوا گرم و خشک باشد، ظرف ۲۴ ساعت رخ می‌دهد. این شرکت اعلام کرده که از هیچ رنگی استفاده نمی‌کند و جلبک‌ها از نظر حضور فلزات سنگین و سایر پارامترها آزمایش می‌شوند.  این جلبک دریایی به دلیل طعم اومامی [1]و غلظت بالای مواد مغذی از جمله ویتامین B12، ید و کلسیم، به همراه ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدان‌های آن، در میان علاقه‌ مندان به غذا نیز محبوب است.


[1]اومامی: دسته ای از طعم غذایی (علاوه بر شیرین، ترش، نمک و تلخ) که مطابق با طعم گلوتامات ها، به ویژه مونوسدیم گلوتامات است.

اولین محصول ماهی تون آماده برای مصرف خام 

شرکت Frime, S.A.U اولین و تنها ماهی تون مزه‌دار غیر دودی مناسب برای مصرف خام را با حداکثر تضمین ایمنی غذایی به بازار عرضه می‌کند. محصولات جدید این شرکت با عنوان “آماده برای خوردن” شامل چهار نوع محصول: فیله تون، تکه‌ای، تاتار و کارپاچیو است. تمامی این محصولات برای مصرف خام طراحی شده‌اند و با تضمین عدم وجود پاتوژن‌ها ارائه می‌شوند. ماهی تون در اندازه‌های مشخصی آماده می‌شود و به مشاغل کترینگ این امکان را می‌دهد تا غذاهای متنوع را به راحتی و سریع و با کیفیتی استثنایی تهیه کنند و رضایت مشتری را تضمین کنند. این شرکت با ناوگان‌های ماهیگیری مورد تایید و دارای گواهی همکاری‌های استراتژیک دارد که تأمین مداوم ماهی تون با کیفیت بالا را تضمین می‌کنند.

استفاده از هوش مصنوعی و نور UV برای شناسایی خرچنگ‌های آبی اقیانوس اطلس در مرحله پوست‌اندازی 

یک شرکت آمریکایی به نام Blue Star Foods Corp. از فناوری هوش مصنوعی (AI) و نور فرابنفش (UV) برای ایجاد انقلابی در فرآیند شناسایی خرچنگ‌های آبی اقیانوس اطلس (Callinectes sapidus) در مرحله پوست اندازی استفاده می‌کند. این فناوری به شناسایی دقیق خرچنگ‌های در حال پوست اندازی (بوسترها) و تمایز آنها از خرچنگ‌های غیرپوست انداز (پیلرها) کمک می‌کند. شناسایی دقیق و به موقع بوسترها و برداشت آن‌ها قبل از رشد پوسته جدید برای صنعت خرچنگ‌های با پوسته نرم بسیار حیاتی است. روش سنتی دستی نه تنها زمانبر است، بلکه مستعد خطا بوده و منجر به نرخ بالای مرگ و میر خرچنگ‌ها می‌شود. نور فرابنفش با برجسته کردن تغییرات در پوسته خرچنگ‌ها، فرآیند شناسایی را تسهیل می‌کند و الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر به تشخیص دقیق تفاوت بین بوسترها و پیلرها هستند. این سیستم به گونه‌ای آموزش داده شده است تا تغییرات فیزیولوژیکی خاصی را که خرچنگ‌ها در مرحله پوست اندازی تجربه می‌کنند، شناسایی کند.  پیش‌بینی می‌شود که این فناوری به کاهش هزینه‌های نیروی کار، افزایش بهره‌وری عملیاتی و بهبود نرخ تولید تا ۵۰ ٪ منجر شود و در نهایت سودی در حدود ۱۲.۵ ٪ را به همراه داشته باشد.

اولین ساشیمی تُرو (toro) از ماهی تُون بلوفین با کشت سلولی 

شرکت واندا فیش، تولیدکننده غذاهای دریایی سلولی، اولین تورو ساشیمی ماهی تون باله آبی کشت شده خود را به بازار عرضه می‌کند. این محصول در پاسخ به تقاضای رو به رشد برای عرضه‌ای بدون آلودگی، با کیفیت و پایدار تولید شده است. تورو ساشیمی خام، که از قسمت زیر شکم ماهی تهیه می‌شود، دارای بالاترین میزان چربی و امگا 3 است. فیله سلولی سه‌ بعدی کشت شده این شرکت از توده سلولی ماهیچه‌ای و چربی مطابق با سلول‌های ماهی تون باله آبی و با ترکیب یک ماتریکس گیاهی ساخته شده است. این استارتاپ ابتدا ماهی تون با کیفیت خود را در بخش خدمات غذایی، با تمرکز بر غذاهای ژاپنی مانند سوشی و ساشیمی، معرفی می‌کند. این محصولات نه تنها با محیط زیست سازگار هستند، بلکه تولیدی پایدار نیز دارند.