اعتماد 24 ساعته Businext سرویس دهنده!

ارزیابی عملکرد صادرات میگوی ایران در سال 1397

ارزیابی عملکرد صادرات میگوی ایران در سال 1397

همه فعلان اقتصادی کشور سال 1398 را همراه با فراز و نشیب و سختی های فراوان می دانند و حقیقتاً سیاست های کلان اقتصادی نظام، کوره راه هایی که تا قبل از آن فراروی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بود را به سنگلاخ هایی تبدیل کرد که راه رفتن در آن غیر عملی و توام با زخمه هایی شده که آثار آن بر بدنه اقتصاد کشور باقی است.

با همه این احوال، اما تولید میگو با تکیه بر صادرات محور بودن، رشد کرد و از 32 هزار تن سال 96 به 45 هزار تن در سال 97 رسید. توان درونی این صنعت موجب گردید که میگو به 24 کشور دنیا صادر شود و عملاً با قدرت تولید و تکنولوژی، تحریم ها شکست بخورد و بدخواهان کشور که درصدد قطع رگ حیاتی ارتباط ایران با اقتصاد دنیا هستند در این هدف ناکام بمانند.

صنعت میگوی کشور این افتخار را دارد که علیرغم همه کارشکنی های داخلی و تحریم های ظالمانه خارجی در حیطه کاری خود موفق عمل کند و چشم انداز روشن تری را برای سال 1398 ترسیم نماید. در سال 1397 باز هم رکورد صادرات شکسته شد و صادرات میگوی کشور از مبادی رسمی گمرکی به 29962 تن بالغ گردید* ضمن آن که از مبادی غیر رسمی معادل حدود پنج هزار تن هم میگو به صورت تازه به کشورهای همسایه نظیر قطر، امارات و کویت صادر شد.

همانگونه که قابل پیش بینی است سهم چین از معبر بنادر هایفونگ، هنگ کنگ و کلانگ نزدیک به 59 % کل صادرات میگو بوده است. باید این موضوع مهم را به همکاران اعلام نمائیم که برای نخستین بار چند کانتینر میگو به صورت مستقیم به کشور چین ارسال شده است. مجموع صادرات میگوی سال 1397 کشور به این مقصد 17619 تن ثبت شده است.

تایلند با واردات 1438 تن میگوی ایران یکی دیگر از مقاصد صادراتی ما در جنوب شرق آسیا بوده است، ضمن آن که مقدار کمی هم به تایوان صادر شده است.

بدین ترتیب می توان گفت بیش از 63 % میگوی ایران به جنوب شرق آسیا که خود مهد تولید میگوی پرورشی دنیاست صادر شده است. این علامت بسیار خوبی برای سیاستمداران کشور است تا بدانند چگونه باید از صنعتی حمایت کنند که توان تکنولوژیک و قدرت رقابت اقتصادی آن به گونه ای است که حتی می تواند به  بزرگترین کشورهای تولیدکننده این محصول، کالای خود را صادر نموده و با آنان رقابت کند.

مقصد دوم صادرات میگوی ایران کشورهای عربی حوزه خلیج همیشه فارس بوده و میزان صادرات ما از مبادی رسمی گمرکی به امارات، کویت، عمان و قطر در سال 1397 به 9813 تن رسیده است که قریب یک سوم کل صادرات میگو را تشکیل می دهد.

سهم اروپا (شامل کشورهای فرانسه، اسپانیا، بلژیک، لهستان، انگلستان و ایتالیا) با مجموع واردات 581 تن از ایران نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است که علت عمده آن مشکلات نقل و انتقال پول و تحریم شرکت های کشتیرانی بوده است.

لبنان، تونس، عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و گرجستان هم خریداران دیگر میگوی ایران بوده اند که با خرید حدود 381 تن در  رتبه چهارم مشتریان دسته بندی می شوند.

سهم روسیه با 63 تن به عنوان یک بازار مهم که از سال های گذشته مورد توجه ما بوده بسیار ناامید کننده است که در این زمینه هم عامل نقل و انتقال پول و خصوصاً عدم همکاری نظام بانکی (خصوصاً بانک های توسعه صادرات و ملی) با صادرکنندگان در زمینه نرخ تبدیل واقعی ارز، نقش کاهنده تعیین کننده ای داشته است. از سوی دیگر پیشنهادات قیمتی غیر جذاب طرف روس هم موجب گردیده که سهم این بازار رو به کاهش باشد.

بررسی آمار صادرات ماهانه میگوی کشور نشان می دهد که صادرات میگو به امارات در تمام 12 ماه سال مستمراً انجام شده است. ویتنام ، هنگ کنگ دو مقصد دیگری بوده اند که 11 ماه  از سال 1397 (به جز خرداد ماه ) میگوی ایران به آن مقاصد ارسال شده است.

بیشترین مقدار صادرات با 8333 تن مربوط به دی ماه و کمترین میزان مربوط به خردادماه با 182 تن بوده است که علت آن نیز کاملاً روشن است. لازم به ذکر است طی سه ماهه اول سال صادرات میگو کاهش داشته که علت آن اتمام ذخایر و موجودی سردخانه ها بوده و به محض آن که تولیدکراپ اول هرمزگان به دست آمد، مقدار صادرات از 182 تن در خردادماه به 1734 تن در تیر افزایش یافت. مشکلات پیمان سپاری و ابهام در قیمت پایه (باتوجه به کاهش نسبی قیمت جهانی) و نیز مشکلات حمل و نقل سبب گردید که مقدار کل میگوی صادر شده کشور در هشت ماهه نخست سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته باشد. در طی هشت ماه سال 96، بیش از 13 هزار تن میگو صادر شده بود؛حال آن که طی سال 97 و علیرغم افزایش  قریب پنجاه درصدی تولید، مقدار صادرات هشت ماهه تنها10.6  هزار تن بود و خطر انباشت میگو در سردخانه ها وجود داشت.

خوشبختانه با اصلاح مشکل قیمت پایه صادرات آبزیان (ازجمله میگو) به یکباره از آذر تا پایان اسفند ماه و تنها در طی چهار ماه بیش از 19 هزار تن (معادل64.5  % کل صادرات سال) میگو از کشور صادر شد.

نکته مهم این است که ارزش کل صادرات میگوی کشور که در سال گذشته معادل116.3  میلیون دلار برای 24780 تن بوده، در سال 1397 به 96.5 میلیون دلار کاهش یافت که علت آن کاهش جهانی قیمت میگو و اصلاح نرخ پایه بوده است. البته براساس نرخ فروش سال گذشته، درآمد ارزی میگوی 1397 معادل 140 میلیون دلار برآورد می گردد.

توجه:

اطلاعات دقیق آماری مقاصد صادراتی میگوی ایران و همچنین نمودار صادرات ماهیانه میگوی کشور در سال 1397 در سایت اتحادیه به آدرس www.seairan.com در دسترس علاقه مندان می باشد.

*آمارهای اعلامی در این گزارش بر اساس آمار خام اولیه گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده و ممکن است با آمار نهایی مغایرت داشته باشد.